لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

«دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز دست به اعتصاب غذا زد»


دانشگاه شیراز در ماه های اخیر صحنه اعتراض ها به مدیریت این دانشگاه بوده است.
دانشگاه شیراز در ماه های اخیر صحنه اعتراض ها به مدیریت این دانشگاه بوده است.
یونس میر حسینی، دانشجوی بازداشت شده دانشگاه شیراز، از روز یکشنبه، بیستم بهمن ماه اعتصاب غذا کرد.

این دانشجوی معترض که پنجشنبه توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بود، در حضور فعالان سیاسی دانشگاه شیراز اعلام کرده بود که ۷۲ ساعت پس از بازداشت، اعتصاب غذای خود را آغاز خواهد کرد.

یونس میر حسینی، ۱۴ آذر ماه سال گذشته نیز برای شرکت در تجمع دانشگاه شیراز به دلیل اعتراضات صنفی و انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی ایران و در پی دستگیری گسترده دانشجویان بازداشت و حکم سه سال حبس تعلیقی برای او صادر شده بود.

در زمان نخستین بازداشت میرحسینی، سه تجمع در پشتیبانی از او و سایر دانشجویان در بند دانشگاه شیراز برگزار شد. یونس میرحسینی پس از گذشت دو هفته از دستیگری اش با قرار وثیقه آزاد شد.

ولی به گزارش خبرنامه امیرکبیر، نیروهای امنیتی عصر روز پنج شنبه با مراجعه به منزل یونس میر حسینی، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و بار دیگر بازداشت کردند.

ماموران امنیتی روز قبل از بازداشت میر حسینی نیز به منزل او مراجعه کردند اما به علت عدم حضور او در خانه، موفق به دستگیری او نشدند و فقط توانستند اموال شخصی وی از جمله کامپیوتر، کتاب و یادداشت های شخصی او را ضبط کنند.

در همین روز، اسماعیل جلیلوند، دیگر دانشجوی معترض دانشگاه شیراز نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.

یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز در مصاحبه ای که با رادیو فردا داشت درباره علت بازداشت یونس میر حسینی و اسماعیل جلیلوند می گوید: «بعد از جریان ۱۸ آذر که دستگیری های گسترده از سوی اداره اطلاعات در دانشگاه شیراز آغاز شد، ۱۴ نفر از دانشجویان به اداره اطلاعات احضار شدند که جرم همه آنها در برگه احضاریه، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مسئولان نظام بود.»

وی افزود: «البته یونس میر حسینی جزو آن ۱۴ نفر نبود ولی اسماعیل جلیلوند همان سری اول احضار شد. یونس میر حسینی به دلیل پیگیری برای آزادی دوستان که در نهایت به آزادی چهار نفر انجامید، بازداشت شد و حکم او، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دستش رسید. میر حسینی و جلیلوند به اداره اطلاعات مراجعه نکردند و نهایتا بازداشت شدند.»

یونس میر حسینی قبل از دستگیری در حضور فعالان سیاسی دانشگاه شیراز اعلام کرده بود که با گذشت ۷۲ ساعت از بازداشتش، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، خواسته های میر حسینی از اعتصاب غذای نامحدود، آزادی و عدم اجرای حکم حبس وی، آزادی اسماعیل جلیلوند، دیگر دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز، لغو احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان دانشگاه شیراز و عدم صدور حکم قضایی برای دانشجویان بازداشت شده، ذکر شده است.

این دانشجوی دانشگاه شیراز که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا می گوید که جو دانشگاه در حال حاضر و به دنبال دستگیری های گسترده دانشجویان تحت فشارهای شدید امنیتی قرار دارد.

وی اظهار داشت: «در حال حاضر جو دانشگاه به شدت امنیتی است. و ما حضور نیروی اطلاعات و حراست و نیروی انتظامی را حتی در بیرون از دانشگاه می بینیم. نیروی حراست از داخل دانشگاه کاملا جو را امنیتی کردند و حتی اجازه تجمع و برگزاری جلسه را در باغ ارم هم نمی دهند و دانشجویان را از باغ ارم هم بیرون کردند و گفته اند که متعلق به دانشگاه شیراز است.»

با بازداشت این دو دانشجو، تعداد دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز در یک ماه گذشته به ۱۵ نفر رسیده که بیشتر آنها با سپردن وثیقه آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز پیشتر اتهام اصلی دانشجویان دانشگاه شیراز را توهین به آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و تبلیغ علیه نظام اعلام کرده بود.
XS
SM
MD
LG