لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

اسرائیل خواستار رویکرد سختگیرانه در برابر غنی سازی اورانیوم در ایران شد


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که گروه پنج به علاوه یک در مذاکرات خود با ایران باید رویکرد سختگیرانه ای درباره غنی سازی اورانیوم توسط تهران اتخاذ کند.

آقای باراک در مصاحبه با «سی ان ان» گفت: «در مذاکراتی که آغاز می شود، ايران بايد موظف شود که تمامی تاسيسات اتمی خود را به روی ناظران آژانس بين المللی انرژی اتمی بگشايد».

وی بار ديگر ترديد و سوء ظن قوی خود و دولت اسرائيل نسبت به موفقيت آميز بودن تحريم ها عليه ايران برای اينکه سران جمهوری اسلامی مسير برنامه هسته ای خود را تغيير دهند، تکرار کرد.

آقای باراک گفت که جامعه جهانی در دور تازه مذاکرات بايد از ايران بخواهد که حتی غنی سازی بيست درصدی را نيز تعطيل کند.

مصاحبه وزیر دفاع اسرائیل با سی ان ان هر چند روز يکشنبه و همزمان با انتشار گزارش «طرح اوباما» در روزنامه نيويورک تايمز پخش شد، اما با توجه به اين واقعيت که اين مصاحبه پيشتر ضبط شده بود، از آقای باراک در مورد جزييات «طرح اوباما» پرسشی نشد.

آقای باراک در روزهای گذشته نيز در مصاحبه با رسانه های کشورش در آستانه عيد پسح يهوديان، گفته بود که مذاکره جهان با ايران تنها به خاطر مذاکره، اتلاف وقت خواهد بود و چنين گفت و گوهايی بايد نتايج ملموس داشته باشد.

روزنامه آمريکايی «نيويورک تايمز» روز يکشنبه از جزييات «طرح اوباما» در قبال برنامه هسته ای ايران خبر داد و نوشت که بر اساس اين طرح، آمريکا و کشورهای اروپايی از ايران می خواهند که تاسيسات هسته ای غنی سازی «فردو» در قم را برچيند و تمامی اورانيومی را که تا کنون در همه تاسيسات ايران غنی کرده است، به خارج بفرستد و فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود و توليد سوخت هسته ای را نيز کاملاً متوقف کند.

در همين حال، خبرگزاری فارس که وابسته به سپاه پاسداران ايران است، سه شنبه گذشته پيشنهاد کرده بود که ايران غنی سازی اورانيوم را به غنای ۴۰ درصد برساند تا با قدرت وارد دور جديد مذاکرات هسته ای با کشورهای گروه ۱ + ۵ شود.

غنی سازی اورانيوم در غنای بالای ۲۰ درصد و بويژه در سطح بالاتر از آن، تنها می تواند کاربرد نظامی داشته و برای توليد بمب اتمی باشد.

رييس جمهوری آمريکا در روزهای گذشته تاکيد کرده است که دور جدید مذاکرات گروه پنج به علاوه با ایران، «آخرين فرصت برای ايران» جهت تمکين به خواسته های جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای ايران خواهد بود – هر چند که روزنامه نيويورک تايمز به نقل از يک ديپلمات آمريکايی نوشته است پس از مذاکراتی که روزهای سيزدهم و چهاردهم آوريل برگزار خواهد شد و آمريکا و همپيمانان غربی درخواست های اکيد خود را از ايران ارائه خواهند کرد، انتظار می رود که دور بعدی مذاکرات با ايران، به تابستان پيش رو موکول شود.

فیروزآبادی: در صورت حمله، اسرائیل را «شخم» خواهیم زد

از سوی دیگر، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، اسرائيل را به «شخم زدن» و «نابودی لانه صهيونيست ها» تهديد کرد.

سرلشگر حسن فيروزآبادی روز يکشنبه در ديدار با مسئولان اين ستاد گفت که «اسرائيل دست از پا خطا کند، ما بسياری از نقاط مهم سرزمين های اشغالی را که محمل صهيونيست های غارتگر و جنايتکار است، شخم می زنيم».

عبارت «شخم زدن» يکی از تندترين تهديدهايی است که تاکنون از زبان مقامات ارشد ايران عليه اسرائيل شنيده شده است. مفهوم اين عبارت، داشتن توانايی برای نابودی طرف مقابل است.

خبرگزاری فارس در بخش انگليسی خود يک جمله ديگر سخنان فيروز آبادی را نيز نقل کرده است که گفته است ما «با شخم زدن، لانه صهيونيست های جنايتکار را نابود خواهيم کرد». عبارت «نابودی لانه» در بخش فارسی اين خبرگزاری ديده نمی شود.

سرلشگر فيروزآبادی که سخنانش از سوی فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ايران نقل شد، افزوده است که «شرايط جهان و منطقه، و نيز اقتدار و بازدارندگی جمهوری اسلامی ايران، اهريمن جنگ را از فضای اين کشور(ايران) عبور داده است و سخن از جنگ، جز هذيان صهيونيست های اشغالگر قدس که در صف مرگ به سر می بَرَند، از کسی شنيده نمی شود».

سرلشگر فيروزآبادی همچنين گفت: «ايران دايما حيله ها، توطئه ها و اتاق های فکر و هرزه گويی های جنگ طلبان را رصد می کند و بهتر است که مقامات صهيونيستی، به حرف رييس خود گوش بدهند و از هذيان گويی دست بردارند».

به نظر می رسد که منظور رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران از «رييس صهيونيست ها»، شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، باشد.

آقای پرز روز يکشنبه در تازه ترين اظهارنظر خود در مورد مذاکراتی که قرار است که روزهای جمعه و شنبه آينده از سوی کشورهای گروه پنج به علاوه یک با ايران انجام شود، گفت: «بهترين رويکرد برای اسرائيل آن است که در موضع گيری های خود در قبال برنامه هسته ای ايران، همواره در کنار آمريکا باشد.»

مئير داگان، رييس پيشين موساد، نيز جمعه گذشته در سومين مصاحبه خود در شانزده ماه اخير پس از کنار رفتن از رياست هشت ساله موساد با رسانه های اسرائيلی، تأکيد کرده بود که اسرائيل نمی بايست که خود را در صف مقدم مبارزه با برنامه هسته ای ايران قرار می داد و بهتر است که به رييس جمهوری آمريکا برای بازداشتن ايران از رسيدن به توان هسته ای نظامی، اعتماد کند «و گرنه اسرائيل می خواهد غير از اوباما به چه کسی اعتماد کند؟!»

آقای داگان در مصاحبه با «جروزالم پست» همچنين گفته بود که عاقبت الامر، سران ايران بقای خود و حکومت شان را بر بمب هسته ای ترجيح خواهند داد.

آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از آغاز سال نو خورشيدی در ايران دو بار تأکيد کرده است که ايران بمب اتمی را از نظر شرع اسلام نيز «حرام» می داند و حکومت تحت رهبری وی، در مسير توليد بمب هسته ای نيست.

اين در حالی است که حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، از نماينده اصولگرای مجلس ايران، روز جمعه در مصاحبه ای با تارنمای مجلس شورای اسلامی که در رسانه های جهانی بازتابی گسترده يافت، گفته بود که برای ايران غنی سازی اورانيوم در حد ۷۵ درصد و حتی بيشتر، کاری آسان است اما افزوده بود که عليرغم برخورداری از دانش و امکانات، ايران اين کار را نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG