لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

السفیر: روس‌ها در حال توسعه فرودگاه‌های نظامی سوریه هستند


سربازان و واحدهای نظامی روسیه در سوریه
سربازان و واحدهای نظامی روسیه در سوریه

روزنانه لبنانی «السفیر» نزدیک به گروه حزب‌الله روز دوشنبه شانزدهم شهریور در گزارشی نوشت که کار‌شناسان روس چند هفته پیش برای بررسی فرودگاه‌های نظامی سوریه به این کشور سفر کرده‌اند و کار را برای توسعه باندهای برخی از این فرودگاه‌ها به ویژه در مناطق شمالی، آغاز کرده‌اند.

روزنامه السفیر که به نقل از یک منبع سوری این گزارش را منتشر کرده، افزوده است: تاکنون «هیچ تغییر ریشه‌ای» در شمار و نوع نیروهای روس که در سوریه مشغول فعالیت هستند، ایجاد نشده و این نیرو‌ها «همچنان در چارجوب کار‌شناسان، مشاوران و مربیان مشغول به کار هستند».

پیش از این، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی خود سرگئی لاوروف، از «نگرانی شدید» واشینگتن از گزارش‌هایی خبر داده بود که از تحرک مسکو برای فعالیت نظامی گسترده در سوریه حکایت می‌کند؛ اقدامی که بسیاری هدف از آن را حمایت از بشار اسد رییس جمهوری این کشور می‌دانند.

روسیه همراه با ایران هم‌پیمان مهم بشار اسد در جنگ‌های داخلی چهار سال گذشته است که تاکنون، به مرگ حدود ۲۵۰ هزار نفر انجامیده است. این جنگ‌ها، سوریه را به چند بخش تقسیم کرده است. بخش‌هایی همچنان در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد، بخش‌هایی به کنترل گروه‌های مسلح مخالف نظام در آمده‌ است و بخش‌هایی هم از سوی گروه خلافت اسلامی (داعش) تصرف شده است.

روزنامه السفیر نوشته است: «از زمان آغاز جنگ، روس‌ها برای نخستین بار به سمت ابتکار عملی کیفی از لحاظ تسلیحاتی در حال حرکت هستند. گروه‌های کار‌شناسی روس از چند هفته پیش، بازدید از فرودگاه‌های نظامی سوریه را آغاز کرده‌اند و فعالیت برای توسعه باندهای شماری از این فرودگاه‌ها به ویژه در مناطق شمالی را آغاز کرده‌اند».

این روزنامه که رابطه نزدیکی هم با نظام سوریه دارد، افزوده است: «هنوز توافقی بر سر اسلحه‌ای که احتمال دارد دمشق از مسکو تحویل بگیرد، صورت نگرفته، اما سوریه خواستار مجهز شدن به بیست هلی‌کوپتر می‌-۲۸ شده است».

روسیه: برای مبارزه با تروریسم به سوریه اسلحه می‌دهیم

از سوی دیگر، روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ‌گاه کمک تسلیحاتی به سوریه را «با هدف مبارزه با تروریسم» مخفی نکرده است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه به نقل از ماریا زاخاروفا، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، نوشته است که سرگئی لاوروف در گفت‌وگوی تلفنی با کری تاکید کرد که «سخن گفتن از مشارکت روسیه در عملیات نظامی در سوریه زود هنگام است».

پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا به روسیه هشدار داده بود که در صورت صحت گزارش‌های منتشره، می‌تواند خود را در مقابله با ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی قرار دهد.

سوریه که هم‌پیمانی‌اش با روسیه به دوران جنگ سرد باز می‌گردد، کنترل بخش اعظم مناطق شمال را از دست داده است و کنترل این مناطق هم‌اکنون میان گروه‌های مسلح مخالف و شبه‌نظامیان گروه خلافت اسلامی تقسیم می‌شود.

ایالات متحده آمریکا که ائتلافی برای نبرد علیه گروه خلافت اسلامی را رهبری می‌کند، به همراه ترکیه برای باز کردن جبهه جدیدی در شمال سوریه علیه این گروه، برنامه ریزی می‌کند.

آمریکا و کشورهایی همچون عربستان سعودی و ترکیه، خواهان کنار رفتن بشار اسد از قدرت هستند و او را بخشی از بحران سوریه می‌دانند. اما سوریه و ایران با این مسئله مخالف هستند.

مسکو در هفته‌های اخیر تحرکی به منظور ایجاد ائتلافی بین‌المللی علیه گروه‌های تندرو با حضور بشار اسد آغاز کرد. این تحرک اما با مخالفت‌های بسیاری روبرو شد.

روز یکشنبه، روزنامه لبنانی الاخبار که همچون السفیر نزدیک به حزب‌الله است، نوشته بود که اخبار مرتبط با حضور واحد‌ها و جنگنده‌های ارتش روسیه در یکی از پایگاه‌های نزدیک دمشق و حملات هوایی جنگنده‌های سوخو ۳۴ و ۲۷ به مواضع گروه «جیش الفتح» در غرب استان ادلب، صحت دارد.

نیروهای حزب‌الله لبنان در کنار نیروهای دولتی سوریه در نبرد علیه مخالفان نظام اسد، حضور دارند.

الاخبار به گزارش‌های دو روز اخیر در برخی از روزنامه‌های اسرائیلی درباره «تحولات جدید در صحنه نبردهای سوریه» اشاره کرده و نوشته بود که این تحولات، به واقعیت تبدیل شده‌اند.

این روزنامه به آغاز آنچه «جنگ مستقیم طرف‌های ایرانی و روسی در کنار نظام سوریه با مشارکت خلبان‌های روس در ماموریت‌های جنگی» نامیده، نیز اشاره کرده بود.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود نیز روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته بود که گزارش‌های به دست آمده، از وجود طرحی شامل انتقال واحدهای مسکونی پیش ساخته برای صد‌ها نفر به پایگاهی هوایی در نزدیکی شهر ساحلی لاذقیه، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های حکومت اسد، حکایت دارد.

این مقام مسئول افزود که روس‌ها همچنین از برخی از کشورهای همسایه سوریه خواستند تا اجازه پرواز هواپیماهای نظامی روسیه را بر فراز حریم‌هوایی‌شان بدهند.

XS
SM
MD
LG