لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

«مشاهده ذره خدا»؛ راهی به سوی بزرگترین کشف تاریخ علم


دانشمندان «سازمان تحقيقات هسته ای اروپايی» در ژنو می گويند: علائم بسيار جالبی از ذرات هيگس بوزون ( بوزون هيگز) که در اصطلاحات علمی «ذره خدا» نام گرفته است را مشاهده کرده اند.

با وجودی که هنوز هم برای رسيدن به اين ذرات بسيار کوچکتر از اتم، آزمايش های بيشتری برای شکستن اتم لازم است، دانشمندان اين مرکز اميدوار هستند که تا سال آينده بتوانند «ذرات خدا» را جدا کرده و تشخيص دهند.

دليل اطلاق چنين نامی به اين ذرات اين است که طبق فرضيه های فعلی فيزيک فضايی، تمام اجرام آسمانی از به هم پيوستن اين ذرات شکل گرفته و به نوعی بايد آن را آغازگر يا عامل اصلی در پيدايش عالم هستی دانست.

نام علمی کامل اين ذرات بر اساس نام دانشمند بريتانيايی به نام «پيتر هيگز» که فرضيه وجود اين ذرات را در سال ۱۹۶۴ تبيين کرد «بوزون هيگز» است و چنين تصور می شود که اين ذرات عامل اصلی در به هم پيوستن تمام مواد موجود در جهان هستی اند.

نقش اين ذرات در فرضيه های موسوم به «مدل های استاندارد فيزيک» بسيار کليدی است چون دليل شکل گيری تمام ساختارهای ساده و پيچيده و به وجود آمدن مواد و اجرام را توضيح می دهد.

طبق مطالعاتی که توسط دانشمندان «سازمان تحقيقات هسته ای اروپايی» منتشر شده است بدون وجود «بوزون هيگز»، عالم هستی که ما امروزه می شناسيم از همه نظر متفاوت می بود و احتمالا از آنچه که شيمی، فيزيک، زيست شناسی و پيدايش انسان می دانيم اثری ديده نمی شد.

تلاش و تحقيقات برای اثبات وجود «بوزون هيگز» از چند دهه پيش آغاز شده و اگر وجود آن به طور قطعی اثبات شود يک چنين کشفی را بايد در زمره بزرگترين اکتشافات در تاريخ علوم دانست که می تواند به بسياری از سئوالات اساسی در مورد پيدايش عالم هستی پاسخ دهد.
XS
SM
MD
LG