لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

نخستین پرواز بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به تهران


رسانه‌های ایران خبر دادند که نخستین هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ متعلق به شرکت هواپیمایی امارات روز سه شنبه هشتم مهرماه در فرودگاه امام تهران به زمین نشست.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای نخستین بار است که این نوع هواپیمای پهن پیکر به ایران پرواز می‌کند.

بر اساس اطلاعات شرکت ایرباس، این هواپیما با قابلیت حمل ۸۰۰ مسافر و ۴۷۸ متر مربع سطح کف قابل استفاده، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان است که از بوئینگ ۷۴۷ که دومین هواپیمای بزرگ جهان است، ۴۰ درصد بزرگتر است.

پرواز ایرباس پهن پیکر اماراتی به ایران در حالی است که یک ایرباس ۳۸۰ دیگر، روز دوشنبه رکورد پرواز هواپیما‌ها را شکست.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هواپیمای ایرباس ۳۸۰-ی که متعلق به شرکت «کانتاس» استرالیا بود، با طی مسافتی حدود هشت هزار و ۵۴۷ مایل به مدت ۱۵ ساعت رکورد تازه‌ای در پرواز هواپیما‌ها به جای گذاشت.

اکنون یک هواپیمای مسافربری دیگر از همین نوع متعلق به امارات متحده عربی در فرودگاه امام تهران فرود آمده است.

گزارش خبرگزاری مهر حاکی است که تعداد مسافران این هواپیما حدود ۲۰۰ نفر بوده و توسط خلبان ایرانی و کمک خلبان اماراتی به مقصد ایران پرواز کرده است.

بر اساس گزارش یاد شده، این هواپیما تاکنون به دو مقصد پروازی جده و کویت پرواز داشته و فرودگاه امام تهران به دلیل حجم بالای مسافرت‌ها میان دبی و تهران به عنوان سومین مقصد پروازی این هواپیما انتخاب شده است.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا گزارش داده که با توجه به اینکه این نخستین فرود ایرباس ۳۸۰ در ایران به حساب می‌آمد مسوولان فرودگاه امام «در حرکتی نمادین با ماشین‌های آب پاش به سمت این هواپیما حرکت کردند تا به رسم هوانوردی رسما از این هواپیمای بزرگ در ایران استقبال کنند».

ایرباس پهن پیکر ۳۸۰ به دلیل شرایط خاص فنی و ابعاد به تجهیزات خاصی برای نشست و برخاست در فرودگاه‌ها نیاز دارد. خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که «وجود توان فنی بالا» در فرودگاه امام موجب تقاضای این ایرلاین برای پرواز ایرباس ۳۸۰ به ایران شده است.

این هواپیما که ساخت آن در سال ۲۰۰۲ آغاز شد، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ به پرواز در آمد.

سعید چلندری، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام، با بیان اینکه فرود هواپیمای ایرباس ۳۸۰ فصلی تازه در صنعت هوایی ایران است، گفت که هواپیمایی امارات نام خود را به عنوان پیشتاز استفاده از ظرفیت بخش اقتصادی و حمل و نقل هوانوردی ایران به ثبت رساند.

به گفته وی، با توجه به درخواست شرکت هواپیمایی امارات امکان سنجی این عملیات برای پرواز ایمن از چند ماه قبل آغاز شد و امروز شاهد فرود این هواپیما بودیم.

XS
SM
MD
LG