لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

روايت کيهان از ناتوانی خامنه ای؛ «پروژه اعتبار زدايی از رهبری»


روزنامه های جهان صنعت، ابتکار و تهران امروز از «احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين» پس از عقب نشينی مجلس در مقابل دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها خبر داده اند.

روزنامه کيهان در شماره بيستم ارديبهشت ادعا کرده که « پروژه ای برای بی اعتبار کردن رهبری در جريان است » و گروهايی از جمله « جريان انحرافی » دولت « به شکلی پيچيده ای » درصدد « منتسب کردن بعضی از ناکارآمدی ها و مشکلات به آيت الله خامنه ای » هستند.

روزنامه شرق از انتقال سهام واحدهای پتروشيمی دولتی به « قرارگاه خاتم » سپاه پاسداران با دستور مستقيم محمود احمدی نژاد خبر داده است.
روزنامه تهران امروز گزارشی درباره « سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه » منتشر کرده و نوشته که اين روزها در ايران « به ازای هر خريدار کليه، چهار فروشنده وجود دارد.»

با عقب نشينی مجلس در مقابل دولت؛ احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين

روزنامه های جهان صنعت، ابتکار و تهران امروز از « احتمال افزايش ۷۰ درصدی قيمت گاز و بنزين » پس از عقب نشينی مجلس در مقابل دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها خبر داده اند.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که « کميسيون تلفيق مجلس شورای اسلامی درآمد ۶۶ هزار ميليارد تومانی دولت از محل حذف يارانه ها و افزايش قيمت ها » را تصويب کرده است و بر اساس اين مصوبه « قيمت گاز و بنزين در فاز دوم، ۷۰ درصد افزايش خواهد يافت. »

اين روزنامه نوشته که بر اساس مصوبات کميسيون تلفيق مجلس «۱۰ هزار ميليارد تومان از درآمد ۶۶ هزار ميلياردی دولت از محل حذف يارانه و افزايش قيمت نان، برق و ساير رديف‌ها، و ۵۶ هزار ميليارد تومان ديگر نيز از محل افزايش و اصلاح قيمت حامل‌های انرژی به دست خواهد آمد. »

جهان صنعت همچنين نوشته که « از ۶۶ هزار ميليارد تومان درآمد، ۴۸ هزار ميليارد تومان برای سهم خانوار، ۱۰ هزار ميليارد تومان سهم توليد و شش هزار ميليارد تومان هم برای سلامت در نظر گرفته شده است و برای بيمه ‌بيکاری نيز دو هزار ميليارد تومان اختصاص می‌يابد. »

به گزارش جهان صنعت، به اين ترتيب « ميزان يارانه نقدی نسبت به سال گذشته افزايش خواهد يافت » اما « از سوی ديگر ۵۶ هزار ميليارد تومان درآمد از ۶۶ هزار ميليارد تومان که قرار است از محل افزايش قيمت‌های حامل‌های انرژی حاصل شود، سبب افزايش افسار‌گسيخته قيمت حامل‌های انرژی از جمله بنزين می‌شود. »

روزنامه ابتکار هم در تيتر يک شماره چهارشنبه با طرح اين پرسش که «بالاخره بنزين چقدر گران می‌شود؟» نوشته است: در حالی که طی دو روز پيش و بر اساس اظهارات برخی منابع خبری « زمزمه افزايش ۲۰ درصدی قيمت انواع سوخت از جمله بنزين در بودجه سال ۹۱ مطرح بود، کميسيون تلفيق مجلس با تصويب اعتبار ۶۶ هزار ميليارد تومانی برای هدفمندی يارانه‌ها در سال ۹۱ در واقع به افزايش ۷۰ درصدی بهای بنزين، گاز طبيعی، برق و گازوئيل چراغ سبز نشان داده است. »

اين روزنامه از قول الياس نادران عضو کميسيون اقتصادی مجلس نوشته « کسب درآمد بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومانی منجر به افزايش ۷۰ درصدی قيمت حامل های مختلف انرژی خواهد شد » و « اگر اعتبار ۱۳۵ هزار ميليارد تومانی دولت هم تصويب می‌شد که بايد در انتظار افزايش چندين برابری قيمت سوخت و انرژی در کشور بوديم. »

روزنامه تهران امروز نيز در تيتر يک از « احتمال گرانی ۷۰ درصدی قيمت بنزين » خبر داده و نوشته است: « کميسيون تلفيق مجلس با افزايش درآمد يارانه ای دولت از ۵۴ هزار ميليارد تومان به ۶۶ هزار ميليارد تومان موافقت کرده که به معنای چراغ سبز به دولت برای عملياتی کردن فاز دوم قانون يارانه هاست » و « امکان افزايش ۷۰ درصدی برخی حامل های انرژی مانند بنزين وجود دارد، با اين حال هنوز هيچ چيز نهايی نشده است. »

