لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

قیمت جهانی نفت به کمترین میزان در شش سال گذشته سقوط کرد


قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر در روز سه شنبه کاهش یافت و به کمترین بهای خود طی شش سال گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت نفت برنت دریای شمال در روز سه شنبه ۲۳ دی ماه با حدود چهار درصد افت به ۴۵ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با دو درصد کاهش، ۴۵ دلار و ۱۹ سنت شد.

از سوی دیگر، سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در آخرین به روز رسانی قیمت سبد نفتی خود اعلام کرد که بهای نفت آن در روز دوشنبه به ۴۳ دلار و ۵۵ سنت سقوط کرده است.

قیمت سبد نفتی اوپک که ترکیبی از نفت‌های تولیدی اعضای این سازمان است، در خرداد ماه امسال بشکه‌ای حدود ۱۰۸ دلار بود.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که سقوط قیمت‌های نفت از مارس ۲۰۰۹ به این سو بی‌سابقه بوده است. بهای نفت وست تگزاس در آن ماه، ۴۴ دلار و ۲۰ سنت بود.

دانیال شوگرمن، تحلیلگر حوزه تجاری، به این خبرگزاری گفته است امروز یک مقام عربستان تاکید کرد که دوران نفت ۱۰۰ دلاری به سر آمده است.

قیمت‌های جهانی نفت از خرداد امسال رو به کاهش نهاده است، اما بعد از عدم تفاهم ۱۲ عضو اوپک در آذرماه برای کاهش سقف تولید این سازمان، بهای جهانی نفت با شتاب بیشتری افت کرد.

در همین حال، امارات متحده عربی روز سه شنبه اعلام کرد کاهش تولید اوپک باعث نخواهد شد که قیمت‌های جهانی نفت افزایش یابد و از آمریکا خواست که تولید نفت شیل خود را کاهش دهد.

بعد از بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ که از آمریکا آغاز شد، قیمت نفت در نیمه دوم این سال به شدت کاهش یافت.

همان زمان اوپک برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت، تولید خود را دو و نیم میلیون بشکه کاهش داد و این باعث شد که بهای نفت به بالای ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یابد.

آمریکا به مدد افزایش تولید نفت شیل، کل تولید نفت خود را از حدود پنج میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ به بالای ۹ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۴ رسانده است.

این کشور اعلام کرده است که افزایش تولید نفت آن در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، اگرچه شتاب رشد تولید کمتر از پیش بینی‌های قبلی خواهد بود.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات گفته است: «ما نمی‌توانیم از قیمت مشخصی حمایت کنیم. الان می‌بینیم که نفت مازاد بر مصرف در بازارهای جهانی وجود دارد که علت عمده آن، نفت شیل است و بایستی در تولید این نفت بازنگری شود».

علی العمیر وزیر نفت کویت نیز گفته است مادامی که نفت مازاد در بازار وجود دارد، احتمال ادامه وضعیت جاری نیز هست.

به گفته وی، احتمال ایجاد موازنه در عرضه و تقاضا تا نیمه دوم سال ۲۰۱۵ منتفی است.

بهبود وضعیت بازار سهام اروپا و چین

به رغم آشفتگی در بازار نفت، وضعیت سهام در بازارهای جهانی بهبود یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص‌های بازارهای سهام اروپا در روز سه شنبه بالا رفت، چرا که امید می‌رود بانک مرکزی اتحادیه اروپا بسته محرک مالی برای کمک به رشد اقتصادی این اتحادیه را به اجرا بگذارد.

کشورهای وارد کننده نفت با کاهش قیمت این محصول بهای کمتری می‌پردازند و مردم این کشور‌ها نیز بابت خرید محصولات نفتی پول کمتری می‌پردازند، اما این وضعیت برای خود کشورهای وارد کننده نیز خطراتی دارد.

برای نمونه خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که در بریتانیا تورم در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر تا نصف کاهش یافته و به نیم درصد رسیده است. نگرانی‌ها درباره تورم منفی در این کشور افزایش یافته است، چرا که بر رشد اقتصادی آن تاثیر منفی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG