لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

شیوع مصرف مواد مخدر بين دانش‌آموزان «۸ تا ۹ ساله»


ریيس کميته آموزش عالی مجلس ايران روز جمعه۲۱ شهريور خبر داد که بازديد‌های ميدانی نمايندگان از مدارس غيرانتفاعی برای بررسی ميزان شيوع اعتياد، پس از تعطيلات مجلس آغاز می‌شود.

عطاالله سلطانی صبور در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت،‌ درباره شيوع اعتياد بين دانش‌آموزان و «کاهش » سن مصرف مواد مخدر بين دانش‌آموزان «۸ الی ۹ ساله»‌ تصريح کرد: «متاسفانه امروزه بروز اعتياد در برخی مدارس به ويژه مدارس غيرانتفاعی مساله‌ساز شده که بدون‌شک ادامه اين روند معضلات زيادی را در جامعه پديد می‌آورد».

اعلام کاهش سن مصرف مواد مخدر در بين دانش آموزان به سن «۸ الی ۹ سال» از سوی خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، در حالی است که حميد صرامی، مديرکل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر دوم شهريور ماه گفته بود که «سن ۱۵ سالگی» بالاترين فراوانی شروع و نخستين تجربه مصرف مواد مخدر در کشور است.

ریيس کميته آموزش عالی مجلس تعدادی از مدارس غير انتفاعی را به «زيرپا گذاشتن» قوانين و ضوابط مصرف سيگار متهم کرد و از استعمال سيگار توسط برخی از دانش‌آموزان اين مدارس در «حضور» مديران آموزشی خبر داد.

آقای سلطانی صبور در عين حال گفت که تاکنون هيچ تحقيقی درباره ميزان مصرف سيگار در بين دانش‌آموزان صورت نگرفته و پيگيری‌های کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس برای مشخص شدن ميزان اعتياد و مصرف مواد مخدر در بين دانش‌آموزان به نتيجه نرسيده است.

در سال‌های گذشته تعدادی از مسئولين دولتی و نمايندگان مجلس درباره کاهش سن اعتياد در بين دانش آموزان هشدار داده‌اند.

عليرضا جزينی، قائم مقام دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز ۱۸ شهريور با اشاره به نتايج حاصل از «مطالعات شيوع شناسی اعتياد در سال ۹۲ »خبر داده بود که «۰.۴ درصد» از دانش آموزان شيشه مصرف می‌کنند.

به گفته آقای جزينی، بر اساس نتايج اين مطالعات بيش از «۶۰ درصد» دانشجويان مورد مطالعه گفته‌اند که مصرف مواد مخدر را از دوره دانش آموزی شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به اينکه يک درصد دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر هستند افزوده بود: «البته به معنای معتاد بودن آنها نيست و مصرف آنها به صورت تفننی گزارش شده است».

ریيس کميته آموزش عالی مجلس اما می‌گويد که آمار دقيقی درباره گسترش اعتياد در مدارس در دست نيست و هرگونه آماری که ارائه می‌شود در قالب «حدس و گمان» است.

آقای سلطانی صبور گفت: «سال گذشته نيز از آموزش و پرورش درخواست کرديم تا آماری را به مجلس ارائه کند اما متوجه شديم اين وزارتخانه خود نيز آمار دقيقی ندارد زيرا به هيچ‌وجه در اين زمينه پيگيری‌های لازم را انجام نداده است».

وی اضافه کرد: «از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست خواهيم کرد تا نسبت به ميزان مصرف سيگار در مدارس بررسی‌هايی انجام دهند».

پيش از اين نمايندگان مجلس و مسئولين وزارت آموزش و پرورش جلساتی را برای بررسی اعتياد در مدارس ايران برگزار کرده‌اند.

عليرضا سليمی، دبير کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، ۱۴ تير خبر داده بود که حميدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گزارشی درباره روند اعتياد در مدارس به اين کميسيون ارائه کرده است.

XS
SM
MD
LG