لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

حسینیان: دیوان محاسبات تایید کرده که ارزهای ایران وصول نشده است


روح‌الله حسینیان در مجلس (نفر ایستاده).
روح‌الله حسینیان در مجلس (نفر ایستاده).
یک نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو جبهه پایداری گفته است که دیوان محاسبات مجلس به «صورت سری» اعلام کرده که ارزهای بلوکه شده ایران وصول نشده و دولت «برخلاف قانون» به بانک مرکزی دستور داده که این ارز‌ها را وصول شده تلقی کند.

روح الله حسینیان روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت، در نطق پیش از دستور خود با انتقاد شدید از رییس‌جمهوری ایران، سیاست‌های وی را در عرصه اقتصاد، سیاست خارجی، هسته‌ای و آنچه که دخالت همسران مسوولین دولتی در امور مملکتی خواند، زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به شعار حسن روحانی برای تحول اقتصادی ظرف ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار دولت یازدهم، پرسیده که «چه تحول اساسی» در اقتصاد انجام داده‌اید و افزوده که «گرانی مایحتاج مردم در حال ادامه است، کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند و بیکاری همچنان دندان نشان می‌دهد».

آقای حسینیان گرانی نرخ ارز در ایران طی روزهای گذشته را نشانه ناکامی دولت عنوان کرده و دلیل آن را این دانسته که «برخلاف قانون، هنوز ارزی از ارزهای بلوکه شده به حساب بانک مرکزی واریز نشده بود که دولت به بانک مرکزی دستور داد ۴.۱ میلیارد را که هنوز وصول نشده بود وصول شده تلقی کند و برای جابجایی با حساب‌های قابل مصرف اقدام نماید».

به نظر می‌رسد اشاره این نماینده مجلس به توافق ایران و گروه ۱+۵ در سوم آذر پارسال باشد که بر اساس آن، همزمان با کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی شش ماه، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده تهران آزاد خواهد شد. ایران می‌گوید که تاکنون نزدیک به نیمی از این مبلغ را دریافت کرده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم

عضو جبهه پایداری مجلس می‌گوید که دیوان محاسبات مجلس به «صورت سری» تایید کرده که ایران هنوز ارزهای بلوکه شده خود را دریافت نکرده و افزوده است: «از دیوان محاسبات کشور تعجب می‌کنم که در دولت قبل یک میلیارد دلار که دادستان دیوان محاسبات آن را تکذیب کرد از پشت همین تریبون تخلف اعلام کرد و اکنون این تخلف مالی که جز تورم به دنبال نداشته است را به صورت سری اعلام می‌کند».

آقای حسینیان با اشاره به شعار دیگر حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که «چرخ معیشت مردم و چرخ سانتریفوژ‌ها باید با هم بچرخد» اظهار داشت: «آقای رییس جمهور قرار بود هم چرخ زندگی مردم و هم سانتریفوژ‌ها بچرخد البته چرخ زندگی مردم می‌چرخد نه بهتر از قبل بلکه بد‌تر یا لااقل مطابق گذشته می‌چرخد، اما آنچه لنگ می‌چرخد و منتظر فرمان توقف، سانتریفوژ‌ها است و آنچه که کمتر می‌چرخد لبنیات و مایحتاج اولیه زندگی مردم سر سفره مستضعفان است».

وی با اشاره به مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، سفیر جدید ایران در سازمان ملل، گفته که «قرار بود پاسپورت ایرانی در خارج از کشور محترم شمرده شود اما اکنون به خاطر کوتاه آمدن‌ها حتی پاسپورت سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی ایران از احترام افتاده است».

«دخالت همسران مسوولین در امور کشور»

نماینده تهران در مجلس از آنچه که «دخالت همسران و خانواده مسئولین در امور کشور و بیت‌المال» خوانده است، نیز انتقاد کرده و همسر رییس جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که «در کاخ‌های متعلق به ملت»، جشن میلاد «فاطمه زهرا» برگزار کرده که با «رقص و آواز همراه بوده است».

وی گفته است: «همسر رییس‌جمهور اگر می‌خواهد جشن بگیرد در خانه خود که الحمدلله هم بزرگ است و هم جا دار جشن بگیرد، در مسجد یا حسینیه جشن بگیرد نه در کاخ‌های متعلق به ملت. فاطمه زهرا دارای شئونی است و با آواز و رقص و این‌ها تناسب ندارد».

در همین حال، خبرگزاری فارس روز سه شنبه گزارش داد که ۱۱ نماینده مجلس که اغلب آن‌ها عضو جبهه پایداری هستند به حسن روحانی تذکر دادند که «آیا می‌توان شعار صرفه‌جویی در مصرف و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه نقدی به مردم را داد و در کاخ سعدآباد به عنوان روز زن میهمانی اشرافی گرفت و از بیت‌المال هزینه کرد».

دفتر ریاست جمهوری ایران در همین روز با انتشار بیانیه‌ای، اتهام مخالفان دولت را رد کرده و گفته که «در این جلسه با رعایت تمام جنبه‌های شرع مقدس و شوونی که مجالسی از این دست دارد، تعدادی از دختران خردسال به شادمانی پرداختند و نمونه‌های از پوشش و حجاب زنان اقوام مختلف ایرانی در ادوار و مناطق مختلف به نمایش درآمد».
XS
SM
MD
LG