لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

سایت های اعلام نرخ ارز و سکه در ایران مسدود شدند


گزارش های رسيده از ایران حاکی است که سايت های اعلام نرخ ارز و سکه در روز چهارشنبه مسدود شده و دريافت قيمت ارزهای خارجی و طلا از اين سايت ها غير ممکن شده است. اين اتفاق پس از نوسانات شديد قيمت دلار و سکه ظرف يک هفته گذشته صورت می گيرد.

در همين رابطه، سايت «مظنه» که قيمت انواع ارزهای خارجی، طلا و سکه را اعلام می کرد روز چهارشنبه در نوشته کوتاهی خبر داد که «متاسفانه دسترسی به اين سايت و چند سايت ديگر در همين زمينه بسته شده است.»

اين سايت در صفحه گوگل پلاس خود نیز گفته که «دليل مشخصی» برای اين مسدودسازی اعلام نشده است و ابراز اميداوری کرده که «هم قيمت ها به سطح معقولی برسه و هم ما بتونيم دسترسی رو مجددا به روی سايت باز کنيم.»

اين سايت در روزهای گذشته قيمت ارزهای مختلف خارجی را مرتبا اعلام می کرد ولی در مقابل قيمت دلار خط تيره گذاشته بود. به نظر می رسد که حساسيت نسبت به قيمت دلار و نوسانات شديد آن که بر بازار کالاهای اساسی تاثير زيادی داشت، موجب شد تا قيمت اين ارز اعلام نشود.

با اين حال ساير سايت ها به روند اعلام قيمت دلار در روزهای گذشته ادامه دادند.

سايت اتحاديه طلا، جواهر و سکه نيز که قيمت طلا و ارزهای خارجی را لحظه به لحظه منتشر می کرد از صبح روز چهارشنبه از کار افتاده و در دسترس نيست.

سايت «مثقال» نيز گرچه در دسترس است ولی به روز نمی شود.

هنوز هيچ مرجع رسمی در جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه واکنشی نشان نداده است.

در حال حاضر تنها نرخ موجود درباره ارزهای خارجی مربوط به قيمتی است که بانک مرکزی ايران برای ارز غير مرجع يا شناور اعلام کرده که برای دلار اين قيمت حدود دو هزار و ۶۷۲ تومان است.

مسدود سازی سايت های اعلام نرخ طلا و ارز پس از آن صورت می گيرد که در يک هفته گذشته قيمت دلار و سکه طلا جهش فوق العاده ای داشت و بيشتر رسانه های داخلی و خارجی بر تغييرات قيمتی آن متمرکز شده بودند.

قيمت دلار در بازار آزاد تهران ظرف يک هفته گذشته بيش از ۳۰ درصد رشد داشته است. تنها در روز دوشنبه، دهم مهرماه، ريال ايران تا ۱۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

اين نوسانات باعث شد تا مهدی غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران در روز سه شنبه خواستار دخالت نيروهای امنيتی در بازار ارز شود. وی در گفت و گو با راديو دولتی ايران اظهار داشت: «دلال هايی که در بازار وجود دارند همواره به دنبال افزايش قيمت هستند چرا که در هر حالت برای آنها سودده خواهد بود و کسی نيست آنها را کنترل کند.»

گزارش های منتشره حاکی است که نيروی انتظامی در روز سه شنبه اقدام به بازداشت چند دلال کرد تا با افزايش قيمت ها در بازار آزاد ارز مقابله کند.

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه اعلام کرد که برای مقابله با کسانی که وی آنها را «اخلالگران بازار ارز» خواند ستادی تشکيل شده است.

وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس، اعضای اين ستاد را «متشکل از تيم اقتصادی دولت و بعضی از فرماندهان ناجا» معرفی کرد و گفت که وظيفه آنها، «بررسی وضعيت ارز و برخورد با اخلالگران اقتصادی» است.

آقای احمدی مقدم می گويد که «بر اساس برآورد‌های بانک مرکزی حجم زيادی از ارز و طلا در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود که اين موضوع آثار نامطلوبی را در حوزه اقتصادی پديد می‌آورد.»

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز سه شنبه، يازدهم تيرماه، با اشاره به «برخی عوامل داخلی» افزايش قيمت ارز گفت: «يکی از نهادهای اطلاعاتی گزارش داده است که ۲۲ نفر در اين التهابات سرحلقه هستند و تمام آشفتگی‌ها را آنها ايجاد می‌کنند، با موبايل با همديگر تماس می‌گيرند و می‌گويند ۲۰۰ تومان بنداز بالا، ۵۰۰ تومان بنداز بالا».

با اين حال وی توضيح نداد که چرا با اين افراد تاکنون مقابله نشده است.
XS
SM
MD
LG