لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

ايران يك كارمند سفارت فرانسه در تهران را آزاد كرد


دفتر رياست جمهورى فرانسه روز سه شنبه اعلام كرد: يك كارمند سفارت اين كشور در تهران كه محاكمه شده است آزاد شده ولى هنوز تحت تعقيب قضايى قرار دارد.

نازك افشار كه در بخش فرهنگى سفارت فرانسه در تهران كار مى كند از جمله افرادى است كه همراه با تعداد زيادى از متهمان حوادث پس از انتخابات ايران از جمله كلوتيد رييسه، مدرس فرانسوى، اوايل هفته جارى در دادگاه انقلاب محاكمه شد.

اين دو نفر به جاسوسى و شركت در توطئه كشورهاى غربى براى سرنگونى رژيم جمهورى اسلامى ايران متهم شده اند. فرانسه اين اتهام ها را رد كرده است.

نازک افشار روز پنجشنبه هفته گذشته از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر و روز شنبه به دادگاه آورده شد.

دفتر رياست جمهورى فرانسه در بيانيه اى گفته است: «رييس جمهور با مسرت عميق و خوشحالى از آزادى خانم نازك افشار اطلاع پيدا كرد.»

اين بيانيه مى افزايد: نيكلا سركوزى پس از آزادى خانم افشار با وى صحبت كرده است.

بر اساس بيانيه ياد شده، رييس جمهور فرانسه از مقام هاى جمهورى اسلامى ايران خواسته است تا اتهام هاى وارده بر خانم افشار پس گرفته شود و كلود رييسه نيز آزاد و به كشور خود بازگردانده شود.

قوه قضاييه ايران در دو هفته اخير دو دادگاه براى محاكمه متهمان به آنچه ايجاد اغتشاش در ايران در دوران پس از انتخابات دهم رياست جمهورى خوانده شده است، بر پا كرده و كشورهاى خارجى را به دخالت در اين حوادث متهم كرده است.

به گزارش خبرگزارى رويترز، آزادى خانم افشار به دنبال تلاش هاى گسترده ديپلماتيك و همچنين رد و بدل شدن بيانيه هاى تند از سوى فرانسه و ايران در قبال محاكمه شهروند فرانسوى صورت مى گيرد.

سيد مهدى ابوطالبى، سفير ايران در فرانسه، روز سه شنبه گفت: تهران به پاريس پيشنهاد كرده بود كه خانم کلوتیلد ريس در دوران محاكمه خود در سفارت فرانسه اقامت كند ولى مقام هاى فرانسوى پاسخى به اين پيشنهاد نداده اند.

وزارت امور خارجه فرانسه به شدت اين موضوع را تكذيب كرده و گفته است كه سفير (ايران) براى توضيح احضار شده بود.

اين وزارتخانه مى گويد: اينكه وى در سخنان خود گفته كه مقام هاى فرانسوى كارى براى آزادى رييسه انجام نداده اند نادرست است.

اين بيانيه مى افزايد: وى (سفير ايران) اطلاعات اشتباهى دريافت كرده و ما تمام آنها را رد مى كنيم.

وزارت خارجه فرانسه اعلام كرده است: به مدت چندين هفته متوالى به مقام هاى ايرانى گفتيم كه حاضريم ميزبان خانم رييسه در سفارت فرانسه باشيم و او آزادى مشروط در جريان محاكمه ها داشته باشد ولى اكنون چنين چيزى را مى گويند.

به گفته سخنگوى قوه قضاييه ايران، در نا آرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى ايران بيش از چهار هزار نفر بازداشت شده اند.

عليرضا جمشيدى به خبرنگاران در تهران گفته است كه از اين تعداد ۳۷۰۰ نفر در هفته اول آزاد شده اند.
XS
SM
MD
LG