لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

تلاش نیروهای هوادار قذافی برای ورود به بنغازی؛ یک جنگنده شورشیان سقوط کرد


صحنه سقوط جنگنده شورشیان در شهر بنغازی لیبی
صحنه سقوط جنگنده شورشیان در شهر بنغازی لیبی
به رغم تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای توقف کامل عمليات نظامی عليه شهروندان ليبی، نيروهای هوادار معمر قدافی در حال پيشروی به سمت شهر بنغازی، مرکز اصلی شورشيان هستند و همزمان رهبران جهان روز شنبه برای بررسی اقدام نظامی عليه دولت ليبی در پاريس گفت و گو کردند.

يک سخنگوی شورشيان در بنغازی گفته است که نيروهای دولتی ليبی در حال ورود به اين شهر هستند و يک شاهد عينی نيز در گفت و گو با خبرگزاری رويترز اعلام کرد که حداقل يک انفجار را در نزديکی مقر مخالفان در اين شهر مشاهده کرده است.

خالد السايه، سخنگوی مخالفان معمر قذافی، گفته است: «آنها از سمت غرب وارد شهر شده اند. قدرت های غربی کجا هستند؟»

در همین حال، معمر قذافی، رهبر لیبی، روز شنبه درباره هر گونه دخالت نظامی در این کشور به غرب هشدار داد و آن را یک «تهاجم آشکار» خواند.

موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی، در یک نشست خبری با اشاره به نامه معمر قذافی به رییس جمهور فرانسه، نخست وزیر بریتانیا و سازمان ملل از قول وی گفت: «اگر شما در امور داخلی ما دخالت کنید از این اقدام خود پشیمان خواهید شد.»

به گفته این سخنگوی دولت لیبی، رهبر این کشور همچنین در نامه ای جداگانه به آمریکا گفته است که همه لیبیایی ها برای دفاع از کشورشان «آماده مرگ» هستند.

معمر قذافی در این نامه ها، قطعنامه شورای امنیت علیه حکومت لیبی را «بی اعتبار» دانسته و خطاب به غرب گفته است: «لیبی متعلق به شما نیست، لیبی متعلق به لیبیایی ها است.»

از سوی دیگر، رهبر مخالفان لیبی که در شهر بنغازی مستقر است روز شنبه یک گزارش تلویزیون دولتی این کشور مبنی بر پیوستن دوباره وزیر کشور سابق لیبی به معمر قذافی را رد کرد.

تلویزیون دولتی لیبی گزارش داده بود که عبدالفتاح یونس العبیدی، وزیر کشور سابق، بار دیگر به این سمت انتخاب شده است.

تلویزیون دولتی تصاویری از آقای عبیدی پخش کرد که نشان می داد وی از سوی معمر قذافی مورد تقدیر قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که این فیلم کی گرفته شده است.

مصطفی عبدالجلیل، رهبر شورای مخالفان معمر قذافی، این گزارش را رد کرده و به شبکه الجزیره گفته است که عبیدی همچنان رهبری نیروهای نظامی شورشیان را بر عهده دارد.

درگيری های ليبی در حالی ادامه دارد که حکومت اين کشور قول داده بود که آتش بس مورد درخواست در قطعنامه شورای امنيت را رعايت کند و فرانسه نيز پيش بينی کرده که اقدام نظامی فوری از سوی غرب عليه مواضع هواداران معمر قذافی آغاز خواهد شد.

يک سخنگوی دولت فرانسه پيش از آغاز نشست بين المللی پاریس برای بحث درباره مداخله نظامی در ليبی گفته بود: «همه چيز (برای اقدام) آماده است اما اين يک تصميم سياسی است. واضح است که بايد در اين زمينه سريع اقدام کرد.»

دولت ليبی هر گونه عمليات نظامی در اطراف شهر بنغازی را تکذيب کرده است.

يک سخنگوی دولت گفته است که طرابلس آتش‌بس را رعايت می کند و مخالفان را متهم کرد که عليه نيروهای دولتی دست به حمله زده اند.

گزارش ها حاکی است که روز شنبه يک فروند جنگنده شورشیان با آتش نيروهای هوادار معمر قذافی سرنگون شده است.

يکی از خبرنگاران رويترز در اين زمينه گزارش داده است: «من هواپيمايی ديدم که از ابرها بيرون آمد و به سمت يک هدفی شيرجه رفت، ولی بعد هدف آتش قرار گرفت و پس از اصابت به زمين دود عظيمی از آن به هوا رفت.»

وی افزود که به نظر می رسيد اين هواپيما در صدد حمله به مواضع نظامی در شهر بنغازی بوده است.

در حالی که پیشتر گزارش شده بود این هواپیما متعلق به هوادارن قذافی بوده است، نیروهای مخالف حوالی ظهر شنبه اعلام کردند که این هواپیما متعلق به آنها بوده و از سوی نیروهای دولتی سرنگون شده است.

پيشروی نيروهای دولتی به سمت مقر اصلی مخالفان در بنغازی در حالی صورت می گيرد که قرار است نشست بين المللی روز شنبه در شهر پاريس، پايتخت فرانسه برگزار شود.

در اين نشست که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل، و رهبران برخی از کشورهای عربی حضور دارند قرار است درباره نحوه حمله احتمالی نظامی عليه مواضع نيروهای هوادار معمر قذافی بحث و تبادل نظر صورت گيرد.

آمريکا، نيروهای دولتی ليبی را متهم کرده که با خواست بين الملی برای آتش بس فوری مقابله کرده و نماينده فرانسه در سازمان ملل نيز از آغاز عمليات نظامی عليه دولت ليبی در روز شنبه خبر داده است.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز جمعه در واشينگتن گفت که اگر قذافی به آتش ‌بس عمل نکند با پيامدهای اين تصميم مواجه خواهد شد و بايد ميان اين دو يکی را انتخاب کند.

وی افزود: «بگذاريد روشن بگويم، شروط قطعنامه جای چانه ‌زنی ندارد.»

اين واکنش رييس جمهور آمريکا در حالی بيان شد که پيش از آن، معمر قذافی، رهبر ليبی، در مصاحبه‌ای با تلويزيون پرتغال هشدار داد زندگی حمله‌کنندگان به ليبی را «تبديل به جهنم» خواهد کرد.

وی اظهار داشت: «اگر دنيا ديوانه شود ما هم ديوانه می‌شويم. ما پاسخشان را می‌دهيم و زندگی‌شان را تبديل به جهنم خواهيم کرد.»

گزارش خبرگزاری های خارجی حاکی است که درگیری ها در اطراف شهرهای مصراته و اجدابیا در شرق طرابلس، پایتخت لیبی، ادامه دارد و نیروهای هوادار قذافی مواضع مخالفان را گلوله باران کرده اند.
XS
SM
MD
LG