اين روزنامه به نقل از محمدمهدی مفتح سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس نوشته که بر اساس مصوبه اين کميسيون « ميزان افزايش يارانه نقدی به اختيار دولت گذاشته است. »

تهران امروز همچنين خبر داده که علی لاريجانی رئيس مجلس اعلام کرده که مجلس از روز چهارشنبه، بيستم ارديبهشت، به صورت سه شيفته کار بررسی لايحه بودجه را آغاز می‌کند با اين اميد که تا پايان ماه به‌تصويب نهايی برسد.

روايت کيهان از ناتوانی خامنه ای؛ «پروژه اعتبار زدايی از رهبری در کار است»

روزنامه کيهان که تحت نظر نماينده علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می شود در شماره بيستم ارديبهشت ادعا کرده که هم اکنون در ايران « پروژه ای برای بی اعتبار کردن رهبری در جريان است. »

اين روزنامه در گزارشی با عنوان « مروری بر ابعاد سناريوهای کنونی و آينده دشمن در قبال نظام اسلامی » به شدت از « تشديد شکاف های » درونی جناح حاکم انتقاد کرده و نوشته که «در جريان اصولگرا، تشديد شکاف ها و رو در رو ايستادن گروه های مختلف اصولگرا با يکديگر و بيرون ريختن اسرار نظام » در جريان است و « عميق تر کردن اين رويارويی و تبديل رقابت به کينه توزی، اتفاقی است که متأسفانه در انتخابات مجلس شکل گرفت » و « تلاش دشمن اين است که اين شکاف ها را در انتخابات رياست جمهوری عميق تر سازد. »

کيهان با تاکيد بر آنچه « تلاش برای اعتبارزدايی از رهبر انقلاب » توصيف کرده، نوشته است: « يک پروژه بسيار جدی وجود دارد و آن اين است که به هر قيمت ممکن توانايی رهبری برای مديريت و مهار بحران ها آسيب ببيند » و « اين پروژه از حمله به شخص ايشان آغاز می شود تا مجموعه اقدام هايی که از جانب برخی از گروه های سياسی انجام می شود تا رهبری را وارد منازعاتی کنند که از ديد آن ها به اعتبار رهبری صدمه می زند. »

اين روزنامه نزديک به آيت الله خامنه ای ادعا کرده که نيروهايی در ايران درصدد « منتسب کردن بعضی از ناکارآمدی ها و مشکلات به رهبری » هستند، و بخشی از اين اقدامات را به جنبش اعتراضی پس از انتخابات و اصلاح طلبان که از آن ها به عنوان « جريان فتنه » نام برده نسبت داده، اما تاکيد کرده که اکنون « جريان انحرافی » که عنوانی برای نزديکان محمود احمدی نژاد است « به شکلی پيچيده تر » در صدد « ناکارآمد نشان دادن ساختار نظام جمهوری اسلامی » هستند و « در نهايت می خواهند اين جمع بندی را به وجود آورند که بايستی تغييرات ساختاری در نظام شکل بگيرد. »

کيهان همچنين از « تشديد شکاف های سياسی درون حاکميت و انتقال شکاف ها از سطح سياسی به سطح اجتماعی » و « ايجاد بحران در سياست خارجی کشور » ابراز نگرانی کرده و با اين ادعا که جريان هايی در فکر بازسازی اعتراضات سال ۸۸ هستند نوشته است: « محور آخر برای بازسازی فتنه ۸۸ در ايران، ايجاد بحران در سياست خارجی کشور است به نحوی که مردم در داخل به اين نتيجه برسند که سياست خارجی کشور بايد هرچه سريع تر تغيير کند. »

انتقال سهام پتروشيمی‌های دولتی به سپاه با دستور احمدی نژاد

روزنامه شرق از « انتقال سهام » برخی واحدهای پتروشيميی دولتی به «قرارگاه خاتم » سپاه پاسداران با دستور محمود احمدی نژاد گزارش داده است.

به گزارش اين روزنامه، در حالی که « اجرای پروژه انتقال آب دريای خزر به فلات مرکزی به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپرده شده است »، محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو درباره « تامين مالی » اين پروژه می گويد: « قرار است هزينه اين پروژه از محل اختصاص سهام برخی پتروشيمی‌ها تامين شود. »

معاون وزير نيرو درباره دليل واگذاری سهام شرکت های پتروشيمی به سپاه پاسداران به اين روزنامه گفته «مهم‌ترين راهکار برای تامين اعتبار مالی پروژه انتقال آب دريای خزر، استفاده از سرمايه‌های دولت بود، و آقای رييس‌جمهور عنايت کردند و از سهام در اختيار دولت برای هزينه‌های پروژه اختصاص دادند » و « دو هزار ميليارد تومان سهام در اختيارمان گذاشتند تا برويم طی برنامه‌ای اين سهام را برای پروژه بگيريم. »

محمدرضا عطارزاده در مقابل اين پرسش روزنامه شرق که « آيا نبايد اين واحدهای پتروشيمی از طريق سازمان خصوصی‌سازی فروخته می‌شد تا پولش به خزانه ريخته شود و در توسعه صنعت نفت که به‌شدت به پول نياز دارد، استفاده شود؟ » گفته است: « به من و شما ارتباطی ندارد. دولت اين‌طور تصميم گرفته است. ما به آقای احمدی نژاد گفتيم که برای اين طرح، منابع مالی نداريم. اينکه مناقصه نمی‌خواهد. گفتند من از سهام پتروشيمی برای اجرای پروژه، اختصاص می‌دهم تا آن را اجرا کنيد. »

خبرنگار روزنامه شرق در ابتدای گفت و گو با معاون وزير نيرو نوشته است: « وقتی احمدی‌نژاد به مازندران رفت تا پروژه انتقال آب دريای خزر به سمنان را آغاز کند ياد افسانه تهران- شمال افتادم. آزاد راهی که ساخت آن بيش از ربع قرن پيش شروع شد اما تاکنون فقط ۱۲درصد پيشرفت کرده است. اتوبانی که قرار بود بنياد مستضعفان بسازد، چينی‌ها را به خود ديد » و « چشم‌بادامی‌ها سال ۸۸، متممی ۴۰۰ ميليون‌دلاری هم برايش گرفتند »، او پرسيده که « آيا افسانه‌ای ديگر به داستان‌های ايرانی اضافه خواهد شد؟! »

رضا زندی در روزنامه شرق با تاکيد بر اينکه « پروژه انتقال آب از دريای خزر با ترک تشريفات مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبياء » شاخه اقتصادی سپاه پاسداران « واگذار شده است »، تاکيد کرده که « دغدغه‌ها درباره پروژه انتقال آب دريای خزر زياد است؛ از غيراقتصادی بودن پروژه گرفته تا ابهامات محيط‌ زيستی و مطالعاتی‌اش » و اينکه « چرا وزارت نفت بايد پول انتقال آب را بدهد آن هم در شرايطی که خود محتاج سرمايه است تا توليد نفتش بيش از اين کاهش نيابد.»

«سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه ايران»

روزنامه تهران امروز گزارشی درباره « سبقت عرضه بر تقاضا در بازار فروش کليه » منتشر کرده و نوشته که اين روزها در ايران « به ازای هر خريدار کليه، چهار فروشنده وجود دارد. »

مصطفی قاسمی رئيس انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوی به اين روزنامه گفته است: « به‌طور ميانگين به ازای هر بيمار کليوی که در انتظار پيوند است، صرفنظر از گروه خونی، حداقل چهار متقاضی فروش وجود دارد » و « اين امر سبب شده بعضی از فروشنده‌ها در گروه‌های خونی کم طرفدار نظير +حاضر به فروش کليه خود با قيمتی حتی کمتر از شش ميليون تومان باشند. »

رییس انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوی با اشاره به اينکه «در تمام جهان تامين کليه از بدن يک انسان زنده برای پيوند، به مدل ايرانی معروف شده است »، تاکيد کرده است: « اکثر کسانی که می آيند کليه بدهند، بيکارند و هزينه های زندگی به آن‌ها فشار آورده است.»

روزنامه تهران امروز همچنين از قول رئيس انجمن حمايت از بيماران کليوی نوشته است: «۹۰ درصد مراجعان» برای فروش کليه به دليل « بيکاری و هزينه های زندگی » به چنين کاری اقدام می کنند، و «شهرستانی‌ها خيلی بيشتر با همين هزينه راضی به دادن کليه می‌شوند، چرا که بيکاری در شهرستان‌ها بيشتر است.»

همزمان روزنامه جام جم ادعای وزير اقتصاد را درباره «افزايش در آمد سرانه ايرانيان» منتشر کرده، و نوشته که شمس الدين حسينی وزير اقتصاد می گويد «درآمد سرانه ايرانيان از مرز ۱۳ هزار دلار عبور کرده است.»
XS
SM
MD
LG