لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

«آلمان پرداخت پول فروش نفت ايران به هند را متوقف می کند»


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
يک روزنامه آلمانی روز سه شنبه خبر داد که آنگلا مرکل از بانک مرکزی آلمان خواسته است تا از پرداخت ميلياردها يورو پول فروش نفت ايران به هند از طريق سيستم بانکی آلمان به تهران خودداری کند. همزمان قرار است که صدراعظم آلمان و نخست وزير اسرائيل در باره ايران با يکديگر گفت و گو کنند.

روزنامه اقتصادی «هندلزبلات» به نقل از منابعی در دولت آلمان گزارش داده است که آلمان مدت هاست که از «بوندس بانک»، بانک مرکزی، خواسته است تا پرداخت ها از طريق بانک «ای آی اچ» (EIH) مستقر در هامبورگ را تسويه نکند.

با اين حال روزنامه یاد شده گزارش داده که پول نفت فروخته شده به هند تاکنون، قرار است به ايران پرداخت شود.

گزارش ها حاکی است که هند سالانه حدود ۹ ميليارد يورو (۱۲.۷۷ ميليارد دلار) نفت از ايران وارد می کند.

بانک «ای آی اچ» به عنوان بانک تجارت ایران- اروپا شناخته می شود و هر یک از بانک های ملت و صنعت و معدن ایران ۲۵ درصد سهام آن را در اختیار دارند.

اين بانک تحت تحريم ايالات متحده آمريکا قرار دارد ولی اتحاديه اروپا هنوز تحريمی عليه آن وضع نکرده است.

اسرائيل که نخست وزير آن قرار است هفته جاری با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ديدار کند از آلمان خواسته تا اين بانک آلمانی را تعطيل کند، چرا که به گفته آن، از طريق مشارکت در تامين مالی برنامه هسته ای ايران به گسترش سلاح های کشتار جمعی کمک می کند.

آلمان اجازه داده است که ميلياردها دلار از پول فروش نفت ايران به هند از طريق اين بانک تسويه حساب شود. هند به دليل تحريم های آمريکا از ارسال مستقيم اين پول به ايران خودداری کرده است.

با اين حال روزنامه هندلزبلات می گويد که بانک «ای آی اچ» هفته گذشته بار ديگر مورد تحقيق قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی است که ايالات متحده آمريکا، آلمان را تحت فشار قرار داده تا با اين موضوع برخورد کند ولی مقام های آلمانی گفته اند که دست آنها بسته است، چرا که اين بانک مقررات اتحاديه اروپا را نقض نکرده است.

اتحاديه اروپا هنوز ارسال پول فروش نفت و گاز ايران از طريق سيستم بانکی کشورهای عضو آن را ممنوع نکرده است.

روزنامه هندلزبلات می نويسد که اين رويداد هزينه هایی برای شرکت های آلمانی در بر خواهد داشت چرا که اين شرکت ها هم اکنون به خاطر ارسال کالا به ايران طلب های چند صد ميليون دلاری از اين کشور دارند که پول ناشی از فروش نفت احتمالا می تواند بخشی از آن را جبران کند.

اقدام اخير آلمان در توقف ارسال پول نفت ايران فشارها بر تهران را افزايش خواهد داد. جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع از همکاری درباره برنامه هسته ای خود هم اکنون تحت تحريم های شديد سازمان ملل و همچنين ايالات متحده آمريکا قرار دارد.

تهران متهم است که در چارچوب فعاليت های هسته ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی مقام های ايران اين اتهام را رد می کنند.

در يکسال گذشته سيستم های مالی بين المللی تحت فشار آمريکا محدوديت های زيادی برای معاملات تجاری با ايران ايجاد کرده اند و بسياری از شرکت های غربی نيز خود را از پروژه های صنعتی و نفت و گاز ايران کنار کشيده اند.
XS
SM
MD
LG