لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

قاتل يکی از قوی ترين مردان ايران «زير سن قانونی» اعدام شد


عليرضا ملا سلطانی که از سوی دادگاه کيفری استان البرز به اتهام قتل يکی از قوی ترين مردان ايران به مرگ محکوم شده بود روز چهارشنبه در کرج اعدام شد.
عليرضا ملا سلطانی که از سوی دادگاه کيفری استان البرز به اتهام قتل يکی از قوی ترين مردان ايران به مرگ محکوم شده بود روز چهارشنبه در کرج اعدام شد.
جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه متهم به قتل روح الله داداشی، از قوی ترين مردان ايران را «زير سن قانونی» در ملاء عام اعدام کرد. اعدام اين متهم در حالی رخ داد که وی تنها ۱۷ سال سن داشت و عفو بين الملل خواستار توقف اجرای حکم اعدام شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، عليرضا ملا سلطانی که از سوی دادگاه کيفری استان البرز به اتهام قتل يکی از قوی ترين مردان ايران به مرگ محکوم شده بود، ساعت پنج و ۱۹ دقيقه بامداد روز چهارشنبه در ۴۵ متری گلشهر کرج که محل وقوع اين «جنايت» بوده است در ملاء عام به دار آويخته شد.

گزارش رادیویی فریدون زرنگار درباره واکنش ها به اعدام نوجوان زیر ۱۷ سال در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:12 0:00
لینک مستقیم


بر اساس گزارش منابع خبری ايران، عليرضا ملا سلطانی متولد دی ماه سال ۱۳۷۲ بوده و هنگام اعدام ۱۷ سال و هشت ماه سن داشته است. برخی گزارش ها در روز گذشته حاکی از اين بود که به دليل زير سن قانونی بودن قاتل روح الله داداشی اعدام وی يکسال به تعويق خواهد افتاد.

نماينده دادستان و مدعی العموم در پرونده قتل يکی از قوی ترين مردان ايران به طور تلويحی زير سن قانونی بودن متهم را تاييد کرده ولی گفته است که «قاتل اين ورزشکار از نظر بلوغ شرعی به سن ۱۸ سال رسيده بود.»

علی رضوان منش دقايقی پس از اجرای حکم به خبرگزاری فارس گفته است که «ملاک عمل در قانون بلوغ شرعی است که بر اساس ماه های قمری محاسبه می گردد.»

وی مدعی شده است: «قاتل از اين نظر بيش از ۱۸ سال عمر کرده بود و بنابر اين هيچ منع شرعی و يا قانونی برای اجرای حکم قصاص وجود نداشت.»

با اين حال نماينده دادستان استان البرز گفته است: «البته عليرضا م از نظر ماه های شمسی حدود دو ماه کمتر از ۱۸ سال سن داشت و طبيعی است که که ملاک عمل ما در قانون سن شمسی نيست.»

«مبنا در قوانین ایران، تاریخ شمسی است»

ادعای نماینده دادستان کرج در حالی مطرح می شود که محمد حسین آقاسی، وکیل داگستری، با رد ملاک بودن تاریخ هجری قمری در قوانین ایران برای سن بلوغ، به رادیو فردا گفت: «آنها که می خواهند سال قمری را ملاک قرار دهند کسانی هستند یا متشرع هستند یا آشنا به مقررات قوانین مجازات اسلامی نیستند.»
قانون مجازات اسلامی اگر چه برگرفته از مقررات شرعی است ولی چون تاریخ رسمی و محاسباتی ما در ادارات، تمام سازمان ها و مقررات بر اساس سال شمسی باید محاسبه شود در این مورد هم سال شمسی ملاک عمل است و نه سال قمری.

محمد حسین آقاسی

وی افزود: «قانون مجازات اسلامی اگر چه برگرفته از مقررات شرعی است ولی چون تاریخ رسمی و محاسباتی ما در ادارات، تمام سازمان ها و مقررات بر اساس سال شمسی باید محاسبه شود در این مورد هم سال شمسی ملاک عمل است و نه سال قمری.»

آقای آقاسی می گوید: «سال قمری فقط در مورد بلوغ و دختر و پسر باید محاسبه شود و در نظر گرفته می شود و بس!»

به گفته این وکیل دادگستری، «هم در آیین دادرسی مدنی، قوانین کیفری و در قانون اساسی تاریخ شمسی ملاک عمل دادگاه ها و سایر نهادها است.»

درخواست توقف حکم اعدام

پيش از اجرای حکم اعدام ملا سلطانی، سازمان عفو بين الملل از مقام های قضايی ايران خواسته بود تا اجرای حکم اعدام را متوقف کنند.

حسيبه حاج صحراوی، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقا اين سازمان روز سه شنبه در بيانيه ای گفته بود: «اينکه ايران تصميم گرفته است تا يک فرد ۱۷ ساله را اعدام کند نشان می دهد که مقام های (ايران) تا چه اندازه نسبت به موازين بين المللی حقوق بشر بی تقاوت هستند.»

وی گفته که بر اساس معاهدات بين المللی اعدام افراد زير سن قانونی قويا ممنوع است.

گزارش های منتشره حاکی است که در مراسم اجرای حکم اعدام قاتل روح الله داداشی حدود ۱۵ هزار نفر جمع شده بودند. به گزارش خبرگزاری فارس، «با آمدن علی رضا م حدود ۱۵ هزار جمعيت حاضر شروع به فرياد زدن کردند. عده ای به وی فحاشی کرده و عده ای سوت و کف می زدند که با هدايت برگزار کنندگان مراسم، فريادهای الله اکبر در فضا طنين انداز شد.»

اين گزارش می افزايد که قاتل روح الله داداشی در زمان اجرای حکم اعدام حالت روحی نامتعادلی داشت و با گريه و زاری مدام اسامی «ائمه اطهار» به ويژه امام حسين و امام رضا را فرياد می زد و طلب بخشش می کرد.

با وجود اينکه از سوی دادگستری استان البرز فيلمبرداری و عکاسی از اجرای حکم اعدام ممنوع شده بود ولی حدود ۲۰ فيلمبردار و عکاس در محل حاضر شده بودند و به گزارش خبرآنلاين، «جايگاهی ويژه نيز برای تصوير برداری بهتر آنها تدارک ديده شده بود.»

عليرضا ملا سلطانی که همراه دو نفر ديگر با يکی از قوی ترين مردان ايران درگير شده بود متهم شد که با چاقو وی را به قتل رسانده است. پليس می گويد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت هويت و مخفيگاه اين سه نفر را شناسايی و توانست آنها را که قصد داشتند از استان تهران خارج شوند دستگير کند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، آقای ملاسلطانی در جريان محاکمه خود به قتل روح الله داداشی اعتراف کرده بود.

اعدام وی زير سن قانونی در حالی صورت گرفت که سازمان های بين المللی حقوق بشر بارها جمهوری اسلامی ايران را به نقض موازين بين المللی حقوق بشر و اعدام متهمان زير سن قانونی متهم کرده اند.

ايران همراه با عربستان، چين و آمريکا بالاترين نرخ اعدام را در جهان داراست. با اعدام روز چهارشنبه، شمار اعدام ها در ايران از دی ماه سال گذشته تا کنون به ۲۰۲ مورد رسيده است.
XS
SM
MD
LG