لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

علی لاریجانی: صهیونیست ها حرف های گنده تر از دهان شان می زنند


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
در حالی که انتشار گزارش ها درباره نزديک بودن زمان حمله نظامی اسرائیل به تاسيسات هسته ای ايران همچنان ادامه دارد، رییس مجلس ایران روز يکشنبه به این گزارش ها واکنش نشان داد و گفت که «صهيونيست ها حرف های گنده تر از دهان شان می زنند».

علی لاريجانی در سخنرانی پیش از دستور خود در مجلس با به اشاره به رخدادهای جاری در منطقه خاورمیانه گفت: «صهيونيست ها امروز گنده تر از دهان شان عليه ايران و حزب الله سخن گفتند اما ترس صهيونيست ها از لابه لای اين کلفت گويی هايشان قابل درک است».

اشاره تلويحی آقای لاريجانی به گزارش هايی است که هفته گذشته در زمان حضور لئون پانه تا وزير دفاع آمريکا در سفر به اسرائيل، از سوی رسانه های اسرائيل و نيز از زبان مقام های فعلی و پيشين اسرائيل در مورد جدی بودن گزينه نظامی به عنوان مقابله با برنامه هسته ای ايران مطرح شد.

مهم ترين هشدار در زمينه جدی بودن گزينه نظامی از سوی اسرائيل روز پنجشنبه از زبان افراييم هلوی رييس اسبق موساد در مصاحبه با روزنامه نيويورک تايمز و رسانه های اسرائيلی عنوان شد.

آقای هلوی چند بار در اين مصاحبه ها و نيز پس از آن، تاکيد کرد که ۱۲ هفته آينده برای ايران، هم در ارتباط با پرونده هسته ای و هم در ارتباط با سرنوشت سوريه، مهم است.

افراييم هلوی گفت: «اگر من يک ايرانی بودم، اين ۱۲ هفته را با حساسيت تلقی می کردم و بايد می دانستم که پناه بردن به زير چتر ادامه مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵، ايران را از حمله که به صورت بسيار جدی مطرح است، مصون نمی کند.»

وی شامگاه شنبه نيز با حضور در يک برنامه سياسی شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گفت که اقدام اسرائيل در حمله به ايران بدون همراهی با آمريکا «خطا» خواهد بود.

ژنرال ذخيره اهرون ذئبی فرکش، رييس پيشين سازمان اطلاعات نظامی ارتش، نيز شامگاه جمعه در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی اسرائيل گفت: تا جايی که وی از افراد شنيده است، گزارش ها در مورد عملی شدن حمله به ايران، جدی است.

اين در حالی است که روزنامه اسرائيلی هاآرتص در تيتر يک روز يکشنبه خود نوشته است که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در نشستی درپشت درهای بسته از اينکه مقاماتی و عمدتاً بلندپايگان پيشين نظامی و امنيتی اسرائيل، آشکارا از او و اهود باراک وزير دفاع در مورد ايران انتقاد می کنند، ابراز خشم کرده است.

هاآرتص افزود که نتانياهو در نشست ياد شده گفته است: «(در صورت ناکامی عمليات) تهديد می کنند که کميسيون تحقيق برپا خواهد شد؛ اگر چنين شود، من با پای خود به کميسيون می روم و می گويم که مسئول همه چيز، من و تنها من هستم.»

«وای.نت» وب سايت روزنامه يديعوت آخرونوت نيز روز يکشنبه نوشت: نتانياهو شک کرده است که اظهارات در مورد حمله قريب الوقوع به تاسيسات هسته ای ايران و مذاکرات محرمانه ای که در اين باره صورت گرفته است، از سوی ژنرال بنی گانتس رييس ستاد کل ارتش اسرائيل، به رسانه ها و مقامات امنيتی پيشين درز کرده است.

به نوشته «وای.نت»، شک نتانياهو به ژنرال گانتس يک اشتباه است و او با اين شک کردن خود، موجب تحقير وجهه ستاد کل ارتش شده و ژنرال ها را که می بايست در اين مرحله حساس با تصميمات نخست وزير همراهی کنند، ناراضی کرده است.

اما تنها ژنرال شماره يک ارتش و مسئولان پيشين نظامی و اطلاعاتی اسرائيل نيستند که عليه تقويت احتمال رفتن اسرایيل به سوی جنگ با ايران موضع گرفته اند؛ داويد گروسمن يکی از پرآوازه ترين نويسندگان اسرائيل نيز روز جمعه در مقاله ای در روزنامه هاآرتص از مسئولان کنونی هم خواسته بود که آنها نيز مانند مقامات امنيتی پيشين، نظرات خود را در مورد سياست های نتانياهو در حمله به تاسيسات هسته ای ايران بيان کنند، و از مردم اسرائيل نيز خواست، در مورد رخدادی که می رود زندگی آنها و سرنوشت اسرائيل را برای هميشه دگرگون کند، تظاهرات کنند.

«نقطه زنی» موشک ايرانی و بهبود توانايی های «پيکان»

در همين حال، تنها يک روز پس از آنکه ايران از بهره برداری از نسل چهارم موشک «فاتح ۱۱۰» و رسيدن اين موشک برای نخستين بار به توانايی «نقطه زنی» خبر داد، به گزارش خبرگزاری های بين المللی، اسرائيل نيز توانايی های سيستم دفاع موشکی در برابر موشک های دوربرد را به ميزان قابل ملاحظه ای بهبود بخشيده است.

سرتيپ احمد وحيدی وزير دفاع ايران روز شنبه گفته بود که برد موثر موشک «فاتح ۱۱۰» ۳۰۰ کيلومتر است و پس از اين دستاورد، ايران برای رسيدن ساير موشک های خود به توانايی «نقطه زنی» تلاش خواهد کرد.

موشک های ايرانی شهاب - ۳ که از برد کافی برای رسيدن از ايران تا اسرائيل برخوردار است، قابليت «نقطه زنی» ندارد اما موشک های کوتاه برد «فاتح ۱۱۰» در اختيار حزب الله لبنان، همپيمان جمهوری اسلامی ايران است.

حسن نصرالله در ماه های اخير گفته است که تمامی خاک اسرائيل در تيررس موشک های «مقاومت» است.

حسن نصرالله در روزهای گذشته نيز از سران لبنان انتقاد کرد که «دست احسان» ايران برای تجهيز ارتش لبنان به تسليحات ايرانی را رد کرده اند.

دونالد رامسفلد: اگر وزير اسرائيلی بودم، قصدم در مورد ايران را از آمريکا پنهان می کردم

در اين ميان، دونالد رامسفلد وزير دفاع پیشین آمریکا روز شنبه در مصاحبه با شبکه «فاکس نيوز»، از حمله احتمالی اسرائيل به ايران به طور تلويحی حمایت کرد.

آقای رامسفلد گفت:«اطلاعات اسرائيل در مورد ايران، عالی است...اين ادعاها که می گويد حمله به تاسيسات هسته ای ايران چندان مشکلی برای پيشبرد برنامه اتمی ايران بوجود نمی آورد، درست نيست...من مطمئن هستم که اسرائيلی ها به خوبی از همه سايت های هسته ای ايران با خبر هستند و به خوبی می دانند که بايد چکار کنند تا برنامه ايرانی متوقف شود و لذا نيازی نيست که همه سايت های اتمی را صد در صد، مانند کاری که در مورد سوريه و عراق کردند، ويران کنند.»

آقای رامسفلدِ جمهوريخواه که دو بار در عمر خود، يکی در زمان دولت فورد جوان ترين وزير دفاع بود و در دولت جرج بوش سالمند ترين وزير دفاع آمريکا لقب گرفت، در مصاحبه با «فاکس نيوز» از «رخنه دادن عمدی گزارش ها از سوی دولت آمريکا در زمينه برنامه اسرائيل در ارتباط با ايران» به سختی انتقاد کرد و حتی گفت «اگر من در دولت اسرائيل بودم، قصد خود را به آگاهی دولت آمريکا نمی رساندم.»

دونالد رامسفلد گفت «نخست وزير اسرائيل قريب به يقين در مورد ايران حق دارد.»

حمايت های گرم اين شخصيت جمهوريخواه از نتانياهو در حالی است که در جريان سفر هفته گذشته لئون پانه تا وزير دفاع کنونی آمريکا به اسرائيل گفته شده بود که دولت باراک اوباما بار ديگر از نتانياهو و اهود باراک خواسته است که فعلاً از عملی کردن گزينه نظامی عليه تاسيسات هسته ای ايران خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG