لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

بسیج و سپاه به عنوان «ضابطان امر به معروف و نهی از منکر» تعیین شدند


نمایندگان مجلس ایران بسیج و سپاه را به عنوان «ضابطان اجرای امر به معروف و نهی از منکر» تعیین کردند و به «ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف و نهی از منکر» اختیار صدور مجوز برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات «امر به معروف و نهی از منکر» را دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس، در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در ادامه رسیدگی به طرح «‌آمران به معرف و ناهیان از منکر»، مقرر کردند که بسیج و سپاه به منظور اقدام عملی، ضابطان امر به معروف باشند.

به موجب این ماده که با پیشنهاد علی مطهری نماینده تهران مطرح شد، ستادِ امر به معروف موظف شد با همکاری بسیج و سپاه، برای آن درجه از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اقدام عملی است، برای افراد بسیج و سپاه، به عنوان ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، دوره آموزشی برگزار کند و به آنها مجوز مخصوص بدهد.

محمدرضا نقدی،، رییس سازمان بسیج مستضعفین روز ۲۶ آبان اعلام کرده بود که بسیج «از تمام ظرفیت‌ها» در راستای «امر به معروف و نهی از منکر» استفاده خواهد کرد.

نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز ۱۶ مهر با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح ۲۴ ماده‌ای «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تصویب و در روزهای گذشته جزئیات آن را تصویب کردند.

بر اساس مصوبه روز سه شنبه نمایندگان مجلس، «ستادهای استانی و شهرستانی امر به معروف و نهی از منکر» می‌توانند به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی برای تجمع و راهپیمایی در موضوعات امر به معروف و نهی از منکر مجوز صادر کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، با تصویب مجلس، ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف است یک نسخه از مجوز صادره را حسب مورد به استانداری، فرمانداری و بخشداری ارسال تا نسبت به تامین امنیت تجمع کنندگان اقدام کند.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری ایران، ۱۶ مهر این طرح را باعث بروز «هرج و مرج» دانسته و در مخالفت با صدور مجوز تجمعات توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته بود: «این نیز خلاف قانون است زیرا وزارت کشور مجوز تجمعات را صادر می‌کند».

در صورت تایید مصوبه نمایندگان مجلس توسط شورای نگهبان، ستادی به نام «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» با ۱۷ عضو تشکیل می‌شود که شش عضو آن وزیران دولت و بقیه اعضای آن روساء و نمایندگان دستگاه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهند بود.

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس، مصوبات این ستاد که ریاست آن را یکی از ائمه جمعه تهران به انتخاب شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بر عهده خواهد داشت، برای تمام دستگاه‌ها لازم الاجرا است.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری، پیش از این در مخالفت با این بخش از مصوبه نمایندگان مجلس گفته بود: «چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران بر عهده دارد، برای سه قوه لازم الاجرا باشد؟»

وزیران کشور، ارشاد و اطلاعات، رییس سازمان صدا و سیما، نماینده تام الاختیار قوه قضائیه، فرمانده نیروی انتظامی و فرمانده بسیج از جمله اعضای این ستاد هستند.

XS
SM
MD
LG