لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

بازارهای سهام به دنبال اظهارات اوباما عليه ايران سقوط کرد


به دنبال اظهارات تند باراک اوباما عليه ايران و ترديد سرمايه گذاران درباره توانايی يونان برای کاهش بدهی های خود، بازارهای سهام آسيا و اروپا در روز دوشنبه به شدت سقوط کرد.

قيمت نفت در روز دوشنبه نيز حول ۱۰۷ دلار در نوسان بوده و گرچه ارزش دلار در برابر يورو تقويت شد ولی نرخ برابری آن مقابل ين ژاپن کاهش يافت.

گزارش ها حاکی است که «نيکی»، شاخص سهام ژاپن، در اين روز ۷۸ واحد سقوط کرد که بيانگر هشت دهم درصد کاهش ارزش آن است. بورس هنگ کنگ نيز با سقوط ۲۹۶ واحدی بازار سهام روبرو شد و ۱.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

از ارزش شاخص های سهام در بورس کره جنوبی و استراليا نيز به ترتيب ۹ دهم و دو دهم درصد کاسته شد.

بازارهای سهام در اروپا نيز وضعيت مشابهی را تجربه کردند و ارزش کلی سهام در بازارهای بريتانيا، فرانسه و آلمان به ترتيب سه دهم، هفت دهم و ۱.۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی روز يکشنبه خود گفت که برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای هيچ ترديدی در استفاده از گزينه نظامی به خود راه نمی دهد.

وی در عين حال اميدواری کرد که اسرائيل برای مقابله با برنامه هسته ای ايران دست به اقدام يکجانبه نزند چرا که چنين اقدامی می تواند آتش جنگی ديگر را در خاورميانه شعله ور کند.

آقای اوباما می گويد که بايد به ديپلماسی فرصت داد تا به نتيجه برسد و تاکيد کرد که اقدام نظامی آخرين راه حل است نه اينکه گزينه بعدی باشد، آن هم در حالی که تحريم ها ايران را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، تحليلگران در موسسات اعتباری هنگ کنگ گفته اند: «به دنبال سخنرانی تند باراک اوباما عليه برنامه هسته ای ايران بازارها اين هفته را با احتياط آغاز می کنند.»

ترديدها درباره راه حل مشخصی برای بحران بدهی های يونان نيز از ديگر عواملی است که سرمايه گذاران را در برزخ تصميم گيری قرار داده است.

وزير اقتصاد يونان می گويد انتظار می رود که جايگزينی اوراق بدهی های خريداری شده از سوی اعتباردهندگان خصوصی روز دوازدهم مارس صورت گيرد. حداقل ۶۶ درصد از اعتباردهندگان خصوصی مايل به مشارکت در اين روند هستند.

از سوی ديگر نخست وزير اسپانيا اعلام کرده است که کشورش نمی تواند به تعهدات خود در زمينه کاهش ميزان بدهی ها در سال جاری جامه عمل بپوشاند. احتمال می رود که اسپانيا با مجازات هايی از سوی اتحاديه اروپا روبرو شود.

اظهارات اين مقام اسپانيايی پس از آن بيان شد که دولت اين کشور از بالا رفتن نرخ بيکاری و کاهش پيش بينی ها در مورد رشد اقتصادی اسپانيا خبر داد.
XS
SM
MD
LG