لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

كشورهاى عمده صادركننده و واردكننده اسلحه جهان در سال ۲۰۰۹


هواپيماهاى جنگنده گران قيمت جذابيت زيادى پيدا كرده و فروش آنها ۲۷ درصد از تسليحات فروخته شده را در بر مى گيرد.
هواپيماهاى جنگنده گران قيمت جذابيت زيادى پيدا كرده و فروش آنها ۲۷ درصد از تسليحات فروخته شده را در بر مى گيرد.
مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم (SIPRI) به تازگی گزارش سال ۲۰۰۹ درباره وضعيت بودجه نظامى كشورهاى مختلف جهان و صادركنندگان عمده جنگ افزارهاى نظامى منتشر كرده است.

بر اساس گزارش ۲۸ صفحه اى اين مؤسسه، آمريكا به عنوان بزرگترين صادركننده سلاح در جهان ۳۱ درصد بازار اسلحه را در اختيار دارد و بيشتر جنگ‌افزارهاى نظامى صادراتى خود را به كره جنوبى (۱۵ درصد)، اسرائيل (۱۳ درصد) و امارات متحده عربى (۱۱ درصد) فروخته است.

روسيه در اين گزارش با ۲۵ درصد صادرات در مقام دوم بزرگترين فروشنده جنگ افزار نظامى قرار دارد كه چين (۴۲ درصد)، هند (۲۱ درصد) و الجزاير (۸ درصد) بزرگترين واردكنندگان اسلحه از اين كشور بوده‌اند.

در رده‌بندى مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم، آلمان با ۱۰ درصد صادرات اسلحه، جايگاه سوم را در جهان به خود اختصاص داده كه بيانگر آن است اين كشور ظرف پنج سال گذشته ميزان صادرات نظامى خود را را به بيش از دو برابر رسانده است.

در اين گزارش اشاره شده كه زير دريايى، كشتى جنگى و تانک‌هاى آلمانى بيشترين توجه را در ميان خريداران اسلحه به خود جلب كرده است. كشتى هاى جنگى ۴۴ درصد و تانک نيز ۲۷ درصد صادرات تسليحاتى آلمان را شامل مى‌شود.

تركيه با ۱۵ درصد، يونان ۱۳ درصد و آفريقاى جنوبى با ۱۲ درصد در صدر فهرست خريداران سلاح از آلمان قرار داشته‌اند.

ظرف پنج سال گذشته، تجارت راكت، جنگنده، اسلحه و مهمات جنگى بيش از ۲۲ درصد افزايش نشان مى دهد.در اين ميان هواپيماهاى جنگنده گران قيمت جذابيت زيادى پيدا كرده و فروش آنها ۲۷ درصد از تسليحات فروخته شده را در بر مى گيرد.

موسسه تحقيقات بين المللى صلح استكهلم
در اين رتبه بندى، فرانسه با هشت درصد و بريتانيا با چهار درصد در رده‌هاى بعدى صادركنندگان عمده اسلحه در جهان بوده‌اند.

هشدار درباره رقابت تسليحاتى

مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم در گزارش خود نسبت به تشديد رقابت تسليحاتى بويژه در مناطقى چون خاورميانه، شمال آفريقا و آمريكاى جنوبى همچنين جنوب و جنوب شرق آسيا هشدار داده است.

بر اساس اين گزارش، ميزان انتقال جنگ افزارهاى نظامى به آمريكاى جنوبى ظرف پنج سال گذشته نسبت به دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، بيش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

مؤسسه ياد شده هشدار داده است كه در جنوب شرق آسيا سيل اسلحه مى‌تواند منطقه را «بى‌ثبات» كرده و دهه‌ها آرامش را به خطر بياندازد.

محققان مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم در تحقيقات خود دريافته‌اند كه ظرف پنج سال گذشته، تجارت راكت، جنگنده، اسلحه و مهمات جنگى بيش از ۲۲ درصد افزايش نشان مى‌دهد. در اين ميان هواپيماهاى جنگنده گران قيمت جذابيت زيادى پيدا كرده و فروش آنها ۲۷ درصد از تسليحات فروخته شده را در بر مى‌گيرد.

افزايش شديد واردات اسلحه

در گزارش ياد شده آمده است كه چين و هند در واردات اسلحه پيشروترين كشورها محسوب مى‌شوند ولى نكته جالب، ورود سنگاپور و الجزاير به فهرست ۱۰ كشور اول واردكننده تسليحات در جهان است.

در اين گزارش، چين با ۱۱ درصد، هند، هفت درصد، امارات متحده عربى، شش درصد، كره جنوبى شش درصد و يونان چهار درصد در صدر واردكنندگان عمده اسلحه بوده‌اند كه به ترتيب از روسيه، آمريكا و آلمان سلاح خريدارى كرده‌اند.

سنگاپور در سال‌هاى ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ نسبت به دوره قبل از آن ميزان واردات جنگ‌افزارهاى نظامى خود را ۱۴۶ درصد افزايش داده است و مالزى نيز در همين دوره شاهد افزايشى ۷۲۲ درصدى در خريد اسلحه از خارج بوده است.

در گزارش مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم از پنج كشور نيوزيلند، دانمارك، نروژ، ايسلند و اتريش به عنوان با ثبات‌ترين كشورها در جهان نام برده شده است و بى‌ثبات‌ترين نقاط دنيا نيز عراق، افغانستان، سومالى، اسرائيل و سودان ارزيابى شده‌اند.

درباره بودجه نظامى كشورها، مؤسسه ياد شده اعلام كرده است كه آمريكا با ۶۰۷ ميليارد دلار هزينه نظامى در صدر فهرست قرار دارد و پس از اين كشور، چين، فرانسه، بريتانيا، روسيه، آلمان، ژاپن، ايتاليا، عربستان و هند قرار دارند.

اين گزارش مى‌افزايد كه فهرست ياد شده نسبت به سال ۲۰۰۷ تغييرى نداشته است.

صادرات اسلحه چینی به ايران

مؤسسه تحقيقات بين‌المللى صلح استكهلم گزارش داده است كه طى پنج سال گذشته ايران دومين مشترى جنگ افزارهاى چينى بوده و در اين دوره، حدود يک هزار موشک زمين به زمين و ضد كشتى و ۵۰ ماشين زرهپوش از چين خريدارى كرده است.

بر اساس اين گزارش، ايران ۱۴ درصد ارزش بازار صادرات تسليحات چين را به خود اختصاص داده است.

با اين حال چين در مقايسه با كشورى مثل آمريكا كه فروشى معادل هفت ميليارد دلار اسلحه در سال دارد بازيگر كوچكى به شمار مى‌رود و ميزان صادرات اسلحه آن سالانه تنها ۳۸۰ ميليون دلار است.
XS
SM
MD
LG