لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

انتخابات مجلس و «۱۵ طرح دشمن برای مقابله با نظام اسلامی»


حیدر مصلحی (نفر اول چپ) وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.
حیدر مصلحی (نفر اول چپ) وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران.
«دشمن ۱۵ طرح برای مقابله با نظام اسلامی در آستانه انتخابات مجلس در دست اقدام دارد.» اين جمله را حيدر مصلحی، وزير اطلاعات در يک سخنرانی گفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، وزیر اطلاعات ایران «دامن زدن به اختلافات داخلی، ملتهب کردن فضای سياسی ايران و زير سوال بردن سلامت انتخابات» را از جمله اين طرح ها عنوان کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00
لینک مستقیم


اکبر کرمی، تحليلگر سياسی در ترکيه در این زمینه می گوید: آقای مصلحی مثل سخنگوی هر سيستم استبدادی ديگر نقش های متفاوتی دارد. از جمله اينکه تلاش می کند تا حاکميت را نقدناپذير کند. او تلاش می کند تا جايی که بتواند همه آن ايرادهايی را که در مورد حاکميت مطرح است انکار کند و آن جايی هم که غير قابل انکار است با انتصاب آن به دشمنان موهوم و خارجی به شکلی آن نقدناپذيری سيستم را تکميل کند. از اين بابت فکر می کنم که طرح دشمن خارجی و توجيه و توضيح و توجيه مشکلات داخلی يک تاکتيک نخ نمايی است که در تمام سيستم های استبدادی ديده و شنيده شده است.

وزير اطلاعات البته اشاره ديگری به طرح های به گفته او «دشمن» هم کرده است. «ترويج روحيه بی اعتمادی به نظام، دامن زدن به اغتشاشات اجتماعی در قالب نارضايتی ها، سوء استفاده از اختلافات قومی و قبيله ای و راه اندازی جنگ روانی برای کاهش مشارکت عمومی مردم در انتخابات مجلس» از جمله اتهام هايی است که حيدر مصلحی می گويد که «دشمن در حال طراحی آنهاست.»

مهدی فتاپور، عضو کادر رهبری اتحاد جمهوری خواهان ايران می گويد: اين سخنان نشان می دهد که مسئولان جمهوری اسلامی ايران می دانند دامنه مشکلات تا چه اندازه گسترده است.

مهدی فتاپور: متاسفانه به جای اينکه به دنبال چاره جويی و ريشه يابی برای حل مسئله باشند، حمله می کنند به کسانی که ممکن است بخواهند از اين وسايل استفاده کنند. واقعيت اين است که ارزش ريال در عرض چند ماه تا حدود ۹۰ درصد کاهش پيدا کرده است و اعتبارش تقريبا نصف شده است.
مسئله بر سر اين است که اقتصاد ايران خوابيده است و اين طبيعی است که نارضايتی در جامعه گسترش پيدا می کند. وزير اطلاعات به اين موضوع در صحبت هايش توجه نمی کند که در جامعه ای مثل ايران که هنوز هم با خطر قحطی مواجه نيست، هر کس که يک مقداری از جريان اطلاع داشته باشد اين را به خوبی می داند که امکان اينکه ما در طول ۲۰ يا ۳۰ روز آينده با قحطی مواجه شويم و نان و برنج وجود نداشته باشد، نیست، ولی مردم در يک ابعاد بزرگ دارند برنج می خرند، دارند مواد غذايی را از ترس قحطی در انبارهای خانه هاشان احتکار می کنند.
اين بدان معناست که مردم به حرف مسئولان اعتماد ندارند. مردم از آينده بيمناکند و سخنان وزير اطلاعات از اين نقطه نظر که مطرح می کند اين نارضايتی ها وجود دارد، بسيار هم خوب است.
اگر اين را بگذاريم مبنايی اينکه اگر اين نارضايتی وجود دارد، پس الان بايد چه راه چاره ای انديشيد؟ چنين وضعيتی که در جامعه وجود دارد نيازمند يک تغييرات بينادين در سياست های عمومی جامعه است.اين بحث که کسانی ممکن است از اين وضعيت سوء استفاده کنند، فقط يک راه فرار از دست مشکلاتی است که در مملکت وجود دارد.»

با نزديک شدن زمان برگزاری انتخابات مجلس در روز دوازدهم اسفندماه سال جاری، اظهار نظرهای زيادی از سوی مقام های جمهوری اسلامی ايران درباره این انتخابات ابراز شده است. از جمله احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، هشدار داد که «در اين مسير هيچ گونه تخلف و نا امنی را بر نمی تابيم و با آن برخورد خواهيم کرد.»

اکبر کرمی: اين باز هم از خصلت های شناخته شده يک سيستم استبدادی است که سعی می کند با باز کردن فضای امنيتی و اطلاعاتی، رعب و وحشت را در دل مخالفين و منتقدين و حتی افراد بی طرف ايجاد کند.
اين سيستم تلاش می کند با اين راه حل، افراد منتقد را از واکنش و اظهار نظر و نيز حضور موثر در عرصه های اجتماعی بازدارد. اين يک مسئله تازه ای نيست و من فکر می کنم در شرايطی که حاکميت به شدت متوحش و تحت فشار است و سيستم اقتصادی اش هم ناکارآمدی خودش را عريان کرده است، اين ميل را دارد که به مردم و به گروه های بی طرف بقبولاند که ما خيلی قدرتمند هستيم.»

زمان برگزاری انتخابات مجلس در شرايطی نزديک می شود که مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ايران و همچنين شماری از شخصيت ها و سازمان های اصلاح طلب، انتخابات مجلس را تحريم کرده اند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG