لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

محدودیت کمیسیون انتخابات اسرائیل برای سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا


رییس کمیسیون انتخابات اسرائیل در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به کنگره آمریکا برای سخرانی درباره آنچه که پیرامون «خطر برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرده است، محدودیت وضع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون انتخابات اسرائیل روز دوشنبه ۲۷ بهمن دستور داده است که پوشش زنده تلویزیونی سخنرانی نتانیاهو در میان قانونگذاران آمریکایی با پنج دقیقه تاخیر پخش شود و هر جا که ظن استفاده نخست وزیر اسرائیل از فرصت به دست آمده برای کمپین انتخاباتی برود، آن قسمت را پخش نکنند.

قرار است سخنرانی نتانیاهو روز ۱۲ اسفندماه، دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اسرائیل، در کنگره آمریکا ایراد شود، موضوعی که با مخالفت صریح کاخ سفید مواجه شده است.

آقای نتانیاهو به دعوت جان بینر رییس مجلس نمایندگان آمریکا قرار است در میان قانونگذاران آمریکایی سخنرانی کند. این دعوت نه تنها واکنش حزب دمکرات و دولت آمریکا را در پی داشت، بلکه رقبای نتانیاهو نیز به شدت از این اقدام انتقاد کرده‌اند.

انتخابات اسرائیل ۲۶ اسفندماه برگزار شد.

اکنون با اوج گرفتن اعتراض رقبای نتانیاهو، سلیم جبران رییس کمیسیون انتخابات اسرائیل گفته است که سخنرانی نخست وزیر باید با پنج دقیقه تاخیر در اسرائیل پخش شود و سردبیران خبر هر سخنی که مشکوک به تبلیغ برای کمپین انتخاباتی نتانیاهو است، حذف کنند.

وی در بیانیه‌ای که منتشر کرده، می‌گوید: «هر سخنی که بوی جناحی دهد باید حذف شود».

باراک اوباما گفته است که در جریان سفر نتانیاهو به آمریکا با وی دیدار نخواهد کرد چرا که به گفته وی، مقام‌های آمریکا با مقامات هیچ کشوری در آستانه انتخابات آنها دیدار نمی‌کنند.

رییس جمهوری آمریکا این انتقاد را نیز مطرح کرده است که در گرماگرم مذاکرات هسته‌ای با ایران، سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره علیه این مذاکرات،مخرب خواهد بود.

در اسرائیل، حتی جناح‌های راستگرا نیز با توجه به روابط نتانیاهو با حزب جمهوری خواه آمریکا که هم اکنون هم در سنا و هم کنگره آمریکا اکثریت دارند، از سفر وی به آمریکا انتقاد کرده‌اند.

در این میان نزدیکان نتانیاهو با اوج گرفتن مخالفت‌ها گفته‌اند که شکل سخنرانی نخست وزیر اسرائیل ممکن است تغییر کند، به طوری که احتمالا این سخنرانی پشت درهای بسته انجام شود یا در میان جمع کوچکی از نمایندگان کنگره ایراد شود.

اما نتانیاهو خود می‌گوید به دعوتی که از وی شده است، احترام می‌گذارد و در جریان سخنرانی‌اش تلاش خواهد کرد تا هر «توافق بد و خطرناک» با ایران پیرامون برنامه هسته‌ای را ناکام بگذارد.

در این میان نظرخواهی‌ها در خود اسرائیل نیز علیه سفر نتانیاهو به واشینگتن است.

بر اساس نظرخواهی که رادیو ارتش اسرائیل انجام داده، ۴۷ درصد مردم می‌خواهند که سفر آقای نتانیاهو لغو شود و تنها ۳۴ درصد خواهان رفتن وی به کنگره هستند.

با این حال حزب لیکود به رهبری نتانیاهو هنوز هم در نظرخواهی‌ها از رقبای انتخاباتی خود جلو‌تر است و انتظار می‌رود ۲۴ تا ۲۵ درصد کرسی از ۱۲۰ جایگاه پارلمان را از آن خود کند.

حتی اگر جناح مخالف نیز برنده انتخابات شود، تحلیلگران بر این عقیده هستند که تنها نتانیاهو قادر به ایجاد ائتلافی میان احزاب دست راستی برای تشکیل دولت است، موضوعی که منجر به نخست وزیری نتانیاهو برای چهارمین بار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG