لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

آژانس: ایران در حال اجرای تعهدات خود در قالب توافق ژنو است


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که جمهوی اسلامی ایران در حال برداشتن قدم‌های بیشتری برای اجرای تعهدات خود در قالب تمدید توافق ژنو است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۸ شهریورماه گزارش داد که یک نسخه از گزارش ماهانه آژانس را به دست آورده است که می‌گوید ایران در حال همکاری است.

بر اساس این گزارش، اگر چه ارزیابی آژانس درباره همکاری ایران در قالب توافق ژنو «موضوع غیرمترقبه‌ای» نیست، با این حال می‌تواند بر فضای مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که از امروز در نیویورک آغاز شده است، تاثیر مثبتی داشته باشد.

گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد که ایران به فعالیت‌های خود برای عمل به تعهداتی که در توافق ژنو آنها را پذیرفته است ادامه می‌دهد.

توافق هسته‌ای شش ماهه ژنو که آذر پارسال میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، در تیر امسال به مدت چهار ماه دیگر تمدید شد و طرفین تلاش دارند تا آذرماه امسال به توافق جامع هسته‌ای دست یابند، اگرچه اظهارات مقامات غربی و ایران حاکی از وجود شکاف در مواضع تهران و شش قدرت جهانی است.

گزارش آژانس می‌گوید که به غیر از تعهدات شش ماهه، ایران تعهداتی نیز در چهارچوب تمدید قرارداد هسته‌ای پذیرفته است که در حال اجرا کردن آنهاست.

بر اساس این گزارش، ایران در حال استفاده از اورانیوم با غلظت بالا در حالت اکسید برای تولید سوخت است. ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی خود را در قالب توافق ژنو، رقیق یا اکسیده کرده است.

اکنون آژانس می‌گوید که ایران در حال تبدیل اکسید اورانیوم به سوخت هسته‌ای است، اقدامی که به گفته کار‌شناسان، استفاده از آن برای تولید بمب برای ایران بسیار دشوار خواهد بود.

ایران هر گونه تلاش در زمینه ساخت بمب هسته‌ای را رد می‌کند، اما غرب به اهداف ایران مظنون است.

بر اساس توافق ژنو، ایران غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد. غرب نیز با لغو برخی تحریم‌ها، اجازه داد که ایران به چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دسترسی داشته باشد. بعد از تمدید این توافق، قرار شد که ایران به دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی‌های خود دسترسی یابد.

اکنون آژانس می‌گوید که ایران تا ۲۴ ژوئیه (تیرماه) ۱۲.۵ کیلوگرم از اورانیوم ۲۰ درصدی خود را در حالت اکسید به سوخت تبدیل کرده بود. این گزارش می افزاید ایران در حال رقیق کردن چهار تن گاز اورانیوم با غنای بالای دو درصد است.

در پی تمدید توافق ژنو برای چهار ماه، ایران متعهد شده است که چهار تن از پسماند اورانیوم با غنای دو درصد خود را رقیق کند. این ذخیره چهار تنی پسماند اورانیوم از محل تولید گاز اورانیوم ۲۰ درصدی حاصل شده که از سانتریفوژ‌ها خارج شده است. ایران قول داده بود این پسماندها را رقیق کند.

گزارش ماهانه آژانس فقط میان اعضای آژانس منتشر می‌شود و در سایت رسمی این نهاد قرار نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG