لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

قیمت دلار در بازار آزاد ايران رکورد ۲۷۰۰ تومان بر جای گذاشت


در ادامه افزايش روزانه قيمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد ارز ايران، دلار در روز پنجشنبه، ششم مهرماه، رکورد تازه ای بر جای گذاشت و به ۲۷۰۰ تومان رسيد. قيمت سکه نيز در آستانه يک ميليون و يکصد هزار تومان قرار گرفت.

گزارش لحظه به لحظه قيمت انواع ارز در سايت های تخصصی نشان می دهد که قيمت دلار تا ظهر روز پنجشنبه حداقل ۵۰ تومان نسبت به روز قبل از آن افزايش نشان می دهد. بهای يورو نيز به سه هزار و ۴۹۰ و هر پوند نيز به چهار هزار و ۳۰۰ تومان افزايش يافت.

گزارش ها حاکی است که قيمت سکه قديم و جديد نيز به يک ميليون و ۸۰ هزار تومان رسيده است که نشان دهنده ۳۰ هزار تومان افزايش نسبت به روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، است.

روند رو به افزايش قيمت دلار در بازار آزاد ارز ايران بيانگر آن است که قيمت اين ارز خارجی ظرف سه روز گذشته حدود ۲۰۰ تومان بالاتر رفته است.

اين در حالی است که دولت محمود احمدی نژاد برای مقابله با رشد فزاينده قيمت دلار و ساير ارزهای خارجی از روز دوشنبه مرکز مبادلات ارزی راه اندازی کرد تا با اعلام روزانه قيمت دلار و فروش آن به بهای دو درصد زير قيمت بازار آزاد ارز مانع از افزايش بهای آن شود.

اين مرکز برای روز پنجشنبه نيز قيمت دو هزار و ۳۸۶ تومان به ازای هر دلار تعيين کرد که با وجود تفاوت هشت درصدی نسبت به نرخ آزاد ارز، این رقم باعث نشده است رشد قيمت ها متوقف شود.

ضعف دولت محمود احمدی نژاد در کنترل بازار انتقاد رسانه ها و نمايندگان مجلس را برانگيخته است و در نشست غيرعلنی روز ۲۹ شهريورماه مجلس، از وزير امور اقتصاد و دارايی به دليل نوسانات بازار ارز به شدت انتقاد شد.

سيد شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، در اين نشست وعده داد که «قرار است وضعيت بازار ارز به گونه ای ساماندهی شود که ارز مورد نياز در بازار تزريق شود. همچنين اولويت ها مشخص شود تا نوسانات شديد قيمت دلار کاهش يابد.»

تحريم های شديد بين المللی عليه جمهوری اسلامی ايران باعث کاهش درآمدهای نفتی تهران شده است و بانک مرکزی ايران را وا داشته تا از ارائه ارز به بازار آزاد ايران خودداری کند.

بانک مرکزی می گويد که تنها به اولويت های ضروری نظير مواد غذايی و دارويی ارز دولتی به نرخ مرجع ۱۲۲۶ تومان اختصاص می دهد.

در تحولی ديگر، بانک مرکزی بخشنامه جديدی صادر کرده و گفته است که «فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجويان بورسيه (مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری يا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنين بيماران دارای تاييديه شورای عالی پزشکی و زائرين حج تمتع ۱۳۹۱ امکان‌پذير خواهد بود.»

در همين حال، يحيی آل اسحاق، رييس اتاق بازرگانی تهران، با انتقاد از تعيين دستوری نرخ ارز از سوی بانک مرکزی ايران، اين اقدام را غيرمنطقی دانست.

بنابر گزارش ايلنا، رييس اتاق بازرگانی تهران روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، گفت: «بانک مرکزی مديريت بسيار ضعيفی در بازار ارز داشته و نتوانسته وظايف خود را انجام دهد.»

ارسلان فتحی پور، رييس کميسيون اقتصادی مجلس نيز با انتقاد شديد از نحوه مديريت بانک مرکزی، سکه با قيمت بيش از يک ميليون تومان را ناشی از سياست‌های بدون ثبات بانک مرکزی دانست و گفت: «بنده می‌خواهم بدانم نرخ ارز را بايد دلالان تعيين کنند يا بانک مرکزی.»

وی به خبرگزاری خانه ملت گفته است: «متاسفانه به اين دليل که بانک مرکزی هر روز يک تصميم می‌گيرد و بر سر تصميم خود پايبند نيست بازار تکليف خودش را نمی‌داند و دچار سردرگمی می‌شود.»

به رغم اين انتقادها، سخنگوی کانون صرافان ابراز خوش بينی کرده است که مقاومت بازار ارز تا دو هفته ديگر شکسته شود.

نصرت عزتی در گفت و گو با سايت خبرآنلاين ضمن اشاره به راه اندازی مرکز مبادلات ارزی گفته است: «افزايش قيمت ارز در بازار آزاد به دليل مقاومت بازار نسبت به اجرای طرح جديد است و در صورت استمرار طرح تا دو هفته آينده، قيمت ها شکسته خواهد شد.»

افزايش بهای دلار و رسيدن آن به قيمت فعلی در حالی است که محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی روز ۱۲ شهريور گفته بود که «نرخ ارز در بازار آزاد به طور يقين طی روزهای آينده با روند نزولی مواجه می‌شود» و پيش‌بينی کرد که «دلار به ۱۵۰۰ تومان کاهش خواهد يافت.»
XS
SM
MD
LG