لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

نگرش منفی به ایران؛ جمهوری اسلامی در پنج قاره در صدر است


در کمتر از دو هفته مانده به پايان مهلت گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی، يک نظرسنجی سازمان آمارگيری «پيو» در آمريکا، تصوير نامطلوب و نامساعدی از جمهوری اسلامی ايران ارايه می‌دهد.

مرکز پژوهش‌های اين سازمان آمارگيری می‌گويد که نگرش بيشتر جهانيان نسبت به ايران، منفی است و اکثريت مردم در ۳۱ کشور از ۴۰ کشوری که در قاره‌های آسيا، اروپا و آمريکا مورد نظرخواهی قرار گرفته‌اند، نسبت به جمهوری اسلامی نگرشی منفی دارند و در چندين کشور مسلمان، بويژه در خاورميانه بدبينی به ايران در سال‌های اخير افزايش يافته است.

سازمان آمارگيری «پيو» می‌گويد که اين نظرخواهی از بيش از ۴۵ هزار و ۴۰۰ تن در ۴۰ کشور جهان، از پنجم فروردين گذشته تا ششم خرداد انجام شده است.

اين گزارش می‌گويد که در ميان چهل کشور، تنها ۵۷ درصد مردم پاکستان، ۴۲ درصد ويتنامی‌ها و ۴۴ درصد شهروندان کشور آفريقايی غنا، نگرش مساعدی به ايران دارند.

اکثريت بزرگی اردنی‌ها که ۸۹ درصد مردمان اين کشور را شامل می‌شود، نسبت به جمهوری اسلامی ايران بدبين‌اند.

«پيو» می‌گويد که اکثريت چشمگيری از شهروندان ترکيه نظری مشابه اردنی‌ها دارند و در ميان کشورهای خاورمیانه، لبنانی‌ها و فلسطينی‌ها به ترتيب با ۵۸ درصد و ۵۷ درصد، در رديف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در اين ميان، تنها ۴۱ درصد لبنانی‌ها و ۳۴ درصد فلسطينی‌ها، با نظر مساعدی به ايران می‌نگرند. بيش از ۹ نفر از هر لبنانی شيعه و به عبارتی ۹۵ درصد شيعيان آن کشور در مورد جمهوری اسلامی ايران نظر موافقی ابراز کرده‌اند. اين رقم برای سنی‌های لبنان پنج درصد بوده است.

البته بالاترين ميزان بدبينی نسبت به جمهوری اسلامی ايران در خاورميانه با ۹۲ درصد، به شهروندان اسراييل اختصاص دارد. اين ميزان حدود ۹ نفر از هر ۱۰ اسراييلی را شامل می‌شود.

در طبقه بندی نگرش شهروندان اسراييل، ۹۷ درصد يهوديان اسراييلی و ۶۳ درصد عرب‌های اسراييل بدبينی شديدی نسبت به جمهوری اسلامی ايران دارند.

در اين نظرخواهی اضافه شده که به غير از پاکستان، افکار عمومی در آسيا و اقيانوسيه نسبت به ايران دیدگاهی منفی يا مختلط دارند.

ديدگاه منفی نسبت به جمهوری اسلامی ايران بويژه در ژاپن و استراليا گسترده است.۷۳ درصد ژاپنی‌ها و ۶۷ درصد شهروندان استراليا، نگرش خوبی به ايران ندارند و حتی در پاکستان، ميزان بدبين‌ها طی يک سال گذشته از هشت درصد به ۱۶ درصد افزايش يافته است.

سازمان «پيو» در مورد ديدگاه‌ ساکنان آمريکای لاتين هم می‌گويد که چهره ايرانيان در ميان شهروندان اين منطقه نيز مساعد و مناسب نيست چرا که به طور ميانگين، ۶۱ درصد مردمان شش کشور آمريکای لاتين نظری منفی نسبت به ايران دارند.

برزيل با ۷۹ درصد بالاترين و پرو با ۴۸ درصد پايين‌ترين رديف را در ميان کشورهای اين منطقه دارند.

در آمريکا شمالی هم ۷۶ درصد شهروندان ايالات متحده و ۶۶ درصد مردم کانادا نگرش منفی به جمهوری اسلامی ايران ابراز کرده‌اند.

و اما در کشورهای اروپايی نظر منفی نسبت به ايران بيش از نقاط ديگر است. اين آمار، شهروندان کشورهای اروپايی را که نسبت به ايران ديدگاهی بسيار منفی ابراز کرده‌اند به اين ترتيب طبقه بندی کرده است:

اسپانيا و ايتاليا با ۸۷ درصد، فرانسه ۸۱ درصد، آلمان ۷۸ درصد، لهستان ۶۷ درصد و بريتانيا ۶۲ درصد.

در ۹ کشور قاره آفريقا هم که در اين آمار آمده‌اند، دیدگاه‌ها متفاوت بوده است. در حالی که ۵۷ درصد شهروندان آفريقای جنوبی نگرش منفی نسبت به ايران ابراز کرده‌اند، در بورکينا فاسو و تانزانيا اين ميزان تنها ۳۴ درصد بوده و در اتيوپی هم ۱۸ درصد نظر مخالف و ۲۷ درصد نظر موافق نسبت به ايران ابراز کرده‌اند.

در پايان اين نظرخواهی همچنين با اشاره به دومين سالگرد انتخاب حسن روحانی اضافه شده که رييس جمهوری اسلامی هم در ميان ملت‌های خاورميانه، موقعيت مساعدی ندارد.

XS
SM
MD
LG