لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

نتانیاهو: ایران بخش جدایی ناپذیر از جنایات اسد است


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، با ابراز انزجار از کشتار مردم در شهرک سوری «الحوله» و ساير قتل عام های مردم سوريه در خيزش يک سال و نيم اخير اين کشور، گفت که جنايات حکومت بشار اسد با ياری جمهوری اسلامی ايران و حزب الله لبنان انجام می شود.

آقای نتانياهو شامگاه يکشنبه با صدور بيانيه ای کم سابقه در باره رخدادهای سوريه گفت از عمق اين کشتارها و قتل عام فجيع دهها نفر از ساکنان شهرک «الحوله» در استان حمص «تکان خورده است».

نخست وزير اسرائيل افزود که ايران و حزب الله «بخش جدايی ناپذيری از فجايع جاری در سوريه هستند و جامعه جهانی بايد عليه آنها نيز اقدام کند».

در جنايات روز جمعه در شهرک «الحوله» که به گفته مخالفان بشار اسد بر اثر آتشباری های وسيع ارتش سوريه رخ داد، دستکم ۹۲ نفر کشته شدند که يک سوم آنها کودک و نوجوان بودند. اما به گزارش نيويورک تايمز به نظر می رسد که شمار کشته های اين روز در اين شهرک ۱۰۸ نفر بوده که ۳۲ تن آنها را کودکان زير ده سال تشکيل می دادند و شمار چشمگيری از قربانيان نيز بنا به تأييد نيروهای ناظر سازمان ملل متحد، زنان و دختران بوده اند.

نيروهای ناظر سازمان ملل متحد که در سوريه حضور دارند، وقوع اين جنايات را تأييد کرده و شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در يک نشست اضطراری، سوريه را محکوم کرد.

فيلم های تکان دهنده ای از قرار گرفتن اجساد پيچيده در پارچه های مختلف (و حتی نه کفن) که شماری از اجساد کوچک، طفل بودن قربانيان را ثابت می کند، در دو شبانه روز اخير از تلويزيون های جهان پخش شده و افکار عمومی دنيا را تکان داده است.

از زمان وقوع جنايات در سوريه از اسفند ۱۳۸۹ (مارس ۲۰۱۱) تا کنون سابقه نداشته است که نخست وزير اسرائيل در مورد يکی از رخدادهای مشخص در سوريه بيانيه صادر کند و تنها به اظهارات کلی بسنده کرده بود.

سازمان ملل متحد تأييد می کند که در دوران بحران سوريه دستکم سيزده هزار انسان کشته شده اند در حالی که بسياری از مخالفان می گويند زمانی که حکومت اسد ساقط کند، عمق جنايات برملاء خواهد شد و آشکار خواهد گرديد که شمار قربانيان بسيار بيشتر از رقم ياد شده بوده است.

شامگاه يکشنبه در ساعاتی نيز که نشست اضطراری شورای امنيت در جريان بود، نيروهای تحت امر بشار اسد به شهر «حماه» حمله برده و دستکم سی نفر ديگر را در آنجا به قتل رساندند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز که پيشتر گفته بود سرنوشت بشار اسد «محتومه» است و سقوط او تنها دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد، شامگاه يکشنبه در باره رخدادهای شهرک «الحوله» گفت که «دخالت جامعه جهانی برای جلوگيری از چنين کشتارهايی الزامی است».

وزير دفاع اسرائيل افزود: وقتی در اطراف ما چنين جناياتی رخ می دهد، بار ديگر ثابت می شود که چرا ارتش اسرائيل بايد بسيار پرقدرت باشد، تا از مردم اسرائيل در برابر اين گونه قاتلان وحشی، دفاع کند.

اهود باراک اين را نيز بارها در يکسال اخير گفته است که فروپاشی حکومت سوريه «ضربه ای جدی بر محور شرارت تهران – دمشق- حزب الله – حماس خواهد بود و با رفتن اسد، حاميان مهم او نيز به شدت تضعيف خواهند شد».

بسياری از ناظران می گويند که اسرائيل از يکسو از فروپاشی سقوط اسد خرسند خواهد شد اما از احتمال روی کارآمدن اسلامگرايان افراطی در سوريه و بويژه از تقويت القاعده در مرز شمالی خود به شدت در هراس است.

صدور بيانيه نخست وزير اسرائيل در زمينه «اطمينان» از وقوع جنايات در سوريه با ياری ايران و حزب الله با روزی مصادف بود که يکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ايران در مصاحبه ای با خبرگزاری «ايسنا» در تهران برای نخستين بار حضور نيروهای نظامی ايران در سوريه را تأييد کرده بود.

سرتيپ پاسدار اسماعيل قاآنی از «حضور مؤثر نيروی قدس سپاه پاسداران ايران در سوريه» برای «دخالت در جلوگيری از کشتار مردم» سخن گفته و افزوده بود که «تا وقتی که در سوريه نبوديم، کشتارهای مردم آن توسط معارضين زياد بود اما با حضور جمهوری اسلامی ايران، به طور فيزيکی و غير فيزيکی، جلوی کشتارهای بزرگ در سوريه گرفته شد».

اين فرمانده ارشد نظامی ايران که جانشين سرلشگر پاسدار قاسم سليمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران است، افزوده بود که «سوريه جزو جغرافيای مقاومت» است.

جمهوری اسلامی ايران همپيمانان خود یعنی سوريه، حزب الله، حماس و ساير گروههای فلسطينی و مخالف با اسرائيل را که در برابر اسرائيل سلاح بلند کرده اند، «محور مقاومت» در برابر «رژيم صهيونيستی» می نامد و از آنها پشتيبانی گسترده ای می کند.

ايران هفته گذشته در مذاکرات هسته ای بغداد نيز تلاش کرده بود که بقای حکومت بشار اسد در سوريه را به عنوان يکی از شرط های خود برای رسيدن به توافق با غرب بر سر پرونده هسته ای ايران مبدل کند تا ادامه موجوديت اين تنها حکومت همپيمان با ايران در دنيای عرب را تضمين کند اما طرف های مذاکره کننده در برابر ايران، وارد کردن بحران سوريه به گفت و گوهای هسته ای را قوياً رد کرده بودند.
XS
SM
MD
LG