لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

واکنش سوریه به انتقاد جولی از وضعیت پناهجویان: «او بسیار زیباست»


آنجلینا جولی، هنرپیشه هالیوود، از قدرت‌های جهانی درخواست کرد تا به وضعیت میلیون‌ها پناهجوی سوری توجه کنند و از انفعال اعضای شورای امنیت به دلیل اختلاف نظرشان در مورد جنگ سوریه به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی روز جمعه سوم اردیبهشت در مقام سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور پناهجویان و برای گزارش در جلسه شورای امنیت سخنرانی می‌کرد.

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد در واکنش به حضور و سخنان آنجلینا جولی در این جلسه فقط گفت: «او بسیار زیباست».

در سال‌هایی که از جنگ سوریه می‌گذرد حدود چهار میلیون پناهجوی سوری به کشورهای همسایه رفته‌اند و دولت‌های میزبان این پناهجویان می‌گویند که در این زمینه به شدت تحت فشار هستند.

آنجلینا جولی در بخشی از سخنان خود گفت: «به سوریه که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که معضل اصلی در برخورد با این فاجعه بزرگ انسانی ناتوانی جهان در تصمیم‌گیری و اقدام است».

وی افزود اعضای شورای امنیت از قدرت و اختیارات خود استفاده نکرده‌اند چون در مورد این بحران اختلاف نظر دارند.

خانم جولی که از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱ تاکنون یازده بار از اردوگاه‌های آوارگان سوری دیدار کرده است، از اعضای شورای امنیت مصرانه خواست تا در این زمینه اقدام کنند.

دولت روسیه، حامی اصلی رژیم سوریه، با حمایت چین عضو دیگر شورای امنیت، بار‌ها قطعنامه‌های پیشنهاد شده در این نهاد و از جمله قطعنامه پیشنهادی سال گذشته برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی را وتو کرده است.

آنجلینا جولی در بخش دیگری از سخنان خود از شورای امنیت خواست تا با یک موضع واحد با بحران سوریه برخورد کند و از وزیران خارجه پانزده کشور عضو این نهاد خواست برای رسیدن به یک موضع واحد مذاکره کنند.

او همچنین از اعضای شورای امنیت خواست تا از اردوگاه‌های آوارگان سوری دیدار کرده و شرایط آن‌ها را به چشم خود ببینند.

آنجلینا جولی همچنین به طور خلاصه به بحران مهاجران در آب‌های دریای مدیترانه اشاره کرد که طی هفته‌های اخیر بیش از هزار و سیصد نفر از پناهجویانی که از سوریه و کشورهای دیگر می‌گریختند جان خود را از دست داده‌اند.

او گفت: «غرق شدن هزاران پناهجو پشت دروازه‌های ثروتمند‌ترین قاره جهان انزجار‌آور است. هیچ‌کس به این شکل جان خود و فرزندانش را به خطر نمی‌اندازد مگر از روی ناعلاجی و بدبختی مطلق».

XS
SM
MD
LG