لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

توفان «آيرين» شهر نيويورک را به تعطيلی کشاند


توفان آيرين در اوايل روز يکشنبه نقاط مختلف نيويورک بويژه آسمانخراش های اين شهر را با شدت هر چه تمامتر مورد هدف قرار داد.
توفان آيرين در اوايل روز يکشنبه نقاط مختلف نيويورک بويژه آسمانخراش های اين شهر را با شدت هر چه تمامتر مورد هدف قرار داد.
توفان ضعيف شده ولی همچنان خطرناک «آيرين» که از روز شنبه سواحل شرقی آمريکا را در هم کوبيده است روز يکشنبه به نيويورک رسيد و آن را به تعطيلی کشاند. اين توفان در شرق آمريکا تاکنون ۹ کشته برجای گذاشته است. برق دو ميليون نفر از سکنه منطقه شرق آمريکا نيز قطع شده است.

بر اساس گزارش های رسيده، توفان آيرين در اوايل روز يکشنبه نقاط مختلف نيويورک بويژه آسمانخراش های اين شهر را با شدت هر چه تمامتر مورد هدف قرار داد و اين نگرانی را بوجود آورد که منطقه وال استريت- مرکز مالی و تجاری نيويورک- را دچار سيل و آب گرفتگی کند.

سرعت اين توفان در برخی نقاط ۱۲۸ کيلومتر بوده و در پايين ترين حد آن به ۸۰ کيلومتر رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيويورک شبيه «شهر ارواح» شده است و حدود ۳۷۰ هزار نفر از سکنه مناطقی که احتمال وقوع سيلاب در آنها بيشتر است از جمله وال استريت تخليه شده اند.

سيستم حمل و نقل عمومی شامل خطوط اتوبوسرانی، مترو و کشتی های مسافربری در اين شهر تعطيل شده است و تمام فرودگاه های منطقه نيز بسته شده اند.

در حال حاضر هشت هزار پرواز لغو شده است و دو ميليون نفر بويژه از منطقه نيوجرسی به سایر نقاط آمریکا رفته اند.

توفان آيرين علاوه بر نيويورک، به واشينگتن، فيلادلفيا، سواحل نيوجرسی و منطقه بوستون نيز رسيده است. اين توفان موجب شده که امواجی به ارتفاع دو متر در سواحل شرقی آمريکا ايجاد شود.

مايکل بلومبرگ، شهردار نيويورک، در يک کنفرانس خبری به کسانی که شهر را تخليه نکرده اند گفت هر جايی که هستند از محل خود خارج نشوند. وی اظهار داشت: «طبيعت قوی تر از همه ماست.»

مقام های نيويورک گفته اند که آسمانخراش های شهر با تهديد جدی روبرو نيستند ولی نسبت به قطع برق و در نتيجه از کار افتادن سيستم آبرسانی و آسانسورها هشدار داده اند.

توفان آيرين ابتدا ساعت هشت صبح روز شنبه به وقت شرق آمريکا سواحل کارولينای شمالی را درهم کوبيد و ۹ کشته برجای گذاشت. اين افراد در اثر تصادف اتوموبيل، حملات قلبی و سقوط درختان در فلوريدا، ويرجينيا و کارولينای شمالی جان خود را از دست دادند.

جوان ترين قربانی توفان آيرين تاکنون يک پسر ۱۱ ساله بوده که بر اثر افتادن درخت بر روی یک مجمتع آپارتمانی در نيوپورت ويرجينيا کشته شد.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، تعطيلات تابستانی خود را نيمه تمام گذاشته و در آژانس فدرال مديريت امور اضطراری در واشینگتن حضور يافت و از نزديک در جريان عمليات آن قرار گرفت. وی گفته است که طوفان ۷۲ ساعت طول خواهد کشيد.

گزارش ها حاکی است که نزديک به ۵۶ ميليون نفر در سواحل شرقی آمريکا زندگی می کنند و احتمالا خسارت ناشی از توفان آيرين به ۱۲ ميليارد دلار بالغ خواهد شد.

توفان آيرين يادآور توفان مرگبار کاترينا است که در سال ۲۰۰۵ سواحل جنوبی آمريکا را در نورديد و خسارات فراوانی به منطقه عمدتا فقيرنشين نيواورلئان وارد کرد.

وقوع چنین توفان هایی در شرق آمريکا معمولا پدیده ای نادر است و آخرين مورد عمده آن که نيويورک را درنورديد مربوط به توفان گلوريا در سال ۱۹۸۵ است.

ارتش ايالات متحده آمريکا ۱۰۱ هزار نيروی گارد ملی و سه پادگان نظامی در سه ايالت کشور را به حال آماده باش در آورده است.
XS
SM
MD
LG