لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

«سرزمین فراموشی»؛ ساخت فيلمی در محدوده ممنوعه نيروگاه چرنوبيل


اولگا کوریلنکو (چپ)، هنرپیشه اوکراینی همراه با میشله بوگانیم، کارگردان فیلم «سرزمین فراموشی»
اولگا کوریلنکو (چپ)، هنرپیشه اوکراینی همراه با میشله بوگانیم، کارگردان فیلم «سرزمین فراموشی»
فيلم جديدی به نام «سرزمين فراموشی» ساخته میشله بوگانيم، فيلمساز اسرائيلی تبار ساکن فرانسه که موضوع آن مربوط به فاجعه چرنوبيل در آوريل سال ۱۹۸۶ است، در فرانسه روی پرده رفته است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، يکی از بازيگران اصلی اين فيلم اولگا کوريلنکو، هنرپيشه اوکراينی است که قبلا در نقش يکی از دختران فيلم جيمزباندی «ذره ای آرامش» ظاهر شده بود.

داستان اين فيلم سرنوشت زوج جوانی است که همزمان با حادثه انفجار در نيروگاه هسته ای چرنوبيل ازدواج کرده و داماد درست در روز عروسی برای شرکت در عمليات مهار آتش سوزی در اين نيروگاه اعزام می شود.

میشله بوگانيم می گويد که ماجرای اين فيلم به مذاق حکومت اوکراين خوش نيامده است چرا که ابعاد وحشتناک ضايعه انسانی در اين حادثه را برملا کرده و در مورد نحوه برخورد دولت وقت اوکراين با اين فاجعه نگاهی انتقادی دارد.



کارگردان اين فيلم در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس می گويد: وحشتناک ترين بخش اين حادثه که حتی از خود انفجار نيز دردناک تر بود، کوچ دادن مردم ساکن مناطق اطراف اين نيروگاه است. مردم به زور و بدون هيچ توضيحی و يا کمکی مجبور شدند خانه و کاشانه خود را ترک کنند. دولت برای مقابله با مشکل تشعشات هسته ای و کوچ دادن مردم ارتش را به منطقه اعزام کرد.

«سرزمين فراموشی» اولين فيلم داستانی بلندی است که تماما در محدوده ممنوعه ۳۰ کيلومتری اطراف نيروگاه چرنوبيل ساخته شده است. آژانس بين المللی انرژی اتمی تهيه يک فيلم در اين منطقه را تایيد کرده است.

با وجودی که بخشی از تشعشات هسته ای ناشی از انفجار نيروگاه چرنوبيل هنوز در فضای منطقه باقی مانده ولی ميزان آن در حدی است که روی افرادی که برای مدت کوتاهی در اين منطقه باشند، تاثير نمی گذارد.

تحقيقات علمی نشان می دهد که حضور طولانی مدت در مناطقی که تشعشات هسته ای ضعيفی وجود دارد مثل تشعشات شديد و مقطعی لحظات انفجار و يا نشط مواد راديو اکتيو، خطرناک نيست.

به احتمال زياد کارگردان و گروه فيلمبرداری ضمن رعايت تمام ملاحظات ايمنی، سعی کرده اند که اين فيلم را در کوتاه ترين مدت ممکن تهيه کنند و شمار فيلمبرداری از هر صحنه را به حداقل ممکن کاهش داده اند.
XS
SM
MD
LG