لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

کشف گور دسته جمعی از کشتار سال ۱۹۹۶ زندانيان در ليبی


خانواده های قربانیان کشتار زندان ابوسلیم در حال جستجوی اجساد زندانیان.
خانواده های قربانیان کشتار زندان ابوسلیم در حال جستجوی اجساد زندانیان.
شورای ملی انتقالی ليبی روز يکشنبه اعلام کرد گور دسته جمعی بزرگی را کشف کرده است که در آن اجساد ۱۲۷۰ زندانی که از سوی نيروهای امنيتی معمر قذافی در جريان کشتار سال ۱۹۹۶ به قتل رسيده اند دفن شده بودند.

به گفته مقامات شورای انتقالی، اين گور دسته جمعی متعلق به زندانيان زندان ابوسليم در شهر طرابلس است که در آن مخالفان شکنجه شده و يا به آسانی سر به نيست می شدند.

خالد الشريف، سخنگوی نظامی اين شورا در يک نشست خبری گفت: «ما حقايقی را درباره آنچه که مردم ليبی برای ساليان درازی منتظر آن بودند پيدا کرديم و آن اجساد و باقيمانده های کشتار زندان ابوسليم است.»

وی و ساير مقام های شورای انتقالی می گويند که آنها با توجه به اظهارات شاهدان از جمله محافظان زندان که از سوی مخالفان مسلح قذافی دستگير شده اند، اطمينان دارند که اجساد کشف شده متعلق به قربانيان اين کشتار است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، حفاری اين گور هنوز آغاز نشده است ولی استخوان ها و جمجمه های زندانیان در گوشه و کنار اين زندان پراکنده شده اند.

اين استخوان ها شواهدی از بی رحمی های رژيم معمر قذافی در دوران حکومت ۴۲ ساله وی بر ليبی به شمار می رود و اين امکان را به خانواده های قربانيان می دهد تا پس از سال ها خبری از سرنوشت آنها به دست آورند.

بر اساس گزارش هايی که بازماندگان اين کشتار به گروه ها و سازمان های حقوق بشری ارائه کرده اند، کشتار در زندان ابوسليم پس از آن رخ داد که زندانيان در اعتراض به وضعيت خود دست به شورش زدند. محافظان ابوسليم روز ۲۹ ژوئن ۱۹۹۶ برای سرکوب اين شورش، در محوطه زندان با سلاح های کلاشينکوف به روی زندانيان آتش گشودند.

سخنگوی نظامی شورای انتقالی ليبی می گويد که احتمال می دهيم اجساد اين زندانيان تا سال ۲۰۰۰ در زندان نگهداری می شدند و سپس دفن شدند. بيشتر زندانيان از فعالان سياسی شامل روحانيون منتقد و دانشجويان بودند.

برای سال های طولانی، خانواده های قربانيان نتوانستند هيچ خبری از اعضای خانواده خود به دست آورند و نيروهای قذافی نيز مانع بازديد آنها از زندان می شدند. خبر اين کشتار زمانی منتشر شد که يکی از محافظان زندان خبر این کشتار را فاش کرد و سازمان های حقوق بشری تحقيقات خود را در این زمینه آغاز کردند.

به دنبال افشای این خبر، رژيم قذافی پيشنهاد کرد که به خانواده های قربانيان غرامت پرداخت کند ولی فعالان حقوق بشر خواستار محاکمه عوامل اين کشتار بودند.

شورش هايی که از ماه فوريه سال جاری آغاز شد و به سرنگونی رژيم معمر قذافی انجاميد، در پی تظاهراتی آغاز شد که از سوی خانواده های قربانيان اين کشتار صورت گرفت. خانواده های اين زندانيان در تظاهرات خود در شهر بنغازی خواستار آزادی وکيل شان برای پيگيری اين موضوع شده بودند.

از زمان ورود مخالفان مسلح قذافی به پايتخت ليبی، رهبر سابق اين کشور در مکانی نامعلوم مخفی شده است و هواداران وی همچنان در نقاط مختلف ليبی بويژه شهر سرت، زادگاه قذافی، مقاومت می کنند. وی همراه با سيف الاسلام، پسرش و رييس پيشين سازمان اطلاعات ليبی به اتهام جنايت عليه بشريت از سوی دادگاه بين المللی جرايم کيفری تحت تعقيب قرار دارد.
XS
SM
MD
LG