لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۶

نیویورک تایمز: گروه ۱+۵ خواستار تعطیلی تاسیسات «فردو» است


نمایی از تاسیسات فردو در دل کوه های اطراف قم
نمایی از تاسیسات فردو در دل کوه های اطراف قم
در آستانه دور تازه مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز روز يکشنبه از تنظيم «طرح اوباما» برای اين مذاکرات خبر داده و نوشت که درخواست اکيد باراک اوباما از ايران برچيدن تاسيسات هسته ای «فردو» در قم و نيز خارج کردن تمامی اورانيوم غنی شده ای است که ايران تاکنون توليد کرده است.

در حالی که قرار است که مذاکرات هسته ای ايران و پنج عضو دايم شورای امنيت و آلمان از روز جمعه آغاز شود و در شرايطی که ايران همچنان بر سر مکان برگزاری مذاکرات به توافق نرسيده است، به نوشته روزنامه «نيويورک تايمز»، آمريکا و اروپا با «درخواست های اکيد و قاطع» از ايران وارد اين مذاکرات خواهند شد.

روزهای سيزدهم و چهاردهم آوريل- بيست و پنجم و بيست و ششم فروردين- به عنوان موعد دور تازه مذاکرات هسته ای ايران تعيين شده است اما محل گفت و گوها همچنان در ابهام است.

قرار است که دور جديد مذاکرات پس از مدت ها رکود آغاز شود؛ آخرين دور مذاکرات سال گذشته در استانبول ترکيه با ناکامی تمام شده بود. از آن زمان تاکنون، اسرائيل بر سر گزينه نظامی در قبال ايران اصرار ورزيده است و بارها خطر جنگ، منطقه را به التهاب کشانده است.

بنا بر گزارش نيويورک تايمز، دولت باراک اوباما می خواهد ضرب الاجل روشن و قاطعی به ايران بدهد که بايد تاسيسات غنی سازی در دل کوه های قم در منطقه «فردو» را تعطيل کند و انجام اين اقدام عملی از سوی ايران، شرط ادامه گفت و گوها با ايران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ايران در تاسيسات «فردو» سرمايه گذاری زيادی کرده است و به تازگی نيز فعاليت های آن را به اعماق اين کوه ها منتقل کرده است تا از حملات احتمالی در امان بماند.

بر اساس گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و گفته های يوکيا آمانو، مدير کل آژانس، جمهوری اسلامی ايران در تاسیسات «فردو»، غنی سازی اورانيوم را از سه و نيم تا چهار درصد به غنای بيست درصدی رسانده است.

شرط ديگری که به نوشته «نيويورک تايمز» ديپلمات های غربی از ايران در دور جديد مذاکرات مطرح خواهند کرد، لزوم قطع تمامی فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران است.

در همين حال، در «طرح اوباما» برای ايران، بر موافقت آمريکا و جامعه جهانی با داشتن برنامه هسته ای مسالمت جويانه ايران و بهره گيری از آن در عرصه های انرژی و پزشکی تأکيد شده است.

نيويورک تايمز با استناد به گفته های ديپلمات های آمريکايی و اروپايی نوشته است که کشورهای آنها خواهان آن هستند که ايران توليد سوخت هسته ای را متوقف کند؛ امری که ظن جامعه جهانی را نسبت به نظامی بودن ماهيت برنامه هسته ای ايران تشديد کرده است.

در زمينه درخواست غرب از ايران برای موافقت با بيرون بردن تمامی اورانيومی که تا کنون غنی کرده است و انتقال آن به کشوری در خارج، نيويورک تايمز نوشته است که اين شرط از سوی باراک اوباما مورد تاکيد قرار دارد و ايران ملزم به رعايت آن خواهد شد تا گفت و گوها بتواند در مراحل بعدی ادامه يابد.

باراک اوباما در هفته های اخير بارها تاکید کرده بود که اين مذاکرات «آخرين فرصت برای ايران» جهت فيصله دادن به ماجرای طولانی هسته ای ايران با جامعه بين المللی است.

