لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

وزیر خارجه آمریکا سرکوب معترضان در ایران را قویاً محکوم کرد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه با ستایش از «شجاعت» معترضان ایرانی، سرکوب «وحشیانه» و «سازماندهی شده» آنها از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران را قویاً محکوم کرد.

خانم کلینتون در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، می‌گوید که ایالات متحده آمریکا همچنان از آزار و اذیت شهروندان ایرانی از سوی حکومت خود عمیقاً نگران است.

وی اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته ما شاهد شجاعت هزاران ایرانی بوده‌ایم که بار دیگر برای اعلام حقوق اساسی خود در زمینه آزادی تجمع و بیان به خیابان‌ها ریختند.

وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد: «برای جهانیان روشن شده است که حکومت ایران آن حقوق اساسی را که برای سایرین در خاورمیانه توصیه می‌کند برای مردم خود منع می‌کند.»

معترضان در ایران روز ۲۵ بهمن پس از نزدیک به یکسال و در پاسخ به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، به خیابان‌ها ریختند و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، شعار سر دادند.

این تظاهرات با سرکوب نیروهای لباس شخصی و انتظامی روبه‌رو شد که در جریان آن حداقل دو نفر به نام‌های صانع ژاله و محمد مختاری کشته شدند.

به دنبال این اعتراض‌ها، مقام‌ها و رسانه‌های دولتی خواستار صدور حکم اعدام برای رهبران مخالفان در ایران شدند. به فاصله کمی، نیروهای امنیتی ورودی منزل میر حسین موسوی را با میله‌های آهنی مسدود کرده و تمام ارتباط‌های وی و زهرا رهنورد، همسر او را با جهان خارج قطع کردند.

همچنین منزل مسکونی مهدی کروبی از سوی این نیروها اشغال و علی کروبی، پسر وی، نیز بازداشت شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است که «نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم، دستگیری و حداقل در سه مورد دست به کشتن معترضان زده‌اند.»

خانم کلینتون افزود: «خارج از خیابان، رهبران رژیم (جمهوری اسلامی) مدافعان حقوق بشر و فعالان سیاسی را هدف حمله قرار داده‌اند، و مقام‌های این کشور اخیراً سراغ مسئولان سابق و خانواده‌های آنها رفته‌اند؛ نمایندگان سابق مجلس، روحانیون و فرزندان آنها، رهبران دانشجویان و استادان آنها، همراه با روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان.»

وی حکومت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با انداختن پارازیت بر روی ارتباطات ماهواره‌ای و مسدود کردن پایگاه‌های اینترنتی از دسترسی شهروندان خود به اطلاعات جلوگیری می‌کند.

اظهارات این مقام بلندپایه آمریکایی پس از آن بیان می‌شود که وزارت امور خزانه‌داری این کشور روز چهارشنبه عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، و محمدرضا نقدی، فرمانده نيروی مقاومت بسيج ، را به دليل آنچه که نقض حقوق بشر در ايران از زمان پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته خوانده، در فهرست افراد مورد تحريم خود قرار داده است.

طبق اين تحريم‌ها، افراد حقيقی و حقوقی که در حوزه انتقال دارايی با اين افراد باشند هم مورد تحريم قرار خواهند گرفت و وزارت خارجه آمريکا هم بر اساس آن می‌تواند تحريم‌هايی در مورد صدور رواديد را عليه اين افراد صادر کند.

هیلاری کلینتون با بیان اینکه وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر شده است تأکید کرد که «جهان در حال نظاره ایران است و درباره کسانی که مسئولیت دارند دست به اقدام خواهد زد.»
XS
SM
MD
LG