لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

اسرائیل: به اقدام «هکر سعودی» پاسخ متقابل می دهیم


چند روز پس از آنکه يک «هکر سعودی» جزييات کارت های اعتباری هزاران شهروند اسرائيلی را در اينترنت منتشر کرد، يک مقام بلند پايه اسرائيلی اعلام کرد که اين حمله سايبری را بايد از نوع حملات تروريستی دانست و با آن به سختی مقابله کرد.

دانی آيالون، معاون وزير خارجه اسرائيل روز شنبه گفت کشورش از توان کافی برای زدن «ضربه متقابل» برخوردار است.

آقای ايالون افزوده است که «هيچ عامل و کشوری در صورت حمله سايبری به اسرائيل، از واکنش متقابل اسرائيل در امان نخواهد بود».

معاون وزير خارجه اسرائيل ربوده شدن جزييات کارت های اعتباری هزاران نفر از مردم اسرائيل را «زنگ بيدارباش» برای سيستم های اسرائيلی دانست ولی گفت «اسرائيل به عنوان يکی از پيشرفته ترين کشورها در عرصه کامپيوتری، می داند چگونه از خود دفاع کند».

در همين حال، آقای آيالون گفت که اسرائيل در اين امر «بايد از آمريکا سرمشق بگيرد»؛ آمريکا گفته است که حمله سايبری به شهروندان و منافع آمريکا را از نوع «حمله متعارف» تلقی کرده و با آن مقابله به مثل خواهد کرد.

هفته گذشته هنگامی که برای نخستين بار اسامی ۱۵هزار اسرائيلی صاحب کارت اعتباری در اينترنت منتشر شد، اسرائيلی ها به شدت نگران شدند اما کمپانی های صاحب کارت های اعتباری به اين شهروندان اطمينان دادند که پول آنها محفوظ است و اگر سرقتی با کارت اعتباری آنها صورت گرفته باشد، تمامی اين پول بيمه است و به آنها بر می گردد.

اما فردی که خود را يک هکر «سعودی» معرفی کرده بود، بار ديگر روز پنجشنبه فهرست دومی را، اين بار شامل اسامی يازده هزار نفر از صاحبان کارت های اعتباری در اينترنت، منتشر کرد.

هفت و نيم ميليون نفر جمعيت يهودی و عرب اسرائيل، ميليون ها کارت اعتباری دارند و برخی از آن ها صاحب چند کارت اعتباری بين المللی هستند.

«هکر سعودی» اعلام کرده است که به مشخصات هويت يک ميليون اسرائيلی که کارت های اعتباری دارند، دسترسی يافته است و تنها برای هشدار به اسرائيل، مشخصات حدود ۲۵ هزار نفر از صاحبان کارت های اعتباری را منتشر کرده است.

حمله کننده اينترنتی همچنين مدعی شده است که مشخصات قراردادهای امنيتی متعددی را که ميان ارتش اسرائيل با کمپانی ها منعقد شده، در اختيار گرفته است و می تواند آن ها را نيز در زمان مناسب منتشر کند.

هکر «سعودی» در اينترنت نوشته است که در اعتراض به سياست های اسرائيل در منطقه و در راستای حمايت از فلسطينی ها به اين حمله سايبری دست زده است.

به گزارش رسانه های اسرائيلی، امير فديدا، يک بلاگر اسرائيلی جمعه اعلام کرد که موفق شده است رد پای هکر «سعودی» را بيابد و مدعی شد که اين فرد، يک جوان عرب ۱۹ ساله به نام «عمر حبيب» واهل امارات عربی متحده است که در کشور مکزيک به شغل گارسونی مشغول است و با نام «اوکس عمر» در اينترنت فعاليت می کند؛ امری که از سوی هکر «سعودی» رد شد و او در واکنش اينترنتی خود نوشته است که بلاگر اسرائيلی يا کسی ديگر نمی تواند او را رد گيری کند و همزمان فردی نيز با نام «اوکس عمر» اعلام کرد که او با عمر حبيب ارتباطی ندارد.

