لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

اوباما: زمان دفن آخرین آثار جنگ سرد در قاره آمریکا فرا رسیده است


باراک اوباما (نفر وسط) روز سه‌شنبه با ناراضیان سیاسی کوبا دیدار کرد.
باراک اوباما (نفر وسط) روز سه‌شنبه با ناراضیان سیاسی کوبا دیدار کرد.

باراک اوباما روز سه‌شنبه سوم فروردین از مردم کوبا خواست که با امیدواری به آینده بیاندیشند و سفر تاریخی خود به کوبا را زمانی «برای دفن آخرین آثار جنگ سرد در قاره آمریکا» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا آغازگر آخرین روز از سفر وی به کوبا بود و در این روز با تعدادی از مخالفان حکومت دیدار کرد و به تماشای یک مسابقه بیسبال رفت. دیدار باراک اوباما از کوبا و برنامه‌های این سفر تاریخی نتیجه عادی‌سازی روابط دو کشور است، روندی که از ۱۵ ماه پیش آغاز شد.

آقای اوباما در بخشی از سخنرانی خود در سالن تئاتر بزرگ شهر هاوانا گفت: «فاصله هاوانا تا فلوریدا فقط ۱۵۰ کیلومتر است ولی برای رسیدن به اینجا ما مجبور بودیم مسافتی طولانی را طی کنیم».

با وجود خوشحالی فراوان در کوبا و آمریکا به خاطر عادی شدن روابط دو دشمن ديرينه، آقای اوباما تاکید کرد که هنوز اختلافات عمیقی به خصوص در زمینه حقوق بشر و دمکراسی بین دو طرف وجود دارد.

با وجودی که رائول کاسترو رهبر کوبا در میان جمعیت حاضر در سالن بود، آقای اوباما خواستار آن شد که مردم کوبا «بتوانند آزادانه و بدون ترس افکار خود را بیان کرده و رهبران خود را در یک انتخابات آزاد برگزینند».

زمانی که باراک اوباما تاکید کرد از کنگره آمریکا می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا را لغو کند و آنها را «باری کهنه بر دوش مردم عادی کوبا» توصیف کرد، جمعیت حاضر با شور و علاقه فراوان سخنان او را تایید کردند.

رائول کاسترو نیز روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما تحریم‌ها را «مهمترین مانع برای رشد اقتصادی کوبا» توصیف کرد.

آخرین روز سفر باراک اوباما به هاوانا با حملات وحشتناک در شهر بروکسل و مرگ بيش از ۳۰ نفر از مردم بر اثر انفجار در فرودگاه و ایستگاه مترو همزمان شد. رییس جمهوری آمریکا تعهد داد که برای کمک به بلژیک «هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهد داد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری خود سعی کرده به مناطقی مثل آمریکای لاتین که به خاطر بحران و جنگ در خاورمیانه تحت الشعاع قرار گرفته‌اند توجه بیشتری کند. پ

دولت آمریکا امیدوار است بهبود رابطه با کوبا بتواند روی مناسبات با سایر کشورهای آمریکای لاتین که همیشه از قطع مناسبات واشینگتن با هاوانا ناراضی بوده‌اند، تاثیر مثبتی بگذارد.

منتقدان این سیاست باراک اوباما می‌گویند او در مقابل امتیازهایی که به کوبا داده چیز چندانی به خصوص در زمینه بهبود حقوق بشر در آن کشور دریافت نکرده است. اما کاخ سفید در پاسخ به این انتقادها به ملاقات روز سه‌شنبه باراک اوباما با منتقدان و مخالفان رژیم کوبا اشاره کرده و می‌گوید این ملاقات یکی از شروط سفر رییس جمهوری آمریکا به هاوانا بوده است.

با وجودی که حکومت کوبا هنوز هم به خاطر بازداشت تعداد زیادی از معترضان مورد انتقاد قرار می‌گیرد ولی موارد محکوم کردن مخالفان حکومت به حبس‌های طولانی در سال‌های اخیر به شکل محسوسی کاهش یافته است.

موضوع زندانیان سیاسی برای کوبایی‌های مهاجر ساکن آمریکا و جامعه بین‌المللی بسیار مهم است. ولی برای اکثریت مردم کوبا مسائل مهم شامل مشکلات اقتصادی، کمبود کالاهای اساسی و دیوانسالاری دست‌وپاگیر در کشور است.

سخنرانی باراک اوباما از شبکه تلویزیونی دولتی کوبا که به شدت کنترل می‌شود، پخش شد و فرصتی بی‌نظیر برای صحبت مستقیم با مردم کوبا در مورد آینده آن کشور بود. آقای اوباما به فصل‌های دردناک در تاریخ مناسبات آمریکا و کوبا اشاره کرد ولی بخش اعظم سخنرانی خود را به آینده اختصاص داد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «زمان آن فرا رسیده تا گذشته را پشت سر بگذاریم».

آقای اوباما ضمن تاکید بر ضرورت حرکت به سمت دمکراسی یادآوری کرد که تغییرات سیاسی ساده روی نمی‌دهند و تاریخ پر تلاطم آمریکا را مثال زد. ولی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نمونه‌ای از پیشرفت آن کشور در طول زمان توصیف کرد.

در رقابت‌های مربوط به انتخاب نامزد حزب جمهوریخواه، دو سیاستمدار آمریکایی کوبایی‌تبار، تد کروز و مارکو روبیو، شرکت کردند هر چند مارکو روبیو اوایل ماه جاری از ادامه این رقابت انصراف داد.

باراک اوباما از آغاز سفرش در روز یکشنبه سعی کرده که علاوه بر دیدارهای رسمی با فرهنگ مردم کشور نیز آشنا شود. او از نقاط مختلف شهر هاوانا دیدار کرده و در روز آخر سفرش برای تماشای مسابقه بیسبال بین تیم ملی کوبا و یکی از باشگاه‌های مهم بیسبال آمریکا به استادیوم لاتین آمریکا شهر هاوانا رفت.

XS
SM
MD
LG