لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

ايران: حمله سايبری به بانک های آمريکايی نداشته ايم


غلامرضا جلالی، رییس پدافند غیرعامل ایران
غلامرضا جلالی، رییس پدافند غیرعامل ایران
به دنبال انتشار برخی گزارش ها مبنی بر حمله سايبری ايران به سه بانک آمريکايی، رييس سازمان پدافند غيرعامل ايران می گويد که جمهوری اسلامی هيچ حمله سايبری به بانک های آمريکايی نداشته است.

غلامرضا جلالی روز يکشنبه- دوم مهرماه- در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است: «اينکه يک شخص يا گروهی از مسلمانان به خاطر ناراحتی از اهانت به پيامبر اسلام تصميم به هک سايت های غربی بگيرد، يک موضوع است اما ما رسما اعلام می کنيم که هيچگونه حمله ای نداشتيم.»

خبرگزاری رويترز روز ۳۱ شهريورماه گزارش داد که هکرهای ايرانی طی يک سال گذشته چندين بار «بانک آو آمريکا»، «جی پی مورگان چيس» و «سيتی گروپ» را هدف قرار داده اند.

اين گزارش می افزايد: «اين حملات از اواخر سال ۲۰۱۱ آغاز شده و در سال جاری نيز ادامه داشته است. اين حملات به صورت اختلال در سرويس اينترنت و بالا بردن ترافيک وب سايت های اين بانک ها بوده است.»

رويترز نوشته که هنوز مشخص نيست در اين حملات آيا هکرها توانسته اند که اطلاعات اين بانک ها را به سرقت ببرند يا نه.

رييس سازمان پدافند غيرعامل ايران در واکنش به اين گزارش گفته است: «اينکه آنها چنين ادعايی می کنند، برای مشروعيت بخشيدن به حملات خودشان است و ما نبايد در زمين آنها بازی کنيم.»

سازمان ها، وزارتخانه ها و دستگاه های مختلفی در ايران طی سال های اخير با حملات سايبری متعددی روبرو شده اند که مهمترين آن، نفوذ ويروس «استاکس نت» در کامپيوترها و تجهيزات الکترونيکی تاسيسات هسته ای ايران بوده است.

بدافزار اينترنتی استاکس ‌نت در تابستان سال ۸۹ در سطحی گسترده سيستم‌های کامپيوتری ايران را مورد هدف قرار داد و پس از چندی مقام‌های دولتی ايران از آلوده شدن بيش از ۳۰ هزار آی‌‌پی صنعتی توسط اين بدافزار خبر دادند.

در سه سال گذشته ويروس های ديگری از جمله «استارس»، «فليم»، «مهدی» ، «دوکو» و «گائوس» به رايانه های ايران و ديگر کشورهای خاورميانه حمله کرده اند که سهم ايران بيشتر از بقيه کشورها بوده است.

غلامرضا جلالی در مصاحبه روز يکشنبه خود با خبرگزاری فارس با بيان اينکه «پيش بينی حملات آينده در فضای سايبری سخت است» افزوده است: «يکی از ويژگی های حملات سايبری، بی مرز بودن و سخت بودن ردگيری آنهاست اما ما در تلاشيم تا بتوانيم هرچه بيشتر سيستم های خود را برای مقابله با اين تهديدات آماده کنيم.»

وی گفته که ويروس استاکس نت برای «عقب انداختن فعاليت های هسته ای ايران به مدت دو سال» به کار گرفته شد و افزوده که «سيستم هسته ای ما نسبت به اين موارد واکسينه شده است.»

در گزارش های مختلفی که در چند سال اخير منتشر شده است، اشاره شده که با توجه تخريب گسترده ويروس استاکس نت و پيچيدگی های فنی آن، احتمالا آمريکا و اسرائيل به طور مشترک در ساخت آن دست داشته اند تا با کمترين هزينه، برنامه هسته ای ايران را دچار اخلال کنند.

اين دو کشور واکنشی به اين گزارش ها نشان نداده اند.

غرب نگران است که برنامه هسته ای ايران در مسير ساخت سلاح اتمی قرار داشته باشد و بارها اعلام کرده اند که در برخورد با اين برنامه، تمام گزينه ها در دستور کار قرار دارد.
XS
SM
MD
LG