در همين حال، کارشناسان آمريکايی به نيويورک تايمز گفته اند که برای جمهوری اسلامی ايران پذيرش اين درخواست ها، بويژه برچيدن تاسیسات هسته ای «فردو» اصلاً آسان نيست بويژه اينکه رهبران ايران در ستيزه جويی با غرب، همچنان اراده ای قوی از خود نشان می دهند.

در همين حال، به نوشته نيويورک تايمز، اوباما و همپيمانان غربی آمريکا گمانه زنی کرده اند که تحريم های سخت جامعه جهانی عليه ايران و نيز تهديد به وجود گزينه نظامی بويژه از سوی اسرائيل و نيز منزوی تر شدن ايران در ماه های اخير در صحنه بين المللی، احتمال اين که اين بار سران ايران از خود نرمش نشان دهند تا اقتصاد به هرج ومرج کشيده شده ايران را نجات دهند، بيش از گذشته است.

در همين حال، گروهی ديگر از کارشناسان غربی خود اذعان دارند که نشان دادن چنگ و دندان از سوی غرب به ايران و ورود به مذاکرات با يک برنامه کاری قاطع و اکيد، برعکس موجب سخت تر شدن واکنش سران ايران و عدم نرمش از سوی آنها خواهد شد.

در اين زمينه، يک ديپلمات آمريکايی به نيويورک تايمز گفته است: «از اينکه مقامات ايران چه واکنشی نشان دهند، هيچ خبری نداريم و حتی پس از ملاقات اول نيز هنوز چيزی دستگير ما نخواهد شد». همين ديپلمات گفته است که دور بعدی مذاکرات ممکن است که به تابستان موکول شود.

روزنامه آمريکايی «واشينگتن پست» نيز آخر هفته نوشته بود که باراک اوباما توسط رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، پيامی شفاهی برای آيت الله علی خامنه ای فرستاده است.

واشينگتن پست تاکيد کرده بود که اوباما در پيام خود گفته است که جهان آماده پذيرش برنامه هسته ای ايران هست به شرطی که از ماهيت نظامی به دور باشد، و نيز از آيت الله خامنه ای خواسته بود که تاکيد بيشتری بر ماهيت غير نظامی برنامه هسته ای ايران بگذارد و نقطه نظرات خود را به گونه ای روشن تر بيان کند و بگويد «ايران هرگز بمب اتمی توليد نخواهد کرد».

در ديدار مشهد، آيت الله خامنه ای به ميهمان ترک خود گفت که داشتن بمب اتمی را از نظر شرع اسلام «حرام» می داند. رهبر ايران همچنين در سخنرانی روز نخست فروردين در حرم رضوی گفته بود که ايران بمب اتم توليد نکرده و چنين بمبی نيز نخواهد ساخت.

روزنامه «واشينگتن پست» روز يکشنبه در گزارش جديدی فاش کرد که آمريکا از طريق پهپادها (پرنده های هدايت پذير از راه دور) در طول سال ها، از تاسيسات هسته ای ايران تصويربرداری کرده و به استراق سمع پرداخته است؛ طرحی که از آخرين سال های رياست جمهوری جرج بوش آغاز شد و تاکنون ادامه يافته است.

به نوشته واشينگتن پست، برای تحليل اين تصاوير، يک تيم ويژه از کارشناسان تشکیل شد و همزمان با آن، کارزاری از ساير اقدامات مخفيانه تشکيلات اطلاعاتی آمريکا با هدف لطمه زدن به برنامه هسته ای ايران و گسترش تحريم های هدفمند اقتصادی عليه ايران به راه افتاد.

واشينگتن پست می افزاید: با وجود آنکه ايران سال گذشته هواپيمای تجسسی فوق پيشرفته آر.کيو-۱۷۰ آمريکا را از فراز آسمان افغانستان منحرف کرد و آن را در خاک ايران نشاند، اماعمليات تجسسی آمريکايی از طريق اين هواپيماهای فوق مدرن عليه تأسيسات هسته ای ايران ادامه يافته و صدها سورتی پرواز از سوی اين پهپادها صورت گرفته است؛ هرچند که اين پروازها تنها بخشی محدود از برنامه های گسترده تشکيلات اطلاعاتی آمريکا و همپيمانان غربی اش برای لطمه زدن به برنامه هسته ای ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG