لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

نرخ دلار در بازار دوبی به ۲۹۰۰ تومان کاهش يافت


در حالی که سايت های مربوط به نرخ ارز در ايران از اعلام قيمت ارزهای خارجی در بازار آزاد خودداری می کنند، گزارش خبرنگار راديو فردا از دوبی حاکی است که قيمت دلار اکنون بين ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان است.

سام هدی، خبرنگار راديو فردا در دوبی، در گزارشی می نويسد: با بسته بودن صرافی های تهران و سايت های خبررسانی ارزی در ايران، دوبی تنها جايی است که می توان به سراغ صرافی های ايرانی رفت و از آنها نرخ گرفت.

بسياری از صرافی های دوبی در هفته گذشته و در پی نوسانات شديد بازار ارز در بلاتکليفی به سر می بردند و يا به کلی دست از معامله کشيده بودند و يا اينکه انجام معامله را به هفته آينده موکول می کردند.

در اين هفته پرتلاطم، درهم امارات از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت اما با فرارسيدن روزهای پايانی هفته و بروز ناآرامی ها در تهران و چند شهر ديگر ايران، ريال ايران در بازار دوبی روز پنجشنبه کمی تقويت شد و در پايان آن روز هر درهم امارات به ۸۳۰ تومان رسيد.

با شروع هفته جديد، اين روند نزولی در روز شنبه هم در دوبی نمايان بود و در ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه صرافی های ايرانی فعال در دوبی قيمت درهم را بين ۷۷۰ تا ۷۹۰ تومان اعلام می کردند، و چون نرخ درهم به دلار ثابت است، می توان نتيجه گرفت که نرخ دلار آزاد هم در بازار دوبی و در روز شنبه بين ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان در نوسان بوده است.

سيستم انتقال پول بين ايران و دوبی فقط بر پايه اعتماد به سيستم عرفی صرافی است و در اين سيستم بازرگانان بايد اول در ايران معادل ريالی ارز خريداری شده را به حساب صرافی ها در بانک های ايرانی واريز کنند و فيش واريزی را به صرافی ارائه کرده و پس از چند روز، چک «درهم» خود را در دوبی دريافت کنند.

يک بازرگان ايرانی که نخواست نامش فاش شود به راديو فردا گفت: در حال حاضر آن نيمچه اعتماد اقتصادی هم که در ميان بازرگانان ايرانی بوده از ميان رفته است.

به گفته اين بازرگان، ارسال پول از تهران به دوبی در مبالغ بالا اکنون می تواند حساسيت بانک های عامل و ديگر مقامات ايرانی را برانگيزد و به همين دليل اين افراد مجبورند برای چنين کاری با احتیاط رفتار کنند و همين امر سطح تقاضا در بازار دوبی را کاهش می دهد.

به گفته يکی از صرافی ها، علت کاهش قيمت درهم نسبت به ريال نه تزريق ارز از سوی مقامات دولتی که بيشتر به خاطر کاهش تقاضا و عدم رغبت بازرگانان ايرانی برای فعاليت اقتصادی است.

در حالی که صرافی های تهران به دليل نامشخص بودن وضعيت بازار ارز همچنان از فروش دلار و ساير ارزها به مشتريان خودداری می کنند و قيمت آن در تهران مشخص نيست، خبرگزاری فارس نزديک به سپاه پاسداران، روز شنبه گزارش داده است که دلار امروز- شنبه- در بازار تهران از ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان معامله می شود و اغلب مراجعه کنندگان به صرافی ها، فروشنده هستند.

به نوشته اين خبرگزاری، «قيمت دلار که امروز چندان مورد داد و ستد قرار نمی گيرد و تنها برخی صرافی ها اقدام به خريد اين ارز می کنند، با کاهش مواجه شده است.»

کاهش قيمت دلار در تهران باعث شده است که مرکز دولتی مبادلات ارزی، قيمت دلار در روز شنبه را دو هزار و ۵۹۷ تومان اعلام کند و نرخ شناور يورو در اين مرکز نيز سه هزار و ۳۸۵ تومان تعيين شده است.

مرکز مبادلات تجاری از روز سوم مهرماه و برای مقابله با افزايش شديد قيمت ارزهای خارجی در بازار آزاد و تامين ارز اولويت های سه تا پنج وارداتی راه اندازی شده است.

خبرگزاری مهر روز شنبه گزارش داده که از زمان آغاز به کار اين مرکز، بيش از يک هزار فقره ثبت سفارش صورت گرفته و بيش از ۵۰۰ ميليون دلار ارز به متقاضيان اختصاص يافته است.

گزارش ساير سايت های خبری حاکی است که وضعيت بازار آزاد ارز همچنان آشفته است و خريد و فروش چندانی در آن صورت نمی گيرد.

در همين رابطه، سايت «فرارو» از رکورد خريد و فروش در پی «سقوط دلار» خبر داده و از قول يک صرافی می نويسد: «کسی برای فروش ارز مراجعه نمی‌کند زيرا با قيمت بالاتری ارز خريده بودند و حالا نمی‌خواهند با قيمت پايين‌تر بفروشند.»

اين سايت به نقل از خبرنگار خود نوشته است: «برای اينکه قيمت امروز دلار در بازار را کشف کنيم، به چند صرافی ديگر مراجعه کرديم اما آنها هم قيمت خريد و فروش ارز را نداشتند و می‌گفتند که قيمت دلار مشخص نيست.»

از سوی ديگر، خبرگزاری مهر، گزارش داده که وضعيت آشفته ريال ايران به صرافی های مکه و مدينه در عربستان نيز سرايت کرده است و در حال حاضر صرافی های مدينه از دريافت ريال ايران يا معاوضه آن با ريال عربستان خودداری می کنند.

نابسامانی در بازار ارز ايران پس از آن تشديد شد که تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران در ماه ژوئیه اجرايی شد و از سوی ديگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران از ارائه ارز دولتی به بازار آزاد خودداری کرد.

در همين رابطه، ديويد کوهن، معاون امور مبارزه با تروريسم و جرايم مالی وزارت خزانه داری آمريکا، روز جمعه، چهاردهم مهرماه، دو عامل «نابسامانی در مديريت اقتصادی» و همچنين «تحريم ها» را در تشديد بحران اقتصادی ايران موثر دانست.

آقای کوهن در نشست موسسه تحقيقاتی «چتم هاوس» در لندن گفت که ايران اين توانايی را داشت تا با توافق بر سر برنامه هسته ای خود، «فشارهايی که مردم اين کشور احساس می کنند را تخفيف دهد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وی درباره بحران دو هفته اخير در زمينه کاهش ۶۰ درصدی ارزش ريال در ايران گفت: «ترديدی نيست که بخش عمده ای از اين مشکل مربوط به ناکارآمدی مديريت اقتصادی است و بخشی ديگر از آن به تحريم ها باز می گردد. رهبران ايران اين توانايی را دارند تا فشارهای وارده به مردم خود را کاهش دهند.»

بسياری از اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، نیز می گويند که تحريم ها بيش از ۲۰ درصد در وضعيت فعلی بازار آزاد ارز موثر نيست و ۸۰ درصد اين مشکل ناشی از «سوء تدبير» دولت است.

اين در حالی است که آقای احمدی نژاد در آخرين نشست مطبوعاتی خود با حمله به رييس مجلس گفت که «اگر تحريم تاثيرگذار نيست لابد سياست های وی اثرگذار است.»
XS
SM
MD
LG