لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۹

اسحاق جهانگیری: بزرگترین فسادهای قرن در دوره گذشته اتفاق افتاد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران می‌گوید: «در دوره گذشته» بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد اما «بیشترین فساد‌ها و بزرگ‌ترین فسادهای قرن» در این دوره اتفاق افتاد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای جهانگیری روز دوشنبه ۱۳ بهمن گفت که در این سال‌ها شعار زیاد داده شده است و ما هم بخشی از زندگی خود را با شعار گذرانده‌ایم.

وی افزود: «مسائل پیچیده نیاز به تدبیر و برنامه ریزی دارد هیچ وقت برای عبور از این مسائل نباید کسانی دولت را وادار کنند که با یک سری شعار مردم را سرگرم کنند».

معاون اول رییس جمهوری ایران روز ۲۷ دی نیز گفته بود که در دولت دهم محمود احمدی‌نژاد، برای کنترل نوسانات بهای ارز ۲۲ میلیارد دلار به دبی و استانبول صادر شده است.

وی انتقال چنین میزانی از درآمدهای نفتی به خارج را «تعجب آور» خوانده بود.

آقای جهانگیری روز ۱۱ دی نیز با تاکید بر «زمان‌بر» بودن حل مشکلات اقتصادی گفته بود که کشور در زمان شروع کار دولت، «ته دره بود، اما ما کشور را ۱۰ پله بالا آوردیم».

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، گزارش‌های زیادی درباره تخلف‌های مالی دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، منتشر شده است.

پس از اعلام حکم محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور سابق، نیز اظهار نظر‌ها در این باره افزایش یافته است.

خبرگزاری ایرنا روز ۱۲ بهمن در گزارشی نوشت: «آلوده بودن معاون اول دولت پیشین به فساد اقتصادی تنها گوشه‌ای از پرونده قطور آن دولت در تخلف و سرپیچی از قانون بود؛ دولتی که رییس آن مدعی بود که پاک‌ترین دولت تاریخ ایران است».

پس از اعلام حکم آقای رحیمی همچنین صفحاتی در فیسبوک با عناوینی چون «مطالبه محاکمه محمود احمدی‌نژاد» راه اندازی شده است.

آقای جهانگیری در ادامه سخنان خود گفت: «طرفدار این نیستیم که مردم یک وعده غذا بخورند و این حرف سخن خوبی نیست».

وی اضافه کرد: «حتی امام راحل در زمان جنگ چنین حرفی به زبان نیاورد».

احمد جنتی، ‌خطیب نماز جمعه تهران، ‌ دهم بهمن‌ با انتقاد از افرادی که قصد ایجاد رابطه با آمریکا و شکستن تحریم‌ها را دارند، اعلام کرده بود که چه اشکالی دارد اگر وضع بد‌تر شد، روزی یک وعده غذا خورده شود.

معاون اول رییس جمهوری ایران در سخنان خود همچنین اسراییل و برخی از کشورهای منطقه را متهم کرد که «تلاش دارند ایران را در انزوا نگه دارند».

آقای جهانگیری، کاهش قیمت نفت را «توطئه دشمنان» خواند و افزود: «ازسوی دیگر با فشارهای ناشی از تحریم، میزان صادرات نفت کاهش یافت».

وی افزود: «کاهش بهای نفت سه تاثیر عمده بر کشور می‌گذارد که یک اثر آن بر بودجه دولت است و ضرورت دارد که مدیران حداکثر صرفه جویی را در منابع مالی و هزینه‌ها انجام دهند».

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز ۱۷ دی از «عدم تحقق» ۳۱ هزار میلیارد تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در بودجه سال ۹۳ خبر داده و گفته بود که «به طور طبیعی سختی‌هایی وجود خواهد داشت».

در لایحه بودجه سال ۹۳ ایران، قیمت نفت به ازای هر بشکه ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده‌ است اما در پی کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در ماه‌های گذشته، رسانه‌ها و مسئولین از احتمال کسری بودجه برای سال ۹۳ خبر داده‌اند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، روز ۱۴ دی در جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره قیمت نفت به نمایندگان مجلس گزارش داد و پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا سال ۲۰۱۶ پایین‌تر از ۷۹ دلار خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG