لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

اوباما: گروه حکومت اسلامی به نام دین در پی اعمال «وحشیانه» است


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن گروه حکومت اسلامی را متهم کرد که به نام دین در پی اعمال وحشیانه است. وی «ربودن دین» برای رسیدن به اهداف «سبعانه» را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسیوشیتدپرس، آقای اوباما طی نطقی در تجمع سالانه سیاستمداران، رهبران دینی و مقامات کشوری که از آن به عنوان «صبحانه دعای ملی» یاد می‌شود، دینداران را به عقب راندن کسانی که در پی تحریف دین هستند، فراخواند.

به گفته وی، اتفاقات خشونت آمیز اخیر در فرانسه، پاکستان و مناطق دیگر دنیا نشان می‌دهد که دین و عقیده می‌تواند به عنوان سلاح مورد استفاده قرار گیرد.

اظهارات اوباما اشاره به کشته شدن ۱۶ نفر طی حمله ماه گذشته چند بنیادگرا به دفتر مجله طنز «شارلی ابدو» و یک فروشگاه یهودی در فرانسه است که ۲۰ نفر کشته بر جای گذاشت.

همچنین اشاره وی به حمله نیروهای شبه نظامی افراطی به مدرسه‌ای در پاکستان طی آذرماه بود که منجر به کشته شدن ۱۳۰ دانش آموز شد.

بر اساس این گزارش، در میان شرکت کنندگان جلسه «صبحانه دعای ملی»، دالای لاما رهبر معنوی بودائیان تبت نیز حضور داشت.

رییس جمهوری آمریکا در نطق خود گفت دالای لاما یک نمونه قدرتمند است که در خدمت «شفقت» عمل می‌کند.

دیدارهای اوباما با دالای لاما تاکنون بار‌ها مورد انتقاد دولت چین واقع شده است.

چین می‌گوید که دالای لاما یک جدایی طلب ضدچین است که برای استقلال تبت تلاش می‌کند.

در مجلس صبحانه دعای ملی ۳۶۰۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی ملی و بین المللی حضور داشتند.

آسوشیتدپرس به تجمع صد‌ها نفر بیرون از هتلی که اجلاس سالانه صبحانه دعای ملی برگزار شده است اشاره کرده و می‌نویسد که آن‌ها پرچم تبت در دست داشتند.

دالای لاما نیز در سفر سه روزه خود به واشنگتن در نظر دارد گفت‌وگو‌ها و سخرانی‌هایی بین بودیست‌ها و مسلمانان در زمینه همزیستی مسالمت آمیز برگزار کند.

همچنین انتظار می‌رود که چهره‌های برجسته مسلمان آمریکا دیداری با آیت الله علی سیستانی مرجع تقلید و یکی از چهره‌های مطرح جهان تشیع داشته باشند.

اوباما سال گذشته در سخنرانی سالانه خود در صبحانه دعای ملی از چین به شدت انتقاد کرد و گفت که این کشور در حفظ آزادی‌ها موفق نبوده است.

قرار بود ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز در این اجلاس حضور یابد، اما انتشار ویدیویی توسط داعش که مدعی «زنده سوزاندن» خلبان این کشور بود، باعث شد که وی سفر خود به واشینگتن را نیمه تمام گذاشته و به کشورش برگردد.

XS
SM
MD
LG