لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ايران ادعای ساخت يک پايگاه جدید اتمی در اصفهان را رد کرد


حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
حسین دهقان، وزیر دفاع ایران
دو مقام جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه ادعای شورای ملی مقاومت ملی درباره فعاليت‌های زير زمينی مخفی اتمی ايران در يکی از پايگاه‌های نظامی در استان اصفهان را تکذيب کردند.

روز دوشنبه، مهدی ابريشمچی، از اعضای شورای ملی مقاومت به خبرنگاران در پاريس گفت که اين سايت محرمانه «در داخل تونلی ۶۰۰ متری در دل کوهی در ۱۰ کيلومتری شهر مبارکه اصفهان و در درون مجتمع صنعتی نظامی هفت تير واقع است».

شاهين قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدين خلق که زير مجموعه شورای مقاومت ملی است، نيز به راديو فردا گفت: ساخت اين سايت جديد حدود هشت سال پيش شروع شد.

در واکنش به اين ادعا که در آستانه دور جديد مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو مطرح شده است، حسين دهقان، وزير دفاع ايران، بنيامين نتانياهو و سازمان مجاهدين خلق را متهم کرده که «در يک همسويی خباثت آميز» به «جعل اين خبر» روی آورده‌اند تا به گفته وی، «ديپلماسی موفق جمهوری اسلامی ايران را خدشه دار و تحت تاثير قرار دهند».

به گزارش خبرگزاری ايرنا، وی افزوده است: «اين گونه دسيسه‌ها نمی‌تواند کوچکترين خللی بر اراده جمهوری اسلامی ايران برای پيشبرد مقاصد صلح آميز هسته‌ای خود و تداوم منطقی مذاکرات با گروه۱+۵ ايجاد کند».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران نيز روز سه‌شنبه گفت که سازمان مجاهدين خلق «در امتداد ادعاهای مکرر و بی مبنای خود درباره فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای ايران مطالب بی‌پايه‌ای مبنی بر وجود تاسيسات مخفی اتمی در ايران مطرح کرده است که به شدت تکذيب می‌شود».

وی هدف از انتشار اين اخبار را «تخريب فضای مثبت جاری در مذاکرات ايران با گروه ۱+ ۵» عنوان کرده است.

ايران و گروه ۱+ ۵ قرار است از روز پنجشنبه در سطح معاونان وزير امور خارجه دور ديگری از مذاکرات را برای دستيابی به توافقی در زمينه چگونگی حل و فصل پرونده اتمی ايران برگزار کنند.

مذاکرات قبلی طرفين بدون دست يافتن به نتيجه ای پايان يافت و برخی از ديپلمات های غربی و رسانه های ايران، فرانسه را متهم اصلی در ناکام ماندن مذاکرات معرفی کردند.

در آستانه اين دور از مذاکرات، نخست وزير اسرائيل نيز به تلاش های خود برای تاثيرگذاری بر فضای گفت و گو ميان تهران و قدرت های جهانی افزوده است.

بنيامين نتانياهو در روزهای اخير ميزبان فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه، بوده و محور اصلی مذاکرات ميان طرفين نيز برنامه هسته ای ايران اعلام شده است.

آقای نتانياهو قرار است روز چهارشنبه به مسکو سفر کند و با مقام های روسيه درباره توافق احتمالی با ايران رايزنی کند. ديداری نيز با جان کری وزير امور خارجه آمريکا از سوی نخست وزير اسرائيل تنظيم شده بود که بر اساس آخرين گزارشها، اين ملاقات لغو شده است.
XS
SM
MD
LG