لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

تاثیر توافق چهار کشور عمده صادرکننده نفت بر بهای نفت


وزیران نفت عربستان، قطر، روسیه و ونزوئلا روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن در نشستی در دوحه که ایران غایب بزرگ آن بود برای مقابله با مازاد عرضه نفت خام به بازار و افزایش قیمت آن به توافق رسیدند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، ابراز امیدواری کرده که دیگر تولید‌کنندگان نفت هم به این طرح بپیوندند. بهای نفت طی ده سال گذشته با افت و خیزهای زیادی روبرو بوده است، ولی از اوت سال ۲۰۱۳ روند نزولی آن آغاز شده و از ۱۰۹ دلار به ازای هر بشکه در آن ماه، در حال حاضر به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

پرویز مینا کار‌شناس نفت در پاریس درباره اهمیت و تاثیر این توافق به رادیو فردا می‌گوید معنی این توافق تنها می‌تواند این باشد که کشورهای تولیدکننده نفت معادل عرضه بیشتر نفت از سوی ایران از عرضه نفت خود بکاهند.

ساعاتی پس از انتشار خبر این توافق، وزیر نفت جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران مصمم به افزایش تولید خود است و از سهم خود در بازار صرفنظر نخواهد کرد.

جهت‌گیری سیاست کنونی ایران برخلاف چند دهه گذشته که همیشه بر کاهش عرضه نفت و حفظ قیمت بالای نفت در بازارهای جهانی استوار بود، اکنون مبتنی بر عرضه بیشتر این ماده خام است.

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره تاثیر توافق چهار کشور صادرکننده نفت بر بهای نفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

علی رشیدی، کار‌شناس اقتصادی در تهران، به رادیو فردا می‌گوید سیاست ایران را باید در ورای عرضه و تقاضا ارزیابی کرد چون سال‌ها پس از تحریم و نیاز شدید ایران به ارز ایران راه دیگری ندارد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی در تابستان گذشته و در آستانه دستیابی به توافق هسته‌ای گفته بود ایران توانایی افزایش صادرات نفت خود را دارد.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه به نقل از وزیر نفت ونزوئلا نوشت که وی به اتفاق وزیر نفت عراق روز چهارشنبه در تهران با وزیر نفت ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در دوران تحریم‌ها این میزان به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد و گزارش‌ها حاکی است که بعد از اجرای برجام این مقدار به ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG