لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

خطر «تعطیلی» بيش از ۱۵۰ ميليارد دلار پروژه نفت و گاز در جهان


سقوط بهای نفت ظرف ماه‌های اخیر پروژه‌های اکتشاف و توليد نفت و گاز به ارزش بيش از ۱۵۰ ميليارد دلار را در سال ۲۰۱۵ با خطر توقف مواجه کرده است.

داده‌ها نشان می‌دهند که افت بهای نفت اين پروژه‌ها را غير اقتصادی می‌کند و در نتيجه ميزان عرضه نفت در پايان دهه ميلادی جاری کاش پيدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، با تهی شدن ميدان‌های نفتی که دهه‌ها پيش کشف شدند، شرکت‌های نفتی مجبور به جستجو، کشف و استخراج نفت از ميدان‌های پيچيده‌تر و سخت‌تری شدند. اما اين عمليات که نيازمند فناوری‌های تازه و پر هزينه و مواد اوليه گرانقيمت است باعث بالا رفتن هزينه توليد شده است.

پس از سقوط ۴۰ درصدی بهای نفت در پنج ماه گذشته و ثبت آن در حدود بشکه‌ای ۷۰ دلار، چشم‌انداز توسعه ميدان‌های نفتی از دريای بارنتز در نروژ گرفته تا خليج مکزيک، نامطمئن به نظر می‌رسد.

موسسه مشاوره انرژی نروژی «رايستاد» می‌گويد شرکت‌های نفتی باید در سال آينده در مورد ۸۰۰ پروژه نفت و گاز به ارزش ۵۰۰ ميليارد دلار و با حجم توليد ۶۰ ميليارد بشکه تصميم‌گیری نهايی را برای سرمايه‌گذاری اتخاذ کنند.

شرکت‌های نفتی باید در سال آينده در مورد ۸۰۰ پروژه نفت و گاز به ارزش ۵۰۰ ميليارد دلار و با حجم توليد ۶۰ ميليارد بشکه تصميم‌گیری نهايی را برای سرمايه‌گذاری اتخاذ کنند.
موسسه مشاوره انرژی نروژی «رايستاد»

در حالی که تحليلگران بهای نفت در سال آينده را بشکه‌ای ۸۲ دلار پيش بينی می‌کنند، پرمانوس نيسوين تحليلگر ارشد شرکت رايستاد می‌گويد نزديک به يک سوم اين پروژه‌ها و يک پنجم از حجم توليد که پيش بينی شده بود به احتمال زياد عملی نمی‌شود.

او افزود: «با بشکه‌ای ۷۰ دلار، نيمی از کل توليد نفت در معرض خطر است».

خبرگزاری رويترز در ادامه می‌نويسد نزديک به يک سوم پروژه‌های در انتظار تصميم‌گيری در سال ۲۰۱۵، پروژه‌های موسوم به «غير متعارف» هستند. در اين پروژه‌ها گاز و نفت از طريق حفاری افقی که فرکينگ نام گرفته است استخراج می‌شود. نيمی از اين منابع (۲۰ ميليارد بشکه) در کانادا و نيمی ديگر در ونزوئلا استخراج می‌شوند.

اين پروژه‌ها از نظر جغرافيايی در سراسر جهان گسترده هستند.

پروژه روزبنک دريای شمال متعلق به شرکت چند مليتی «شورون» يکی از مواردی است که آينده مبهمی دارد. تصميم به ادامه اين پروژه منوط به ارزيابی جنبه‌های اقتصادی است و به احتمال زياد تا اواخر سال ۲۰۱۵ مشخص نخواهد شد.

برتراند هوده تحليلگر يک موسسه فرانسوی می‌گويد: «اين پروژه حتی با نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار هم مقرون به صرفه نبود. در وضعيت فعلی و قيمت فعلی نفت اين طرح ادامه داده پیدا نخواهد کرد».

حتی با قيمت فرضی ۱۲۰ دلار در هر بشکه هزينه سرسام آور توليد و استخراج، مقرون به صرفه بودن بعضی از پروژه‌ها را در سراسر دنيا زير سوال برده است. پروژه روزبنک شرکت شورون چندين سال معلق باقی مانده است.

شرکت شورون در باره آينده پروژه روزبنک به خبرگزاری رويترز گفته است: «پروژه روزبنک در آخرين فاز مراحل مهندسی و طراحی است. بررسی جنبه‌های اقتصادی و آخرين عمليات مهندسی در حال پيشرفت است. در حال حاضر نمی‌توانيم درباره تصميم سرمايه گذاری نهايی اظهار نظر کنيم».

برتراند هوده اضافه می‌کند که با توجه به بهای فعلی نفت همه پروژه‌های اکتشاف در دريا که هزينه توليد آنها بيش از بشکه‌ای ۳۰ دلار باشد به احتمال زياد به حال تعليق در می‌آيند.

پروژه‌های نفتی در کانادا که نيازمند هزينه بالا و عمليات استخراجی پيچيده‌ای هستند، به احتمال زياد ادامه پيدا نمی‌کنند. سرمايه‌گذاری بالا و سوددهی پایین مشخصه اين پروژه‌ها است.

شرکت نروژی استات اويل هفته جاری گفت به دليل عدم اطمينان از سوددهی، تصميم‌گيری در باره يک سرمايه‌گذاری ۵.۷۴ ميليارد دلاری در حوزه‌های نفتی آب‌های نروژ را تا اکتبر سال آينده به تعويق می‌اندازد.

توسعه ميدان‌های نفتی جديد و استخراج اولين قطره نفت معمولا به چهار تا پنج سال زمان و ميلياردها دلار هزينه نياز دارد.

پروژه‌های نفت و گازی غير محتمل

کاهش توليد شرکت‌های بين‌المللی نفت که هم اکنون با تهی شدن ذخاير و دشواری در يافتن ذخاير تازه روبرو هستند، از دشواری‌های بيشتری خبر می‌دهد و از طرف ديگر دنيا را با کاهش عرضه در سال‌های پايانی دهه ميلادی جاری روبرو می‌کند.

پروژه‌های نفتی در کانادا که نيازمند هزينه بالا و عمليات استخراجی پيچيده‌ای هستند، به احتمال زياد ادامه پيدا نمی‌کنند. سرمايه‌گذاری بالا و سوددهی پایین مشخصه اين پروژه‌ها است.

پروژه گاز مايع طبيعی شل در ايالت بريتيش کلمبيا کانادا هم اکنون با مشکل عرضه زياد نفت به بازار و در نتيجه با کاهش بهای بيشتر مواجه است.

هنری سيمون کارشناس ارشد مالی شرکت رويال داچ شل ماه اکتبر اشاره کرد: در صورتی که بهای نفت به زير ۸۰ دلار در هر بشکه سقوط کند اين شرکت به احتمال بسيار زياد پروژه‌های اکتشافی نامتعارف در غرب کانادا را ادامه نمی‌دهد.

حتی در خليج مکزيک که يکی از جذاب‌ترين نقاط دنيا برای استخراج نفت است پروژه‌های توليد با مشکلات زيادی روبرو هستند. شرکت بريتيش پتروليوم سال گذشته يکی از پروژه‌های خود در عمق خليج مکزيک را به حالت تعليق در آورد.

XS
SM
MD
LG