لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

«اولتیماتوم ۱۰ روزه ایران» به عربستان سعودی درباره حج ۹۵


سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران.
سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران.

رییس سازمان حج و زیارت ایران از نامه این سازمان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در اعتراض به رفتار عربستان خبر داد و تهدید کرد که اگر این کشور تا ۱۰ روز دیگر به درخواست‌های ایران پاسخ ندهد، شورای عالی حج درباره اعزام زائران ایرانی به حج ۹۵ «تصمیم نهایی» را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید اوحدی روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد که با وجود گذشت دو هفته از مهلت تعیین شده، عربستان هنوز به درخواست‌های ایران پاسخ نداده است.

وی اضافه کرد: «چنانچه عربستان تا ۱۰ روز آینده به رفتار نامتعارف خود ادامه دهد، برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی حج را درخواست می‌کنیم تا درباره حج تمتع ۹۵، تصمیم نهایی گرفته شود».

وی با اشاره به زمان مورد نیاز برای صدور ویزای دست اندرکاران ایرانی برگزاری مراسم حج و بستن قراردادهای لازم گفت که زمان‌بندی عملیات حج «وارد مرحله قرمز» شده است.

به گفته آقای اوحدی، در ماه‌های گذشته با وجود «موافقت» وزیر سابق حج عربستان با استفاده از شرکت‌های هواپیمایی ایران برای انتقال زائران، مواضع وزارت خارجه این کشور درباره چگونگی صدور ویزای زائران ایرانی «شفاف نبود».

آقای اوحدی پیش از این خبر داده بود که جمهوری اسلامی چهار شرطِ «تامین امنیت زائران ایرانی»، «استفاده از ناوگان هوایی ایران برای انتقال زائران»، «صدور روادید در داخل ایران» و «استفاده از خدمات کنسولی در عربستان» را برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۵ مطرح کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، عربستان به ایران گفته است که در کشوری ثالث به هیات ایرانی ویزا می‌دهد اما ایران می‌گوید اگر دولت سوییس حافظ منافع عربستان است، باید در ایران به مسوولان ایرانی ویزا دهد و درخواست ویزا از کشوری ثالث برای تهران قابل قبول نیست.

از سوی دیگر به گفته مقامات جمهوری اسلامی، عربستان سعودی نیز «شروطی» را برای پذیرش زائران ایرانی مطرح کرده و درباره برنامه‌های فرهنگی ایران در مراسم حج از جمله «شعار‌ها» شرط گذاشته است.

رییس سازمان حج و زیارت ایران در سخنان روز سه‌شنبه خود همچنین گفت که تا امروز «هیچ ارتباطی» بین این سازمان و وزیر جدید حج عربستان برقرار نشده است.

به گفته آقای اوحدی، برکناری وزیر حج عربستان سعودی اعزام زائران ایرانی را «با پیچیدگی‌های بیشتری همراه می‌کند».

همزمان با تغییرات در دولت عربستان سعودی، در روزهای گذشته بندر الحجار وزیر حج این کشور که حادثه منا و کشته شدن بیش از صد زائر بر اثر سقوط جرثقیل، در دوره وزارت او روی داد از مقام خود برکنار شد و محمد صالح بنتن جایگزین او شده است.

آقای اوحدی روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که ایران ۱۰ روز پیش با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به «رفتار غیرمسؤولانه و خلف وعده‌های سعودی‌ها» اعتراض کرده است.

در همین حال علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی گفت که تأمین امنیت حجاج وظیفه دولت عربستان سعودی است و اگر این کشور از وظیفه خود «تخطی کند» باید «از سوی جهان اسلام مورد مواخذه قرار گیرد».

در روزهای گذشته وزیر ارشاد و سخنگوی وزارت خارجه ایران از احتمال اعزام نشدن زائران ایرانی به مراسم حج خبر داده‌ بودند.

در همین حال محمدحسن آصفری عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به گفته‌های مقامات سازمان حج و زیارت در این کمیسیون گفته که اعضای شورای عالی حج به این نتیجه رسیده‌اند که حج تمتع امسال «منتفی» است.

به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان، در دی ماه پارسال سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد از سوی تعدادی از معترضان به اعدام این روحانی شیعه به آتش کشیده شد و پس از آن عربستان روابطش با ایران را قطع کرد.

پیش از آن در جریان حادثه منا که مهرماه پارسال در عربستان رخ داد، بیش از ۴۶۰ زائر ایرانی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG