لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد «بازداشت شدند»


زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دو سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند.
زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دو سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند.
سايت «کلمه» که اخبار مربوط به ميرحسين موسوی از رهبران مخالف دولت را منتشر می‌کند روز دوشنبه، ۲۳ بهمن ماه، خبر داد که دختران اين رهبر در حصر و همسرش، زهرا رهنورد، پس از يورش ماموران به خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند.

اين سايت در گزارش خود نوشته است که «زهرا و نرگس، دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد، همراهان محصور جنبش سبز مردم ايران بازداشت شدند.»

به گزارش کلمه، «در آستانه ۲۵ بهمن و آغاز سومين سال حصر ميرحسين و رهنورد و کروبی، ماموران امنيتی صبح امروز (دوشنبه) با حمله به منزل دو دختر ميرحسين به تفتيش چند ساعته منزل آنها پرداخته و دختران وی را بازداشت کردند.»

این سایت می نویسد: «نزدیک به سه ماه است که دختران میرحسین و رهنورد با پدر و مادر خود تماس و ملاقات نداشته اند.»

اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی در خارج از کشور، در گفت و گو با رادیو فردا تایید کرد که دختران موسوی و رهنورد روز دوشنبه بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده که دو دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دستور مقام‌های دادسرای امنیت بازداشت شده‌اند.

این خبرگزاری ساعاتی بعد و اين بار به نقل از يک «منبع آگاه در معاونت امنيت دادسرای تهران» نوشت که «دختران ميرحسين موسوی برای ادای پاره‌ای از توضيحات به دادسرای تهران رفته‌اند.»

به نوشته فارس، «دختران ميرحسين موسوی به طور قطع امروز بعد از ارائه توضيحات از دادسرای تهران مرخص خواهند شد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:38 0:00
لینک مستقیم

ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و پس از درخواست مجوز برای راهپيمايی با هدف حمايت از جنبش‌های اعتراضی در خاورميانه، در حصر خانگی هستند و کليه کانال‌های ارتباطی آنها با نزديکان و هواداران‌شان مسدود شده است.

حبس خانگی اين افراد در حالی ادامه دارد که هيچ دادگاهی در ايران حکم به حصر خانگی آنها نداده است و مقام‌های قضايی و سياسی حاضر نيستند که مسئوليت اين اقدام را بپذيرند. غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه، طی ماه های اخير درباره وضعيت موسوی و کروبی گفته بود که وضعيت آنها تغييری نکرده است.

مقام های جمهوری اسلامی ايران حاضر نيستند تا درباره وضعيت سلامتی و شرايطی که اين افراد نگهداری می‌شوند اطلاع رسانی کنند. با این حال، نیروهای امنیتی مانع از اطلاع رسانی فرزندان این رهبران می‌شوند.

«می‌خواهند آبروریزی‌ها را تحت الشعاع قرار دهند»

در همین حال، کوکب موسوی، دختر ارشد میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با ارائه جزئیاتی از نحوه بازداشت خواهرانش به سایت «کلمه» گفته است که «صبح امروز تعدادی مامور با مراجعه به منزل نرگس و زهرا به بازرسی و تفتیش چند ساعته منازل پرداختند و هر چه که فکر می کردند ممکن است به دردشان بخورد را به همراه خواهرانم با خود برده اند.»

خانم موسوی افزوده است: «هنگام بازداشت هیچ دلیلی عنوان نشده اما از نظر ما مشخص است و در واقع می خواهند آبروریزی‌های اخیر حاکمیت را تحت الشعاع این خبر قرار دهند.»

وی تاکید کرده است: «خواهرانم بازداشت شده‌اند تا اختلافات و کشمکش‌های درون قدرت که اخیرا رخ داده مانند اتفاقات مجلس و یا آخرین نمونه ی آن، روز گذشته در حرم حضرت معصومه که در واقع یک آبروریزی برای حکومت است را لاپوشانی کنند.»

اشاره خانم موسوی به اختلافات شدید میان رییس جمهوری ایران با رییس مجلس شورای اسلامی است که در هفته گذشته و پس از «افشاگری» محمود احمدی نژاد درباره «فساد مالی» برادر علی و صادق لاریجانی به اوج خود رسیده است.

اختلافات مقام‌های ایران بازتاب گسترده ای در رسانه ها و محافل سیاسی داشته است و بحث پیرامون آن همچنان ادامه دارد.

همچنین عده ای که گفته می شود از هواداران محمود احمدی نژاد بودند روز یکشنبه، ۲۲
بهمن، سخنرانی علی لاریجانی در قم را برهم زدند و به سوی او، نعلین و مهر نماز پرتاب کردند.

در دو سال گذشته فشار نيروهای امنيتی و اطلاعاتی بر فرزندان خانواده موسوی و کروبی شدت یافته و دختران موسوی و رهنورد بارها تهديد شده بودند که به دليل اطلاع رسانی درباره والدين‌شان بازداشت خواهند شد.

سايت «کلمه» در آذرماه امسال متن مکالمه يکی از ماموران امنيتی با دختر موسوی و رهنورد را منتشر کرد که به گفته اين سايت، «مامور مورد اشاره با لحنی تند و همراه با فرياد و توهين، دختر نخست وزير هشت سال دفاع مقدس را تهديد کرد که در صورت ادامه اطلاع رسانی درباره وضعيت موسوی و رهنورد، شرايط برای آنها و دخترانشان سخت تر خواهد شد.»

اين سايت افزوده بود: «او همچنين ضمن اعلام ممنوعيت حضور در ملاقات برای وی ادعا کرد که اخبار منتشر شده، دروغ و نشر اکاذيب بوده و قابل پيگرد قضايی است.»

کلمه می گوید که «زهرا موسوی از محل کار خود اخراج شده و نرگس موسوی نیز در تصادف‌ها و دزدی‌های ساختگی از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار قرار داشته است» تا آنها «از حق طبیعی خود برای اطلاع رسانی از وضعیت پدر و مادر خود دست بردارند.»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ بودند که در واکنش به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهوری اسلامی، اعلام کردند که در انتخابات «تقلب‌های گسترده‌ای» صورت گرفته و نتايج آراء را به رسميت نمی‌شناسند.

سرکوب‌ها در ایران در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که قرار است خردادماه سال آینده برگزار شود، تشدید شده و دو هفته پیش نیز ۱۶ روزنامه نگار دستگیر شدند که بسیاری از آنها همچنان بازداشت هستند.
XS
SM
MD
LG