لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۳

«۱۲ نفر» بر اثر انفجار بمب در جريان رژه نيروهاى مسلح در مهاباد كشته شدند


انفجار بمبى در ۵۰ مترى مراسم رژه نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى ايران در شهرستان مهاباد تا كنون ۱۲ كشته و ۷۵ مجروح بر جاى گذاشته است. استاندار آذربايجان غربى گفته است كه دو نفر از كشته شدگان از همسران فرماندهان ارشد نظامى شهرستان مهاباد هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مركز مديريت حوادث و فوريت هاى پزشكى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى عصر روز چهارشنبه آخرين آمار كشته شدگان انفجار در مهاباد را ‪ ۱۲‬تن و مجروحان را ۷۵ نفر اعلام كرد.

پیشتر، وحيد جلال زاده، استاندار این استان گفته بود كه دو نفر از كشته شدگان از همسران فرماندهان ارشد نظامى شهرستان مهاباد هستند.

وى در گفت و گو با خبرگزاری مهر افزوده بود كه حال چهار نفر از مجروحان وخيم است.

استاندار آذربایجان غربی می گوید که در جریان این انفجار هیچ فرد نظامی کشته نشده است و تمام کشته شدگان، زن بوده اند.

آقای جلال زاده افزوده است: «بمبگذاري شهرستان مهاباد از طريق مواد منفجره‌اي که درون ساک جاسازي شده بود در زمان تماشاي رژه نيروهاي مسلح رخ داد.»

در همين ارتباط، صلاح الدين خديو، روزنامه نگار در مهاباد، در گفت و گو با رادیو فردا گفت: «اين انفجار پيش از ظهر امروز در فلكه مادر مهاباد اتفاق افتاد. شیی انفجارى طورى جاگذارى شده كه بيشتر تلفات از زنان و بچه ها بوده اند.»

وی اظهار داشت: در سال هاى اخير چنين انفجارهايى در مهاباد سابقه نداشته و آخرين مورد آن در سال ۱۳۶۶ بوده كه در جريان راهپيمايى ۱۳ آبان آن سال بمب منفجر شد.

آقای خدیو افزود: هنوز كسى مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است ولى مقامات استاندارى مى گويند كه كار ضد انقلاب بوده ولى مردم با تعجب، شك و ناباورى به اين پديده نگاه مى كنند و هنوز از طرف مردم كسى به عنوان مسئول اين كار نام برده نمى شود.

در همین حال، خبرگزارى مهر گزارش داده است: «شدت انفجار كه در محل استقرار بانوان در مراسم سان و رژه نيروهاى مسلح در مهاباد روى داد به حدى بود كه بر تعداد مجروحان حادثه پس از يك ساعت از وقوع اقدام تروريستى همچنان افزوده مى شود.»

گزارش تلويزيون عرب زبان العالم وابسته به صداى و سيماى جمهورى اسلامى حاكى است كه اين انفجار ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح روز چهارشنبه رخ داد.

خبرگزارى فارس كه نزديك به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است نیز از قول مدير كل سياسى و انتظامى استاندار آذربايجان غربى گفته كه اين عمليات انتحارى بوده است.

فخر على نيكبخت افزوده است: «مسئولان اطلاعاتى استان اقدامات خود را براى يافتن گروهگ مغرض آغاز كردند ولى هنوز در اين ارتباط اطلاع موثقى در دست نيست.»

پيشتر نيز استاندار آذربايجان غربى «ضد انقلاب» را عامل اصلى اين حادثه معرفى كرده و گفته بود: «متاسفانه آنچه از ظاهر امر پيداست اين بار نيز ضد انقلاب با نفوذ در بين مردم و بانوان حاضر در مراسم سان ورژه نيروهاى مسلح چهره كريه خود را نشان داد.»

صفر عیسی زاده، نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، نیز در گفت و گو با رادیو فردا مدعی شد که «بمب گذاری مهاباد از سوی ایادی آمریکا و اسرائیل صورت گرفته و دشمنان آن را طرح ریزی کرده بودند.»

این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد که یک نفر در رابطه با این بمبگذاری دستگیر شده است.

هنوز هيچ فرد یا گروهی مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است.

شهرستان مهاباد كه ساكنين آن كرد و سنى مذهب هستند در جنوب استان آذربايجان غربى واقع شده و ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد.

اين منطقه از جمله نقاطى است كه كردهاى شورشى وابسته به پژاك در آن فعال هستند و عليه جمهورى اسلامى ايران مى جنگند.

هر سال در روز ۳۱ شهريور و همزمان با آغاز جنگ هشت ساله ميان ايران و عراق نيروهاى مسلح جمهورى اسلامى در شهرهاى مختلف اقدام به برگزارى رژه مى كنند.
XS
SM
MD
LG