لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

عضو مجلس نمایندگان آمریکا: دارايی‌های آزادشده ايران خرج حماس می‌شود


مایک راجرز (نفر سمت چپ) از دولت اوباما به خاطر آزادسازی دارایی‌های ایران انتقاد کرده است.
مایک راجرز (نفر سمت چپ) از دولت اوباما به خاطر آزادسازی دارایی‌های ایران انتقاد کرده است.

ریيس کميته اطلاعات مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريکا روز يک‌شنبه، پنجم مرداد ماه، از دولت باراک اوباما به‌خاطر آزادسازی ۲.۸ ميليارد دلار از دارايی‌های مسدود شده ايران انتقاد کرد و ادعا کرد که اين پول صرف حمايت مالی از حماس می‌شود.

مایک راجرز که از اعضای حزب جمهوريخواه و نماينده ايالت ميشيگان است همچنين گفت که ايران «آشکارا در روزنامه‌های خودش با صدای بلند جار می‌زند که به حماس در نوار غزه کمک نظامی می‌کند».

راجرز که در برنامه «در پيشگاه ملت» شبکه «سی‌بی‌اس» صحبت می‌کرد، افزود: «آنها [ايرانی‌ها] در جنگ سوريه از حزب‌الله حمايت می‌کنند و در نوار غزه برای حماس تسليحات نظامی می‌فرستند».

دولت آمريکا هفته پيش اعلام کرد که به منظور ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای تا ماه نوامبر دسترسی ايران به دارايی‌هايش را فراهم می‌کند. در پی اين اقدام روز يک‌شنبه راجرز با انتقاد از تصميم دولت آمريکا، دسترسی ايران به اين نقدينگی را به رويارويی اسرائيل و فلسطين مرتبط دانست.

راجرز در ادامه سخنانش تصريح کرد: «نمی‌توانيد فقط روی يک بخش انگشت بگذاريد. همه کارها بايد هماهنگ باشد. به همين دليل وقتی ۲.۸ ميليارد دلار را در شرايطی برای ايران آزاد می‌کنيد که اين کشور در نتيجه تحريم‌ها بی‌پول شده، اين اقدام به معنای ادامه اعمال بد ايران در نوار غزه است».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از سه هفته پیش که بحران غزه آغاز شده است در اظهارنظرهای خود اذعان کردند که ایران دانش ساخت راکت را به گروه حماس داده‌اند و بر ارائه کمک‌های مختلف به این گروه برای مقابله با اسرائیل تاکید کردند.

اوج این اظهارنظر‌ها زمانی بود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز اول مرداد خواستار «مقاومت قاطع و مسلحانه» در برابر اسرائیل تا پیش از نابودی آن شد و گفت که فلسطینی‌ها باید کرانه باختری را مثل غزه، «مسلح» کنند.

وی اظهار داشت: «ما معتقدیم کرانه باختری نیز باید مانند غزه مسلح شود و کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت فلسطین هستند، در این زمینه فعالیت کنند تا رنج و محنت مردم فلسطین، در پرتو دست قدرتمند آن‌ها، و ضعف دشمن صهیونیست، کاهش یابد».

به دنبال این سخنان، بسیج اصناف و بازاریان حساب بانکی برای واریز کردن پول از سوی مردم به منظور خرید سلاح و مهمات برای فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری اعلام کرد.

از سوی دیگر، بیش از ۴۰ فرمانده فعلی و پیشین سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای، گفتند که اسرائیل «اشتباه بزرگی مرتکب شده است» و «صهیونیست‌ها دست به قمار بزرگی زده‌اند که قطعا با شکست مواجه خواهد شد».

XS
SM
MD
LG