لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

محمد مرسی در نشست تهران: نظام بشار اسد، سرکوبگر است


محمد مرسی (وسط)، رییس جمهوری مصر، همراه با مان موهان سینگ (راست) نخست وزیر هند و محمود احمدی نژاد در نشست سران غیرمتعهدها.
محمد مرسی (وسط)، رییس جمهوری مصر، همراه با مان موهان سینگ (راست) نخست وزیر هند و محمود احمدی نژاد در نشست سران غیرمتعهدها.
محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز پنجشنبه، ۹ شهريور ماه، در اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران از حکومت سوريه انتقاد کرد و رژيم بشار اسد را نظامی «سرکوبگر» دانست. در اعتراض به این سخنان، هیات سوری اجلاس را ترک کرد.

رييس جمهوری مصر در سخنان خود خواستار توقف خشونت در سوريه با «دخالت فعال» شد. وی اظهار داشت: «ما نمی توانيم خونريزی در سوريه را متوقف کنيم جز اينکه همه ما دخالت فعالی در اين زمينه داشته باشيم.»

وی اظهار داشت: «ما باید حمایت کامل خود را از نبرد کسانی که به دنبال آزادی و عدالت در سوریه هستند اعلام کنیم.»

آقای مرسی افزود که دنیا «وظیفه اخلاقی» دارد تا در کنار مردم سوریه برای مبارزه آنها «علیه رژیمی سرکوبگر که مشروعیت خود را از دست داده است» بایستد.

وی گفت: برقراری نظامی دمکراتیک در سوریه «بیانگر خواست مردم این کشور برای آزادی، عدالت و برابری است و در عین حال، سوریه را از افتادن به دام یک جنگ داخلی یا چند پاره شدن این کشور به واسطه خشونت های فرقه ای باز می دارد.»

رییس جمهوری مصر گفت: بسيار حياتی است که مخالفان سوريه با يکديگر متحد شده «تا بدون نابودی کشور، به دستاوردهای خود دست پيدا کنند.»

شبکه خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران که روز پنجشنبه اقدام به پخش مستقيم مراسم اجلاس سران کشورهای غیر متعهد می کرد در لحظه ای که محمد مرسی از حکومت بشار اسد به عنوان رژيمی «سرکوبگر» نام برد، صدای مترجم همزمان را به شدت پايين آورد.

خبرگزاری های داخلی ایران در گزارش های خود از سخنرانی محمد مرسی، انتقاد وی از حکومت سوریه را سانسور کردند و تنها خبرگزاری های خارجی به انتشار این بخش از سخنان رییس جمهوری مصر پرداختند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، «منا»، گزارش داد که همزمان با سخنرانی محمد مرسی، هيات سوری شرکت کننده در نشست سران کشورهای غير متعهد در اعتراض به اظهارات وی، اين نشست را ترک کردند.

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، نیز در واکنش گفت که سخنرانی آقای مرسی «به ادامه خشونت در سوریه دامن می زند.»

در اين نشست، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل نيز به موضوع سوريه اشاره کرد و گفت که «بحران در سوريه با تظاهرات مسالمت‌آميز آغاز شد اما سرکوب شد و در حال حاضر با خطر جنگ داخلی درازمدت روبرو هستيم که ممکن است بنای فرهنگی سوريه را به خطر اندازد.»

وی اظهار داشت: «ما نمی ‌توانيم با کشتن بيش از ۱۸ هزار نفر اين مساله را حل کنيم. با بمب نمی ‌شود صلح ايجاد کرد و من همه طرفين را ترغيب می ‌کنم که خشونت را پايان دهند و دولت سوريه اين مسئوليت مهم را دارد که با شنيدن صدای ملت خود به خشونت‌ها پايان دهد.»

نخستین سفر یک رییس جمهوری مصر به تهران

محمد مرسی نخستين رييس جمهوری مصر است که ظرف سه دهه گذشته از ايران ديدار می کند.

ايران اميدوار است که سفر آقای مرسی به سه دهه قطع رابطه ميان دو کشور پايان دهد ولی به نظر می رسد که مواضع رييس جمهوری مصر از زمان روی کار آمدن در اين کشور در ارتباط با ايران و همچنين سخنرانی روز پنجشنبه وی، بیانگر ادامه اختلاف میان دو کشور است.

تهران و قاهره بر سر موضوعات مختلف منطقه ای از جمله مسئله سوريه دچار اختلافات عميقی هستند. ايران از حاميان اصلی حکومت بشار اسد است که از ۱۸ ماه پيش تاکنون با ناآرامی های گسترده ضد حکومتی دست به گريبان است.

محمد مرسی پيش از اين خواستار تشکيل گروه تماس درباره سوريه با حضور ايران، عربستان سعودی، ترکيه و مصر شده بود.

وی در مصاحبه ای با خبرگزاری رويترز گفت که زمان کناره گيری بشار اسد از قدرت فرا رسيده است. اين موضع رييس جمهوری مصر در حالی بيان می شود که مقام های ايران بارها تاکيد کرده اند با هيچ برنامه ای که قرار باشد در آن بشار اسد کنار گذاشته شود، موافقت نخواهند کرد.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روز چهارشنبه در ديدار با، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل گفت که «مجموعه‌ای از دولت ها، گروه های مخالف دولت سوريه را به جنگی نيابتی از طرف خودشان با دولت سوريه وادار کرده‌اند و اين جنگ نيابتی، واقعيت امروز بحران سوريه است.»

به گفته وی، «حل بحران سوريه يک شرط طبيعی دارد که عبارت است از جلوگيری از ارسال سلاح به گروههای بی مسئوليت داخل سوريه.»

مخالفان حکومت دمشق می گويند که در جريان ناآرامی های سوريه و سرکوب های شديد نيروهای نظامی وابسته به بشار اسد، تاکنون ۲۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌ اند.
XS
SM
MD
LG