لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

اسلام کریم‌اف برای پنج سال دیگر رییس جمهوری ازبکستان شد


اسلام کریم‌اف از سال ۱۹۸۹ رهبر حکومت ازبکستان را در مقام رهبر حزب کمونیست دوران شوروی و سپس رییس جمهوری انتخابی کشور برعهده داشته است.
اسلام کریم‌اف از سال ۱۹۸۹ رهبر حکومت ازبکستان را در مقام رهبر حزب کمونیست دوران شوروی و سپس رییس جمهوری انتخابی کشور برعهده داشته است.

اسلام کریم‌اف در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان پیروز شد و یک دوره پنج ساله دیگر رهبری پرجمعیت‌ترین کشور آسیای میانه را به عهده خواهد داشت.

این انتخابات که روز یکشنبه نهم فروردین برگزار شد از سوی سازمان امنیت و همکاری اروپا به خاطر فقدان رقابت و نبود نیروی مخالف واقعی مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رويترز از آلماتی، کميسيون مرکزی انتخابات ازبکستان روز دوشنبه دهم فروردين با انتشار نتايج رای‌گيری گفت اسلام کريم اف ۹۰.۳۹ درصد آرا را کسب کرد و ۹۱ درصد واجدان شرايط نيز در انتخابات شرکت کردند.

اسلام کریم‌اف از سال ۱۹۸۹ رهبر حکومت این کشور سی میلیونی را در مقام رهبر حزب کمونیست دوران اتحاد شوروی و سپس رییس جمهوری انتخابی کشور برعهده داشته است. اسلام کریم‌اف مخالفان را تحمل نمی‌کند و سازمان‌های مدافع حقوق بشر حکومت او را یکی از استبدادی‌ترین رژیم‌های دنیا توصیف می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با ارسال پیامی انتخاب مجدد آقای کریم‌اف را به وی تبریک گفت و افزود «انتخاب او اثبات مشروعیت و اقتدار او در میان هموطنانش است».

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد نامزدهای مستقل اجازه شرکت در این انتخابات نیافتند. سه نامزد شرکت کننده همگی نمایندگان احزاب وفادار به اسلام کریم‌اف بودند و در رقابت‌های انتخاباتی از وی حمایت می‌کردند.

هیات نظارت بر انتخابات سازمان همکاری و امنیت اروپا در بیانیه‌ای که روز دوشنبه دهم فروردین منتشر شد گفت: «تسلط رییس جمهور فعلی بر چشم انداز سیاسی کشور که خالی از رقابت نامزدهای واقعی است مشهود بود. در این فضا، نواقص آشکار قانونی و ساختاری در مراحل انتخاباتی همچنان حل نشده باقی ماندند».

اسلام کریم‌اف برای چهارمین بار به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد و این در حالی است که قانون اساسی ازبکستان عهده‌داری مقام ریاست جمهوری را به دو دوره پیاپی محدود کرده است.

تانا د زولوئتا، رییس هیت نظارت بر انتخابات که از سوی دفتر نهاد‌های دمکراتیک و حقوق بشر سازمان همکاری و امنیت اروپا به ازبکستان رفته است گفت: «این خلاف قانون اساسی است و نسبت به استقلال کمیسیون مرکزی انتخابات تردید ایجاد می‌کند».

کشورهای غربی هرگز انتخابات ازبکستان را آزاد و عادلانه توصیف نکرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر که دفتر مرکزی آن در نیویورک است، به نقل از منابع خود می‌گوید در ازبکستان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار زندانی سیاسی و عقیدتی وجود دارد.

اسلام کریم‌اف در توجیه روش‌های سیاسی خود گفته است هدفش جلوگیری از اسلامگرایی افراطی در ازبکستان است.

پس از سرکوب گسترده سال ۲۰۰۵ در شهر اندیجان واقع در شرق ازبکستان، که موجب کشته شدن صد‌ها تن از معترضان شد، مناسبات آقای کریم‌اف با کشورهای غربی تیره شد.

با این حال این موقعیت ویژه ازبکستان به عنوان مسیر اصلی اعزام نیروهای ناتو به افغانستان مناسبات این کشور با آمریکا و کشورهای غربی را بار دیگر مستحکم کرد. سال گذشته، ناتو مقر آسیای میانه خود را در تاشکند گشود.

ناظران دفتر نهاد‌های دمکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا گفتند رسانه‌ها دیدگاه و اطلاعات مستقلی در اختیار رای دهندگان قرار ندادند تا به آن‌ها در روند تصمیم گیری کمک کند.

مقامات ازبکستان به بسیاری از رسانه‌های خارجی از جمله خبرگزاری رویترز اجازه پوشش انتخابات را ندادند.

XS
SM
MD
LG