لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

آمار گمرک: کاهش ۲۶ درصدی واردات ایران در سه ماهه نخست ۹۲


آمار گمرک حاکی است که در سه ماهه نخست سال جاری صادرات غيرنفتی ايران نسبت به دور مشابه در سال گذشته تا ۱٫۶۵ درصد افزايش يافته، اما واردات در همين مدت ۲۶٫۱۱ درصد کاهش داشته است.

تازه ترين گزارش اداره گمرک ايران که روز ۱۰ تير ماه منتشر شد، می‌گويد که آمار تجارت خارجی ايران در سه ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که صادرات غير نفتی ايران (شامل ميعانات گازی) به ۹ ميليارد و ۷۵۱ ميليون دلار رسيده و واردات ايران طی اين دوره ۹ ميليارد و ۳۹۵ ميليون دلار بوده است.

به عبارتی، تزار تجارت خارجی غير نفتی ايران مثبت ۳۵۶ ميليون دلار بوده است.

بر اساس گزارش يک سال پيش گمرک ايران، ارزش واردات کشور در سه ماهه نخست ۱۲ ميليارد و ۵۴۳ ميليون دلار بود، همچنين ارزش صادرات آن حدود ۸ ميليارد و ۹۲۵ ميليون دلار بود.

گمرک ايران مشخصا درباره تجارت خارجی ايران در خرداد ماه جزئيات آمار را منتشر نکرده، اما مقايسه آمار منتشر شده قبلی برای دو ماهه اول سال جاری (شش ميليارد و ۱۳۷ میلیون دلار صادرات و پنج ميليارد و ۶۹۲ میلیون دلار واردات) و آمار منتشر شده برای سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد که ايران مشخصا در خرداد ماه سه ميليارد و ۶۱۴ میلیون دلار صادرات و سه ميليارد و ۷۰۳ میلیون دلار واردات داشته است.

اين برای دومين ماه متوالی است که صادرات ايران بر واردات پيشی گرفته است. تقريبا نيمی از صادرات ايران شامل ميعانات گازی (نوعی نفت خام سبک که از ميادين گازی توليد می شود) و محصولات پتروشيمی است.

افت چشمگير صادرات ميعانات گازی و پتروشيمی

از مجموع کل صادرات غير نفتی، ايران در سه ‌ماهه نخست سال جاری دو ميليارد و ۹۶ ميليون دلار صادرات ميعانات گازی و همچنين دو ميليارد و ۵۴۲ ميليون دلار صادرات محصولات پتروشيمی داشته است.

ميزان صادرات ميعانات گازی در اين مدت نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده، در حالی که صادرات محصولات پتروشيمی بيش از ۸٫۸ درصد رشد يافته است.

اين در حالی است که آمار سال گذشته گمرک از کاهش ۳۳ درصدی صادرات ميعانات گازی و کاهش ۴۳ درصدی محصولات پتروشيمی ايران در سه ماه نخست سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ خبر داده بود.

به عبارتی در جمع بندی نهايی صادرات ميعانات گازی ايران در سه ماهه نخست سال ۹۲ نسبت به همان دور در سال ۹۰ تا نصف کاهش يافته است و صادرات محصولات پتروشيمی نيز در اين مدت تا ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

عمده کالاهای صادراتی ايران در فاصه ماه‌های فروردين تا پايان خرداد شامل متانول به ارزش ۳۴۹ ميليون دلار، سنگ ‌آهن ۲۹۷ ميليون دلار و قير نفت به ارزش ۲۹۲ ميليون دلار بوده است.

اين گزارش می‌افزايد: بيشترين ميزان کالاهای صادراتی به کشورهای چين به ارزش يک ميليارد و ۷۱۲ ميليون دلار، عراق به ارزش يک ميليارد و ۴۲۹ ميليون دلار، امارات متحده عربی ۸۸۴ ميليون دلار، افغانستان ۶۷۵ ميليون دلارو هند به ارزش ۶۲۱ ميليون دلار بوده است.

واردات

بر اساس اين گزارش، عمده کالاهای وارداتی طی سه ماهه اول سال جاری شامل برنج نيمه سفيد شده يا برنج کامل سفيد شده به ارزش ۶۰۹ ميليون دلار، کنجاله و ساير آخال‌های جامد به ارزش ۴۶۰ ميليون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۳۸۲ ميليون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۲۵۲ ميليون دلار و شمش از آهن و فولاد غيرممزوج به ارزش ۱۶۲ ميليون دلار بوده است.

بر اساس اين گزارش، بيشترين ميزان کالاهای وارداتی در اين مدت از کشورهای امارات متحده عربی به ارزش يک ميليارد و ۷۸۵ ميليون دلار، چين به ارزش يک ميليارد و ۷۴۴ ميليون دلار، هند به ارزش ۹۸۲ ميليون دلار ، کره جنوبی به ارزش ۹۲۳ ميليون دلار و ۸۶۵ ميليون دلار کالا نیز از ترکيه وارد کشور شده است.
XS
SM
MD
LG