لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

بلغارستان: شواهد قوی‌تری درباره تروريستی بودن حزب‌الله منتشر می‌شود


صحنه‌ای از اتوبوس منفجر شده حامل گردشگران اسرائیلی در بورگاس بلغارستان.
صحنه‌ای از اتوبوس منفجر شده حامل گردشگران اسرائیلی در بورگاس بلغارستان.
دولت بلغارستان که ماه گذشته گزارش مشروح تحقيقات چند ماهه خود را در زمينه حادثه تروريستی شهر بورگاس منتشر کرد، روز چهارشنبه، هفتم فروردين، اعلام کرد که مدارک قوی تری را در زمينه ماهيت تروريستی حزب الله در اختيار اتحاديه اروپا قرار می دهد.

این کشور در عین حال گفته است که نمی‌خواهد اتحاديه اروپا را برای تروريستی ناميدن حزب‌الله زير فشار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مارين رايکوف نخست وزير دولت انتقالی بلغارستان اين سخنان را در زمان بازديد از مقر ناتو در بروکسل بيان کرد.

باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گذشته در سفر به اسرائيل، از کشورهای اروپايی و ساير کشورهای جهان خواست که حزب‌الله را در فهرست تروريستی قرار دهند.

در حالی که برخی از اعضای اتحاديه اروپا مانند بريتانيا و هلند از قرار دادن گروه حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی پشتيبانی می‌کنند و هلند پيشاپيش به طور مستقل حزب‌الله را در سياهه تروريستی خود قرار داده است، برخی از اعضا خواستار ارائه «اسناد قوی‌تری» در این زمینه شده‌اند.

با وجود اين فرانسه طی روزهای گذشته در زمان حضور شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل در پاريس گفت: تروريست ناميدن حزب الله را به طور جدی در دستور کار بررسی های خود قرار داده است.

اوايل تيرماه ۱۳۹۱ زمانی که شماری از گردشگران اسرائيلی تازه به فرودگاه شهر ييلاقی بورگاس رسيده و دقايقی بود که سوار اتوبوس شده بودند تا به هتل انتقال يابند، انفجار یک بمب قوی موجب کشته شدن پنج گردشگر اسرائيلی و راننده بلغاری آنها شد.

در گزارش رسمی دولت بلغارستان تاکيد شد که دو تروريست از ميان سه تروريست اين حادثه شناسايی شدند اما خرابکار سوم شناسايی نگرديد.

دولت بلغارستان درگزارش خود نتيجه گيری کرد که ميان شاخه نظامی حزب‌الله و شاخه سياسی آن تفاوتی وجود ندارد.

اسرائيل می‌گويد که شهروندانش در سراسر جهان آماج حملات تروريستی متعددی بوده اند که حزب‌الله به نمايندگی از شاخه قدس سپاه پاسداران ايران آنها را اجراء می‌کند.

واکنش ايران به تروريستی خواندن حزب‌الله توسط مجلس بحرين

پس از آنکه اميرنشين بحرين به عنوان نخستين کشور عربی و اسلامی، حزب‌الله را به عنوان موجوديتی تروريستی معرفی کرد، ايران واکنش تندی نشان داد و مجلس بحرين را مورد تمسخر قرار داد.

پارلمان بحرين روز سه شنبه در تصميمی بی‌سابقه اعلام کرد که گروه حزب‌الله لبنان عامل دست جمهوری اسلامی ايران و در صدد ضربه زدن به منافع بحرين است و بايد آنگونه که هست معرفی شود: يک سازمان تروريستی.

تصميم مجلس بحرين که در دست اکثريت اقلیت سنی‌ اين امير نشين است در روزی گرفته شد که خود امير بحرين در نشست سران کشورهای عضو اتحاديه عرب سخنرانی تندی عليه جمهوری اسلامی ايران بيان کرد.

شيخ حمد گفت: «ايران تهديد به بستن تنگه هرمز می‌کند و هسته‌های جاسوسی‌اش نيز مرتب در کشورهای عربی کشف می‌شوند».

اشاره امير بحرين به بيانيه روز شنبه وزارت کشور عربستان است که اعلام کرد اعضای باند جاسوسی که به تازگی در اين کشور کشف شدند برای تشکيلات اطلاعاتی ايران کار می‌کردند.

اشاره ديگر امير بحرين به دادگاه يمن بود که اين هفته سه شهروند يمنی را هر کادم به پنج سال زندان محکوم کرد. این سه نفر متهم بودند که در طول يازده سال اطلاعات «حساس» اين کشور را در اختيار دو ديپلمات سفارت ايران در صنعا می‌گذاشتند.

علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در واکنش نسبت به اقدام مجلس بحرين،با تمسخر گفت: «پارلمان بحرين خودش چيست که بخواهد اظهار نظر و موضع گيری مستقل هم بکند و يک پارلمان ساختگی از سوی آل خليفه است که اصلاً قابل اعتناء نيست».

سخنان بروجردی را خبرگزاری «فارس» منتشر کرد.

بروجردی در حالی از مجلس بحرين انتقاد کرد که به سخنان تند همان روز امير بحرين عليه ايران واکنشی نشان نداد.
XS
SM
MD
LG