لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

آمریکا: هنوز برای دادوستد با ایران زود است


یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در واکنش به انتشار اخباری درباره سفر یک هیات نفتی آمریکا به ایران اعلام کرد که هنوز برای دادوستد با ایران زود است.

«جف راتکه» در واکنش به گزارش خبرگزاری مهر درباره سفر یک هیات نفتی آمریکایی به ایران در هفته جاری، گفت تایید این خبر بسیار دشوار است.

وی افزود در این گزارش «نام هیچ فرد یا شرکتی ذکر نشده است».

آقای راتکه همچنین گفت، در صورت هر فعالیتی که ناقض تحریم‌ها علیه ایران باشد، دولت آمریکا دست به اقدام خواهد زد.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه با استناد به گفته‌های معاون وزیر نفت گزارش داد که یک هیات نفتی آمریکایی هفته جاری به تهران سفر می‌کند و قرار است با تعدادی از مسئولان و سازندگان صنعت نفت ایران دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به این خبرگزاری گفته که «پیش‌بینی می‌شود با سفر این هیات نفتی آمریکایی به تهران و در صورت لغو تحریم‌های صنعت نفت، در آینده شاهد حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز آمریکا در ایران باشیم».

محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز روز ششم اردیبهشت گفته بود که منعی برای ورود خودروسازان آمریکایی به صنعت خودروی ایران وجود ندارد.

در هفته‌های گذشته و به دنبال دستیابی به چارچوب کلی در مسیر توافق جامع و نهایی میان ایران و شش قدرت جهانی در زمینه برنامه هسته‌ای تهران، هیات‌های اقتصادی چند کشور اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه و جمهوری چک به ایران سفر و با مقام‌های اقتصادی ایران درباره چشم اندازهای سرمایه‌گذاری رایزنی کرده‌اند.

از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و تشدید تحریم‌های جمهوری اسلامی، شرکت‌های غربی شروع به ترک ایران کردند، به‌ طوری که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران از سال ۲۰۰۷ قادر نبوده ‌است هیچ میدان نفتی جدیدی را به بهره‌برداری برساند.

دولت حسن روحانی امیدوار است با حل و فصل پرونده هسته‌ای تهران، این تحریم‌ها لغو شده و راه برای سرمایه گذاری خارجی به منظور کاهش مشکلات اقتصادی ایران باز شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی، اسفند پارسال اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌ها، تهران قادر است صادرات نفت خود را طی چند ماه تا یک میلیون بشکه بیش از تولید فعلی افزایش دهد.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان تا پایان ماه ژوئن فرصت دارند تا به اختلافات خود درباره دامنه برنامه هسته‌ای تهران و نحوه لغو تحریم‌ها فائق آیند و توافق نهایی برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به این برنامه را امضاء کنند.

XS
SM
MD
LG