اما امير فديدا به نتيجه خود اطمينان دارد و می گويد که عمر حبيب مرتکب چند اشتباه جدی شده است که رد گيری او را امکان پذير کرد.

در همين حال، هکرهای ديگر سعودی و عرب هشدار داده اند که در آينده، حملات سايبری به اسرائيل را افزايش می دهند.

ييسرائل داويد، رييس يکی از کمپانی های کارت های اعتباری اسرائيل، به نام «ويزا کال» روز پنجشنبه گفت: سخن از يک حمله جدی است و شهروندان اسرائيلی مورد تعرض تروريستی از نوع مدرن قرار گرفته اند.

به گفته رييس کمپانی «ويزا کال»، خوب شد که چنين اقدامی صورت گرفت تا زنگ های بيدارباش را برای مقامات اسرائيلی به صدا در آورد و آن ها را به لزوم در پيش گرفتن تدابير جدی برای حفظ اطلاعات اسرائيلی ها توجه دهد.

اسرائيل پس از ماه ها بررسی، در هفته گذشته ستاد «جنگ سايبری» خود را افتتاح کرد اما اين ستاد هنوز در مراحل اوليه شکل گيری خود است و از بودجه لازم برخوردار نشده است و به گفته راديو اسرائيل، تنها از دفتر و نام رييس بهره مند شده است.

در مورد رياست ستاد «جنگ سايبری» تنها گفته شد که سخن از يک جوان «به شدت نابغه» است که دکترايش در زمينه «تصميم گيری» است و در ارتش اسرائيل نيز خدمات مهمی داشته است.

اسرائيل در حالی مورد حمله سايبری جدی قرار گرفته است که خود يکی از کشورهای برتر در عرصه فن آوری کامپيوتری محسوب می شود.

اين ادعا در ماه های اخير مطرح شده بود که برخی از رخدادها در سايت های اتمی و مراکز حساس ديگر ايران؛ از تعويق ها در آغاز به کار کوره اتمی بوشهر گرفته تا انفجار پادگان سپاه پاسداران در منطقه ملارد در استان البرز که به کشته شدن فرمانده واحد موشکی سپاه منجر شد، ممکن است که بخشی از نبرد سايبری از سوی اسرائيل بوده است؛ ادعايی که مقامات ايران آن را رد کردند اما گزارش های متعدد در سطح گمانه زنی های رسانه ای در اين زمينه، به صورت گسترده در رسانه های جهانی، منتشر شده است.

در همين حال، به گزارش روزنامه معاريو، برخی از مقامات اسرائيلی مانند وزير پيشين ارتباطات، ايتان کابل، نيز روز يکشنبه گفتند که بايد سيستم ذخيره اطلاعاتی بيومتريک اسرائيلی را سريعاً ملغی کرد زيرا شهروندان اسرائيلی را به شدت در جهان به خطر انداخته است.

سيستم بيومتريک برای آسان کردن کار مسافران در فرودگاه بن گوريون برپا شده بود تا مسافران خود به تنهايی امور مرتبط با کنترل گذرنامه و پرواز را به سرعت انجام دهند. صدها هزار اثر انگشت شهروندان اسرائيلی وتمامی مشخصات هويت آنها و سفرهای شان به جهان در اين بانک ذخيره شده است.

وزير پيشين ارتباطات که نماينده کنست است، گفت در روزهای آينده پيش نويس قانونی را به پارلمان برای لغو اين بانک ذخيره اطلاعاتی ارائه خواهد کرد و گفت «در غير اين صورت، سر خود را در برف فرو برده و خطرات را ناديده گرفته ايم».

به گزارش معاريو، خانم شلی يخيموويچ، رهبر حزب کارگر اسرائيل نيز روز يکشنبه گفت قانون ايجاد بانک اطلاعاتی بيومتريک، جان و مال مردم اسرائيل را شديداً به تهديد انداخته است و تصميم گيرندگان پيشين، ساده لوح و حتی ابله بوده اند.
XS
SM
MD
LG