لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

بازار جذاب «هشت ميليارد دلاری» بيمه ايران و بلاتکلیفی خارجی‌ها


خبرگزاری رويترز از قول کارشناسان امور بيمه گزارش داده است که شرکت‌های بيمه غربی و خاورميانه بازار هشت ميليارد دلاری بيمه ايران را بعد از توافق جامع هسته‌ای «جذاب» ارزيابی می‌کنند، اما بلاتکيفی در لغو تحريم‌ها عليه ايران، باعث شده است که آنها جنبه احتياط را در پيش گيرند.

هشت کارشناس از ۱۱ کارشناسی که به سوالات خبرگزاری رويترز پاسخ داده‌اند، بازار بيمه ايران، خصوصا بخش دريايی و انرژی اين کشور را «جذاب» يا «بسيار جذاب» ارزيابی کرده‌اند.

برخی از اين کارشناسان بر اين باورند که بازگشت به بازار بيمه ايران تا پايان سال ۲۰۱۶ می‌تواند مورد انتظار باشد، اما برخی ديگر گفته‌اند که به خاطر نگرانی از اينکه تحريم‌ها چگونه و کی لغو خواهد شد، پيش‌بينی بازگشت به ايران مشکل است.

اين گزارش می‌افزايد که لغو تحريم‌ها می‌تواند فرصتی هشت ميليارد دلاری برای ورود به بازار بيمه ايران باز کند، اما توافق هسته‌ای هنوز با چالش جمهوریخواهان برای تاييد در کنگره، همچنين مخالفت تندروهای پرنفوذ ايرانی مواجه است.

با اين‌حال رويترز می‌نويسد که ايران دومين اقتصاد بزرگ در ميان کشورهای خاورميانه و آفريقای شمالی است با منابع عظيم نفت‌وگاز و همچنين جمعيت جوان تحصيل کرده که پيشاپيش توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

لودويک سوربان اقتصاددان ارشد در بخش بيمه وام شرکت فرانسوی «اويلر هرمس» به اين خبرگزاری گفته است که «خيز اساسی اقتصادی برای ايران در سال آينده ميلادی اتفاق خواهد افتاد، اگرچه جلب اطمينان مصرف کننده داخلی و سرمايه‌گذار (خارجی) ممکن است زمان کوتاهی طول خواهد کشید».

پروسه لغو تحريم‌های ایران احتمالا از پايان امسال آغاز خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، از زمان فروپاشی اتحاديه جماهير شوروی در سال ۱۹۹۱، جمهوری اسلامی بزرگترين اقتصاد منطقه‌ای است که دوباره به بازرگانی و سيستم مالی جهانی می‌پيوندد.

رویترز می‌افزاید: بيمه دريايی و انرژی ايران در صدر ليست انواع بيمه‌ها قرار گرفته است.

بن آبراهام، مدير بخش دريايی شرکت بيمه کارگزاری ويليس، به این خبرگزاری گفته است که اين شرکت سال‌ها با ايران همکاری داشته و جالب است ببينيم چه چيزی در ايران اتفاق خواهد افتاد، با اين حال اين شرکت به رژيم تحريم‌ها عليه ايران وفادار خواهد بود، اگرچه در انتظار هر فرصتی باقی خواهد ماند.

اين گزارش می‌افزايد که بيمه تجارت‌هايی در سطح بزرگ مانند نفت و کشتی‌رانی معمولا در اختيار شرکت‌های محلی است که بيمه اتکايی آنها در اروپا يا بازار بيمه «لويدز» لندن انجام می‌گيرد.

ماهش ميستری، مدير شعبه تحليل در آژانس ارزيابی بيمه «ای‌ام‌بست» می‌گويد که بعد از تحريم‌های غرب، هم بيمه و هم بيمه اتکايی به صورت وسيعی تحت پوشش شرکت‌های داخلی ايران قرار گرفت، بازاری که ارزش آن به هشت ميليارد دلار می‌رسد.

به گفته وی، بيمه لويدز قبلا امور تجاری ايران را پوشش می‌داد و ممکن است در برخی حوزه‌ها دوباره به ايران روی آورد.

با اين حال، برخی از اعضای بازار لويدز مانند شرکت «بيزلی» گفته‌اند که هنوز بررسی‌ها برای آغاز همکاری با ايران را آغاز نکرده‌اند.

آندری هورتن، ریيس اجرايی اين شرکت، به رويترز گفته است که هنوز معامله با ايران به خاطر تحريم‌ها ممکن نيست و نياز به شفافيت بيشتری است.

يک کارشناس نيز به رويترز گفته است که شرکت‌های غربی با رقابت شرکت‌های هندی و روسی که قبلا وارد بازار بيمه ايران شده‌اند، مواجه خواهند شد؛ با اين حال بيمه‌گران حوزه دريايی و انرژی بهتر از بيمه حوزه‌هايی مانند خودروسازی می‌توانند به بازارهای ايران برگردند، چرا که نياز به حضور داخلی در ايران ندارند.

ولی بيمه حوزه بهداشت، بيمه هوايی و بيمه زيرساخت‌ها نيز می‌تواند فرصتی برای شرکت‌های خارجی بيمه در ايران باشد.

گزارش رویترز همچنين به کارشکنی‌های احتمالی اسرائيل و عربستان يا عدم موفقيت ايران برای عمل به تعهدات خود در قالب توافق جامع هسته‌ای، همچنين منازعات منطقه‌ای و بی‌ثباتی خاورميانه به عنوان ديگر چالش‌ها و ترديدهای شرکت‌های بيمه برای ورود به بازار ايران اشاره کرده است.

XS
SM
MD
LG