لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

سخنگوی وزارت ارشاد ایران: شجریان از نظام فاصله گرفته است


محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «رفتارهای» محمدرضا شجریان در دهه دوم انقلاب را «فاصله گرفتن» از نظام جمهوری اسلامی خواند و از او خواست که رفتارهای گذشته خود را «جبران» کند.

وی همچنین گفت که «راه بازگشت برای آقای شجریان باز است به شرطی که وی به چارچوب‌های نظام متعهد باشد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین نوش آبادی روز سه‌شنبه ۹ دی در یک نشست خبری گفت: «آقای شجریان چهره شناخته‌ شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است».

وی در عین حال اضافه کرد: «شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتار‌هایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است».

آقای نوش آبادی تصریح کرد: «با این حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد».

محمدرضا شجریان، خواننده و هنرمند موسیقی سنتی ایرانی، در سال‌های گذشته در مصاحبه‌های مختلف، از رفتار حکومت ایران با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کرده بود.

وی سال ۸۹ در گفت‌وگویی با شبکه تلوزیونی «اس‌بی‌اس» استرالیا گفته بود: «وقتی آقای احمدی‌نژاد کسانی را که برای اعتراض به خیابان‌ها رفته بودند، خس‌وشاک خواند، من هم اعلام کردم، صدای این خس‌وخاشاک‌ام».

در بحبوبه سرکوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸، محمدرضا شجریان، ترانه «زبان آتش» (تفنگت را زمین بگذار) منتشر کرد که هواداران جنبش سبز چندین کلیپ از روی آن ساختند.

این خواننده در مورد دلایل ارائه این آهنگ گفته بود: «با آتش نمی‌شود صحبت کرد. منطقی در گلوله نیست... با این آهنگ، از کسانی که تفنگ دست‌شان می‌گرفتند و رو به مردم شلیک می‌گرفتند، خواستم تفنگ‌شان را زمین بگذارند».

آقای شجریان در آبان سال ۸۸، هنگام بازگشت به ایران توسط مامورین امنیتی مستقر در فرودگاه امام خمینی تهران به مدت دو ساعت و نیم بازجویی شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: «نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند».

وی اضافه کرد: «شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد».

محمدرضا شجریان روز ۱۶ شهریور امسال در یک نشست خبری گفته بود که امیدوار است موسیقی راه خودش را باز کند، در دولت جدید شرایط خوبی فراهم شود و «حداقل به ۱۵ سال قبل بازگردیم».

این خواننده مشهور ایرانی اعلام کرده بود که اگر شرایط مهیا شود پس از پنج سال که کنسرتی در ایران نداشته است به صحنه باز می‌گردد.

«فیلم خانه پدری توقیف نشده است»

آقای نوش آبادی در ادامه نشست خبری خود گفت که فیلم «خانه پدری» توقیف نشده بلکه اکران آن به تعویق افتاده است.

وی افزود: «نگاه ما به این فیلم سیاسی و امنیتی نیست بلکه فرهنگی است. هر چند حذف سکانس خشونت‌آمیز آن به روند فیلم لطمه می‌زند با این حال این فیلم را برای مخاطبان خاص اکران می‌کنیم».

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تازه‌ترین اظهارنظرش پیرامون فیلم «خانه پدری» اعلام کرده که این فیلم قابل اصلاح و اکران عمومی نیست ولی ممکن است در حد محدود اکران شود.

عمده ایرادات وارد شده به فیلم ‌ «خانه پدری» مربوط به اپیزود اول این فیلم است که در آن پدری به همراه پسر پانزده ساله‌اش، دختر خانواده را به خاطر مسائل ناموسی به قتل می‌رسانند و در زیرزمین خانه دفن می‌کنند.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین درباره تمدید مجوز انتشارات «امید ایرانیان» با مدیریت جمیله کدیور گفت که هیچ منع قانونی برای فعالیت این انتشارات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: «تا زمانی که منع قانونی برای فردی نباشد، دولت نمی‌تواند در برابر تقاضای شهروندان ایستادگی کند».

آقای نوش آبادی تصریح کرد: «از سوی دیگر سیاست دولت بسترسازی برای کسانی است که اگر از نظام فاصله گرفته‌اند اما مشکل قانونی هم ندارند، دوباره برگردند».

جمیله کدیور، نماینده مجلس ششم و از حامیان مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود.

وی همچنین همسر عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد در دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی است.

XS
SM
MD
LG